Väl metod och sedan medel
Johan.E.S.; sa:
Om vi säger att jag vill åka mellan t ex Stockholm och Paris, kan jag då först skapa en rutt i datorn och sedan få den att välja ut enbart de kartbitar som behövs laddas in i GPSen?
Om jag inte kan klämma in alla kartbitar i GPS-minnet, kan jag då förbereda flera rutter efter varandra i datorn och seda nföra över dom till GPSen allteftersom man färdas (detta tillsammans med nya kartbitar)?
Förutsättningarna är således att du åker bil med en GPS med kartfunktion och har en bärbar dator med dig.
Själv skulle jag då satsa på att kunna ha datorn igång i bilen och kopplad till GPS och sköta all navigering direkt i PCn. Dvs inget behov av att föra över vare sig kartor eller rutter till GPS.
Om det inte går så får du göra så här (Garmin).
0) Överväg om du VERKLIGEN behöver har detaljerat kartunderlag för hela sträckan i din GPS. Grundkartan kan räcka för stora vägar.
1) Skapa din rutt i Mapsource.
2) Välj kartsnuttar manuellt (auto finns ej) som motsvarar rutten tills GPS-minnet är fullt. Du får klicka för kartasnutt för kartsnutt och hålla koll på minnesåtgången.
3) Spara kartvalet tillsammans med rutten i en fil. (En fil kan omfatta kartor, waypoints, rutter och färdspår.)
4) Upprepa steg 2) och 3) tills du är i Paris.
5) Öppna första sparade filen och överför till GPS (kartor och rutt).
6) Kör så det ryker tills kartunderlaget tar slut.
7) Ladda in nästa fil.
8) Upprepa steg 6) och 7) tills du är framme i Paris.
9) Bon voyage!