Mil-tec 100L

Ställer frågan till dig som jag ställer till alla som undrar om så här stora ryggsäckar.
Behöver du verkligen en ryggsäck på 100L???
//Peter

? stora

ryggsäckar sannorlikt av samma orsak som stora knivar. På stenåldern var det opraktiskt stora yxor... bara föremålen varierar...
//J

Här har du lite bättre bilder på den http://www.asmc.de/ru/Backpacks-Duffles/Backpacks-up-to-100L/backpack-mountain-flecktarn-p.html,
Mountain: 80+10+10 liter
31007_0.jpg

själv har jag deras 35-litare "Para" och den är jag nöjd med, har den som 1-dygnssäck ut i skogen (lastat den med ca 10 kilo), 1-liters Nalgene får plats i dess sidoficka.
Para: 35 liter ( 940 gram)
31328_0.jpg

Funderar nu på att köpa deras "Ranger" på 75 liter så är det någon som har provat den så får ni gärna ge ett utlåtande, någon som vet hur mycket den väger?
Ranger: 75 liter
31340_0.jpg

Istället för att börja ifrågasätta varför du vill ha en stor ryggsäck så ger jag dig ett svar på en gång: ryggsäcken du frågar om är kass och kommer falla i bitar. I varje fall om du packar den full. det billigaste etablerade alternativet jag kan komma på är väl om du köper en Berghaus Vulcan som kostar ca 2000-2500 spänn.

//Wessén, en annan som förstått tjusningen med att bära tungt

Istället för att börja ifrågasätta varför du vill ha en stor ryggsäck så ger jag dig ett svar på en gång: ryggsäcken du frågar om är kass och kommer falla i bitar. I varje fall om du packar den full. det billigaste etablerade alternativet jag kan komma på är väl om du köper en Berghaus Vulcan som kostar ca 2000-2500 spänn.

//Wessén, en annan som förstått tjusningen med att bära tungt

Tack, det var då som jag tänkte. man kommer då aldrig undan billigt om man vill ha kvalitet:)

Jag har en Mountain Patrol 100L svart modell köpt på Militaryshop i Göteborg. Från bilen till basecamp har jag haft över 30 kilo i den (öl, vatten, konserver, trangia 25,sprit, tält, luftmadrasser, fiskegrejer - blir tungt när man är ute med sin pensionerde farsa en vecka) utan problem en dags vandring.

Själva ryggan är dock tung, har inte tillgång till att väga den just nu men har för mig det var runt 2,5 kilo med regnskyddet.

Nu har jag nog inte gått mer än 80 mil i den sammanlagt eftersom jag kör lättvikt när jag är själv och farsan inte orkar gå så långt men än så länge inga problem alls med slitage eller dylikt. Anser den vara prisvärd.

ryggsäcken du frågar om är kass och kommer falla i bitar. I varje fall om du packar den full.
Jag har en Mountain Patrol 100L svart modell köpt på Militaryshop i Göteborg.
haft över 30 kilo i den utan problem en dags vandring.
gått mer än 80 mil i den, än så länge inga problem alls med slitage eller dylikt. Anser den vara prisvärd.
Själva ryggan är dock tung, har inte tillgång till att väga den just nu men har för mig det var runt 2,5 kilo med regnskyddet.
Ja det var ju spridda skurar, framgick ju iofs inte om Wessén äger säcken eller hur han har testat den, vad som gick sönder etc..
Själv hade jag nog inte tänkt belasta "rangern" med max 15 kilo så det kanske är en ok säck att forcera snårskog med.
hittade förresten en viktangivelse på "Mountain", 2,8 kilo, sidan 332 i den här katalogen--> http://www.asmc.de//media/products/blaetter-katalog2008/index2_DE.html

Jag har använt ryggsäcken med vissa skador på säcken som resultat, en vän till mig har använt den med i stort sätt totalt sönderfall som resultat. Detta under en inte allt för lång tidsperiod och inte så många turer. Dock så lastades den med mellan 20-30kg och ibland över. Jag rekommenderar den inte. Jag lägger hellre ner mer pengar på en ryggsäck som håller längre än mig själv så jag slipper trasiga aluminiumramar och bärremmar. Men valet är fritt. Anpassa köpet efter vad du ska använda ryggsäcken till.

Tillägg för att klara upp lite: En Mil-tec 100l och en Mountain Patrol 100l är inte samma ryggsäck. Den senare vet jag efter andras erfarenhet håller bättre och är bättre i alla avseenden. Jag rekommenderar dock fortfarande en mer stabil modell som orginalet Berghaus eller mitt eget val Sacci FJS Orginal 110 liter.

Aj katten, då har jag rört ihop det, jag trodde Cremytos menade "Mil-tecs" mountainsäck, ursäkta om jag rörde till det och tack för infot.

Angående trådskaparens säck "mil-tecs Mountain"
Blocketlurendrejeri? --> http://www.blocket.se/vi/6035824.htm?ca=15_s
Har sett den annonsen vid ett flertal tillfällen över en längre tid.
Om det är den säcken så köper man ju den för runt 900 spänn från butik, han kränger den för 1495.
Sen beskrivs den som likvärdig med "BERGHAUS VULCAN" och att
de är över från försäljning till FN soldater.
nää... verkar skumt.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg