• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Min dotter mördades i Skottland - var vänlig signera petitionen!

Ta och kolla upp vad det är hon ber om. Om jag förstått saken rätt så är konsekvenserna av hennes handlade om hon har fel att de kommer fram till att det var en olycka, eller så kommer hon få reda på att polisen gjort allt i sin makt redan.

Har hon rätt så kommer det leda till att de tar upp utredningen igen. Det är en myndighet vi pratar om.

Men jag kan helt ha misstagit mig om vad en petition är.


Och det är upp till var och en att samla in den fakta som behövs för att avgöra vad som är sant eller falskt.

Och det är dumt att bara skriva under eller gå med i facebook grupper Tex.

den grupp för att hjälpa haiti offer.
 
Efred skriver det som skall skrivas i dessa lägen, tänka efter är en bristvara i dag.

Tänks det efter så är det för att slippa undan.

Tyvärr måste man oftare undersöka grunden till problematiken, ofta finns ingen sådan och med det inget problem utan något man skapat för att få något genomfört i eget intresse, som om det kom fram inte skulle glädja de tillkallade "problemlösarna"...
 
Nu har jag läst själva petitionen på Skotska parlametets hemsida.

Den handlar inte specifikt om detta fall, utan som Guje skriver så handlar den om att ge den nyinrättade polisgruppen mandat att även undersöka misstänkta dödsfall från före 2010. Gujes dotter är ett av tre exempel på fall där petitionärerna menar att polisen inte gjort ett ordentligt jobb, antingen med själva utredningen eller definitivt med att förklara resultatet av utredningen för den omkomnas familj. Att gruppen överhuvudtaget skapats beror troligen på att det funnits liknande fall tidigare (min tolkning).

Som jag ser det pekar petitionen inte ut någon, annat än den skotska polisen.

Som andra skriver ger Internet nya möjligheter att påverka. Det ger också individer möjlighet att försöka driva frågor mot motsträviga myndigheter med nya metoder, som t.ex. att skriva på Utsidan och andra forum och be om namnunderskrifter.

Om petitionen går igenom och om den nya polisgruppen då tar upp detta fall kanske den kommer fram till att fel har begåtts.

Jag har skrivit på.
 
Senast ändrad:
Frågan är ju som sagt var om skotska parlamentet bryr sig om namnunderskrifter från utlännignar?

Om vi vänder på saken, vad skulle vi svenskar säga om riksdagen gjorde en lagändring för att utlänningar begärt det?
 
Frågan är ju som sagt var om skotska parlamentet bryr sig om namnunderskrifter från utlännignar?

Om vi vänder på saken, vad skulle vi svenskar säga om riksdagen gjorde en lagändring för att utlänningar begärt det?

Nu sitter ju inte du i det Skotska parlamentet så låt dem testa och se.

Och det där med utlänningar som får igenom lagändringar i Sverige det är ju rätt vanligt. Dels påverkar EU en del. De är ju några utlänningar där.

Och jag lovar dig att det finns säkert fler lagändringar som utländska pengar ligger bakom (endast en teori)

Kom på några utlänningar som påverkat till lagändringar, typ den amerikanska musik industrin (fast det är ju bara en teori det med....)
 
Senast ändrad:
Frågan är ju som sagt var om skotska parlamentet bryr sig om namnunderskrifter från utlännignar?

Om vi vänder på saken, vad skulle vi svenskar säga om riksdagen gjorde en lagändring för att utlänningar begärt det?

Det vet jag inte, men det tycker jag inte är en anledning att inte skriva på.

Skriver man under petitionen på det skotska parlamentets hemsida ska man även fylla i vilket land man bor i, så det är i alla fall inte så att det inte är tillåtet att skriva till dem som utlänning.

Sen tror jag visst att utlänningar kan påverka opinionen och därmed politiker. Speciellt i länder som är beroende av utländska pengar genom turism, EU-bidrag eller export (där Skottland kvalar in på alla tre kriterier). Att den lokala polisen inte bryr sig om att utreda dödsfall ordentligt ger inte så bra PR.
 
Svar på inlägg från Guje, Annies mamma.

Kära Alla.

Vill passa på att skriva följande eftersom några som läst mitt meddelande varit kritiska till att jag på detta sätt ber om hjälp för att få svar på vad som hänt min dotter.

Inom parantes kan sägas att det förstås inte bara är jag som mamma som vill veta vad som hänt Annie utan det gäller gäller hela vår familj, släktingar och Annies vänner samt många andra personer som känner till Annies död,

Eftersom jag kämpar på egen hand och tllsammans med Annies bästa väninna med att få svar använder jag mig av de möjlighter som står till buds som exempelvis detta forum. Det är förstås upp till var och en om man vill stödja oss genom att skriva under petitionen men om ni läser den i sin helhet - se "background" när ni följt länken till petitionen - så får ni en nogrannare förklaring till varför jag vill att Annies fall och andra i samma situation bör få sina fall utredda av den nya enheten som bildats av skotska Crown Office. Läs även gärna utförligare på "A search for Justice"; http://www.asearchforjustice.co.uk/ om Annie Davies och Kevin Mcleod som jag också tar upp i min petition.

Vad gäller Annies död är det bl.a. följande punkter som gör att vi anser att Annies död måste utredas:

1. Vår familj har uppfattat att Annie var under någon form av hot dagarna innan hon dog. Detta baserat på de sista telefonsamtalen hem, där vi förstod att Annie var mycket orolig för någonting, men som hon inte ville berätta om. Vid vårt sista samtal sa hon: "det här måste jag ta hand om själv". Hon ställde också frågor om hur man kan spåra det någon skrivit på Internet och sa att vi inte skulle ringa på hennes telefoner eftersom någon "kunde höra" (hon hade mobil och fast telefon i lägenheten som hon delade med tre andra). Vi har också kunnat se att hon använt telefonkiosker långt från sin bostad när hon ringt hem.

2. Annie bodde i Edinburgh men hittades drunknad på stranden i Prestwick, på gångavstånd från flygplatsen som hon alltid reste hem från. Den 3-e december c:a 15.15 finns hon med på bilder från övervakningskamerorna på flygplasten. Att Annie är på flygplatsen tyder på att hon har för avsikt att resa hem, ett flyg går till Sverige samma kväll, ett annat morgonen därpå. Annie har bl.a. sitt pass och två låneböcker till Skövde stadsbibliotek i väskan när hon hittas.

3. Enligt ett vittne som aldrig hörts om sina iakttagelser, sågs Annie på sitt lägenhetshotell 13.15 - 13.30 lördagen den 3-e dec. Om denna uppgift stämmer kan Annie omöjligt ha tagit sig från lägenhetshotellet i Edinburgh till Prestwick Airport med allmänna transportmedel och vara framme där 15.15.

4. Annies kropp, väska och jacka hittades på samma plats. Stranden är mycket långgrund och när vattnet står som högst når det ungefär en meter. Då vi gjort mätningar under samma tidvattenförhållanden - dock inte under samma lufttryck - nådde vattnet inte platsen som Annie hittades på.

5. När Annie påträffades hade hon DNA från en främmande person på sina händer. Detta tyder på att Annies kropp inte kan ha legat särskilt länge på platsen eftersom det DNA som hittades i så fall borde ha spolats bort.

6. Annie hade flera blåmärken och rispor på kropp och huvud. Hon hade bl.a. ett stort märke över höger tinning som aldrig beskrivits i obduktionsrapporten, däremot beskrivs en inre blödning inuti höger tinning.

7. Annie hade även två fyrkantiga blåmärken på höger arm. Eftersom blåmärken uppstår före döden tror vi att hon tillfogats dessa med ett föremål eller legat mot ett föremål, kanske under transporten till stranden.

8. Flera av Annies tillhörigheter saknas, bl.a. kläder. Särskilt intressant är att den fleecetröja som hon ses bära på flygplatsens övervakningskameror är försvunnen, det tyder på att Annie varit någonstans inomhus eller i en bil, och att hon själv eller någon annan tagit av henne den.

9. Annies Filofax med alla telefonnummer, kontaktuppgifter och anteckningar är försvunnen.

10. Telefonnummer i Annies mobil är försvunna, flera i följd verkar vara raderade.

11. När vi vick hem Annie visade det sig också att hon utsatts för likskändning, hennes midjjelånga hår hade klippts av till längder om 5-15 centimeter. Vem som gjort detta vägrar dock skotsk polis att utreda.

Utöver detta finns ytterligare några punkter men då vi själva utreder Annies död tillsvidare måste hålla för oss själva.

Trots de märkliga omständigheter som finns kring Annies död har den skotska polisen från dag ett hävdat att Annie skulle ha tagit sitt liv. Detta påstående reviderades av åklagaren, då förundersökningen efter 11 månader lades ner till att Annie; kunde ha begått självmord, råkat ut för en olycka eller blivit utsatt för ett brott, men då man inte anser att det finns tillräckliga bevis för att Annie utsatts för ett brott vill man heller inte utreda hennes död som ett brott.

Hoppas detta kan klargöra lite bättre varför jag kämpar för att få veta vad som hänt min dotter. Stort TACK till alla er som skrivit på petitionen! Kära hälsningar, Guje, Annies mamma.
 
Petitionen för Annie och övriga fall - slutdatum 4 juni

Kära Alla.

Min petition "Investigation of deaths in suspicious circumstances" för utredning av min dotter Annies och andra oklara dödsfall i Skottland har nu samlat mer än 2 300 signaturer från hela världen! TACK till alla er som gjort detta möjligt!

För de av er som läser detta och ännu inte signerat, var vänlig signera petitionen innan dess slutdatum 4 juni så att vi får så många underskrifter som möjligt. Signaturer från alla länder är välkomna.

Direktlänk till petitionen;
http://epetitions.scottish.parliament.uk/view_petition.asp?PetitionID=373


TACK på förhand för all hjälp! Guje, Annies mamma, www.annierockstar.com

Fotot är på Annie i Skottland
 

Bilagor

  • Annie Borjesson Scotland.jpg
    Annie Borjesson Scotland.jpg
    15.5 KB · Visningar: 179