Jan Fasting norrmannen som vid denna tidpunkt var en av världens bästa all-round kanotister.
Berättade att han paddlat i full orkan, enl väderrapport över 60m/s. Han påstod att han kände att det gick att behärska kajaken, men det var värre med hans bil som från parkeringen blåst in i skogen trots åtdragen handbroms.
/Ingvar
Att Björn då var vi där igen ang val av verktyg. Visst kanske en Grönlandsplanka skulle fungera lite lättare att hantera när det blåser byigt och lite värre, men skillnaderna är ju bara att jag skulle kunna plussa på några minuter ytterligare på vad orken mäktar och då föredrar jag ju givetvis den paddeln jag älskar framför en irritationsskapande planka som jag vantrivs med och då föredrar jag att kortar ned turen en smula liksom du kanske föredrar din planka då du skall göra något annat när ett annat verktyg vore lämpligare rent teoretiskt. Ett tips är kanske att hyvla till en planka i sjödränkt Ek. Kanske Wasa-museet har någon stump att låna ut. Ligger säkert stadigt i näven och har åldern och mystiken inbyggt ;-)
Det jag ville medvetandegöra för andra är att det inte är automatiskt så att den ena vindriktningen är att föredra framför den andra. Alla riktningar har sina pluss och minus, men det jag var lite överaskad över till en början var just att jag var så svag i att hålla runt paddeln i just medvinden till skillnad mot motvind då paddeln blåser in i handgreppet.
Och jag kanske skall förtydliga just att detta problemet med att hålla i spaden är just bara ett teoretiskt problem då det inte går att paddla i de vindstyrker som problemet uppstår i och i övrigt går det alldeles utmärkt att nyttja en traditionell paddel.
/Kåre
"Jan Fasting norrmannen som vid denna tidpunkt var en av världens bästa all-round kanotister.
Berättade att han paddlat i full orkan, enl väderrapport över 60m/s. "
Nu måste någon ha blandat ihop m/s och knop för jag kan inte tro att någon paddlar i 60m/s. Jag kan inte ens föreställa mig 60m/s.