MetroGuide och "basemap" i eTrex Legend?

Re: En bok stav fattas i länken

Brune; sa:
Johan.E.S.; sa:
Nästan längst ner på följande sida: http://www.garmin.com//cartography/mapSource/MGEuro.js finns det bilder från GPSMAP 76. Kan jag förvänta mig något liknande i min Legend?

/Johan ES
Så här ska det vara
http://www.garmin.com//cartography/mapSource/MGEuro.jsp

Per

Ja, men på en något mindre display :)

Jag kör Mapsource på min Legend och tycker att det är rätt bra.

/Janne

Max tre fält

En Legend kan bara ha tre datafält tillsammans med kartan. Status överst, där alltid namnet på och avståndet samt tiden till nästa waypoint visas.
Nertill två konfigurerbara fält, som visar vad som helst utom positionen.

Jag har någon bild på detta i min utvärdering också.

Anders

Re: Jovisst

ALj; sa:
...Anvisningarna kan i vissa fall vara rätt noggranna, och för det mesta räcker de för att man ska hitta fram. MetroGuide har t ex mycket exakta (och troligen för det mesta riktiga) uppgifter om hur det ser ut i olika vägkorsningar.
Eftersom GPS:en i detta fall inte "förstår" rutten utan bara envist visar riktning och avstånd till nästa punkt så är det inte ett bra navigeringshjälpmedel i trafik utan mer en kul grej. Minsta felkörning och rutten är rökt. Att då generera en ny rutt i MG och föra över till GPS:en tar längre tid och är krångligare än att navigera manuellt med den inbyggda GPS-kartan som hjälpmedel. Brytpunktsrutter fungerar suveränt på sjön och i terräng men mindre bra om man är bunden till väg- och gatunätet.

MG är dock utmärkt för färdplaneringen och att i förväg se hur man skall köra men jag tycker knappast det är värt besväret att ladda ner rutten eftersom man ändå själv måste hålla mycket mer koll på den än med en "riktig" navigerande GPS. Jag använder hellre enbart ett landmärke i slutmålet jag navigerar mot.

Pip ...

... säger GPSMAP 76S när det börjar brännas, dvs när man nalkas en waypoint, och det är dags att gira/svänga.

Re: Jaså...

apersson850; sa:
Du är bara mallig för att du har en GPS V! :)

Anders
Aha, ett vänskapligt litet tjuvnyp. Du vet väl att det finns andra enheter med autorutt än GPS V som du tjatar om hela tiden? Eftersom du alltid nämner den kan man nästan misstänka att du är lite avundsjuk på oss :)

För er andra kan jag förtydliga att mina erfarenheter baserar sig på att jag tidigare använt icke navigerande GPS:er en hel del. När nyhetens behag med att lägga in rutter (vid körning i trafik) gått över började jag inse nackdelarna och kom fram till att det var bättre att använda den som jag beskrev i mitt förra inlägg. Bara för att det går att använda en skiftnyckel som hammare innebär det inte med nödvändighet att det är en god idé.

Nya frågor:

Om vi säger att jag vill åka mellan t ex Stockholm och Paris, kan jag då först skapa en rutt i datorn och sedan få den att välja ut enbart de kartbitar som behövs laddas in i GPSen?

Om jag inte kan klämma in alla kartbitar i GPS-minnet, kan jag då förbereda flera rutter efter varandra i datorn och seda nföra över dom till GPSen allteftersom man färdas (detta tillsammans med nya kartbitar)?

/Johan ES

Väl metod och sedan medel

Johan.E.S.; sa:
Om vi säger att jag vill åka mellan t ex Stockholm och Paris, kan jag då först skapa en rutt i datorn och sedan få den att välja ut enbart de kartbitar som behövs laddas in i GPSen?

Om jag inte kan klämma in alla kartbitar i GPS-minnet, kan jag då förbereda flera rutter efter varandra i datorn och seda nföra över dom till GPSen allteftersom man färdas (detta tillsammans med nya kartbitar)?

Förutsättningarna är således att du åker bil med en GPS med kartfunktion och har en bärbar dator med dig.

Själv skulle jag då satsa på att kunna ha datorn igång i bilen och kopplad till GPS och sköta all navigering direkt i PCn. Dvs inget behov av att föra över vare sig kartor eller rutter till GPS.

Om det inte går så får du göra så här (Garmin).

0) Överväg om du VERKLIGEN behöver har detaljerat kartunderlag för hela sträckan i din GPS. Grundkartan kan räcka för stora vägar.
1) Skapa din rutt i Mapsource.
2) Välj kartsnuttar manuellt (auto finns ej) som motsvarar rutten tills GPS-minnet är fullt. Du får klicka för kartasnutt för kartsnutt och hålla koll på minnesåtgången.
3) Spara kartvalet tillsammans med rutten i en fil. (En fil kan omfatta kartor, waypoints, rutter och färdspår.)
4) Upprepa steg 2) och 3) tills du är i Paris.
5) Öppna första sparade filen och överför till GPS (kartor och rutt).
6) Kör så det ryker tills kartunderlaget tar slut.
7) Ladda in nästa fil.
8) Upprepa steg 6) och 7) tills du är framme i Paris.
9) Bon voyage!

Gjorde just detta

Jag gjorde just detta åt en kille som skulle köra från Spanien till södra Småland.
Vi räknade ut en rutt som han tyckte var bra. Sedan laddade vi in kartblad från MetroGuide Europe längs rutten, så långt minnet räckte. Med en Vista tog det slut när det fortfarande var en del kvar av Tyskland (men inte så mycket). Sen körde han på kartboken och/eller skyltningen resten av vägen, samt med stöd av rutten, som ju fortfarande gällde i GPS:n.

Hur bra det egentligen fungerade vet jag inte, men han har kommit hem igen...

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
3322 Garmin 60cs och Metroguide - vill inte Navigering 5
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
PalleKuling metroguide europe v5 -installationsproblem Navigering 0
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
patrix10 Rutter metroguide europe7? Navigering 7
Enicar MetroGuide V8 Navigering 0
goranwi nRoute v.2.6.1 och MetroGuide 5 Navigering 5
fihn Navigeringsproblem Map60c-Metroguide v.6 EU Navigering 6
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
chuck Metroguide V7 Navigering 0
RedBreather Metroguide Europa v6 och Garmin 60CS..... Navigering 24
Crawler Autorouting med Metroguide v6 Navigering 27
Vandrare Garmin Metroguide och Roads and Recreation Navigering 4
Store Garmin nRoute har nu stöd för MetroGuide 5 och senare Navigering 2
Tony-Avesta 60CS och Metroguide Europe...? Navigering 12
kemzon Garmin 76s Metroguide Navigering 4
apersson850 Metroguide Europe 6 Navigering 8
micke.lu MapEdit / Metroguide användare!! Navigering 9
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
jasy Metroguide Navigering 3
jasy Vägval Resplan vs. Metroguide m.fl. Navigering 1
Garmin Vista MetroGuide Europé Navigering 10
Garmin Vista MapSource MetroGuide Navigering 1
chuck MetroGuide Navigering 9
Tony_Avesta MapSource Metroguide Europe, kass sökfunktion!? Navigering 4
Tony_Avesta Nu jäklar har jag fått Metroguide E!! Navigering 4
hogskolan MetroGuide Europe Navigering 2
Tony-Avesta MetroGuide, MapSource, vad skall man ha tro?? Navigering 7
bertilstenfeldt X-pris MetroGuide Europa Navigering 0
bengtberg Skillnad mellan MetroGuide och Roads&Recreation? Navigering 21
LarsLa Nya Mapsource Metroguide Europe Navigering 2
magnushansson Skillnad på Metroguide och RR Navigering 3
Sportbil Hur mycket Metroguide ryms i en eTrex Legend? Navigering 3
lod MapSource Roads & Recreation eller MetroGuide Navigering 6
theo12 E map routeplanner metroguide R&R Navigering 0
sem Problem med basemap i Magellan Navigering 4
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
jonasolof Friluftskartan och iQue basemap samtidigt? Navigering 2
jamner Magellans Wold Wide BaseMap Navigering 4
KrilleKrokodil Basemap i eTrex Vista Navigering 5
JET Uppgradera eTrex Legend + Basemap ? Navigering 6
chuck Detaljer på garmins basemap Navigering 12
kalleka Hur bra är inbyggt Basemap för LEGEND? Navigering 16
ekis "Kalibrera" basemap i Legend Navigering 3
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg