MHW:s tält?

Hej!

Hej du!
Jag tror nog inte att det gör så mycket att det hamnade fel! :)

Jag har ett Trango Assault och idag (jippi) kommer mitt Trango 3.1.
Jag är mycket nöjd med mitt Assault.
Har fått en mycket positiv bild av dessa tält (därför ett till). I blåst är det väldigt tyst, tycker att det är lätt att slå upp. Gillar deras finurliga fickor inne i tältet överallt + gearloften man kan ha också. Vi får bra med plats (2 pers) och packning om det skulle behövas. Det är iofs inget tält man dansar hambo i men det duger gott och väl!
Lovar att komma med rapport om nya tältet då jag kommer tllbaka från nästa sväng i september!

Har Du använt tältet i kraftigare vindbyar? Yttertältet går ju inte ända ner till backen, ventilationen blir ju säkerligen bättre, men har Du upplevt att vinden fått "grepp" i yttertältet? Om du använder det på vintern täcker du ju över mellanrummet men det kan ju vara lite svårt att göra en blåsig sommardag på fjället...=)

Vi får se om det inte går att dansa jenka i alla fall..

Sara,
du kan verkligen se fram emot en egen liten danspaviljong! Vi kallar vårat Trango 3.1 för milenniumdome pga av det lyxiga utrymmet. Härligt vintertält!

Michael,
vilket är tältets användningsområde?
Om jag minns rätt, så är Assault det enda tältet av de du räknade upp som står pall för hårdare väder. Vi brukar bygga murar vintertid, och dessutom går mellanrummet att reglera med nedspännarna. Inga större problem med vindbyar.

MVH My

Är medveten om resp. tälts användningsområde, det är ju bara Light Wedge som är lite "enklare" som jag tolkar MHW egen klassificering. Det är väl ett främst tresäsongers tält som annars är intressant, har inte varit ute på vintertid ännu. Men om chansen ges är det ju givetvis bra med ett som pallar med lite.

Var egentligen mest nyfiken på Era eller andra användares erfarenheter och intryck av tälten. Först och främst vad gäller mellanrummet mellan vävarna vid tältbasen.

Tackar allra mjukast för Edra svar...=)

Kan inte uttala mej om MHW tresäsongers tält - har inte ens sett dem uppslagna. Åtminstone är deras Trangoserie verkligt välgjord! Om användningen blir mest sommartid, är det knappast värt att släpa runt på extra vikt. Trango Assault kan vara ett bra alternativ om du planerar att senare vara ute även i busväder.

Mellanrummet mellan inner- och ytterduk finns till för att ventilationen ska fungera, och det gör den verkligen åtminstone i vårt tält (med dubbla absider). Tyvärr brukar kondens vara ett problem ju mindre tältet blir, så desto viktigare med ett luftskikt mellan dukarna.

Lycka till med tältvalet!

Hej Mikael!

En liten fråga bara, vilket tält tar inte vind emellanåt när det blåser kraftig sidvind???
MHWs Trango tält är ju gjorda för extremt väder.
Jag ser inte den mellanrummet som något problem, blåser det hårt kan man ju som sagts tidigare spänna ner det ännu mer. Tältgolvet är ju gjort extra högt så stänkande vatten är inte något problem heller.
Ventilationen är däremot helt superb, jag tycker att mängden kondensbildningen är helt acceptabel.

Lite kuriosa bara, ta en titt i Göran Kropps Everest bok. På bilden från South Col, nämen hoppsan, ett Trango Assault, och det står.... :) (hjälpligt iallafall) :)
Sedan har jag har hört att det var just ett MHW han hade på Everest, då hans specialsydda Haglöfs blåste sönder, men det är som sagt bara rykten....

Jag har heller inte sett deras tresäsongstält, men efter erfarenheten av deras fyrsäsongers tror jag inte att du blir besviken på MHW tälten!!!
:)

Vindstabilare tält är nog svårt att hitta

Har använt Mountainhardwear Trango 2 sedan -98 på åtskilliga turer i Sverige, Kanada och USA. Trango 2 och Trango Assault är så gott som identiska.

Efter att ha slagit upp båda tälten valde jag Trango 2, till största del eftersom utrymet i tältet och absiden är aningen bättre (fungerar att sova tre om man har ryggsäckarna utanför). Dessutom är Trango 2 vindstabilare då det har ytterligare 2 ställe där bågarna korsas.

Vad avser att inte yttertältet når ännan ner till marken har jag aldrig upplevt som ett problem varken vid regn eller vind. Har använt tältet under vinterstormar i Jämtlandsfjällen utan några problem som tidigare sagt är tältet otroligt tyst och stabilt (Kallas bombshelter i USA och Kanada).

Mountainhardwear består av folk som har hoppat av TNF och Sierra Design så tälten är mycket lika Sierras välbeprövade konstuktion.

Kan inte annat än rekomendera deras tält.

MVH Mattias

Äntligen ett tält...

Efter många turer fram och tillbaka samt idogt jämförande mellan olika modeller, sattes äntligen vårat nya Trango Assault upp i trädgården under gårdagen....=)

Tack än en gång för Era synpunkter!

MVH

Assault

Jag har testa mitt assault i lite diverse väder och vind. På det hela taget är jag mycket nöjd men helt nöjd blir man ju aldrig. Alla fördelar har ju listats men några nackdelar som jag har dykt på är:
Vintertid bildas endel kondens längst ner på väggarna där golvet är uppdraget.
Absiden är tråkigt liten och för att göra den mer lämplig för vinterbruk planerar jag att sy på stormmattor på absiden.
Krok systemet funker nog så bra på sommar då det är hyfsat väder men när det blir smällkallt, midvintermörkt och tokiga vindar från alla håll så känns det inte så optimalt.
Jag har inte testat att slå upp tältet under svenskt hell(!)regn men hyser vissa betänkligheter om hur torrt det egentligen kommer att vara då.
Men som sagt så är jag på det hela taget riktigt nöjd.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jjlv Helsport tält- Erfarenheter Fjällvandring 6
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg