Meter i sekund!

Thomas, meteorologiska värden (SMHI/DMI). Eftersom ganska få ännu så länge har egen vindmätare i kajaken, så är referensen normalt de uppgivna vindhastigheterna.

I segelbåten blev jag ofta besviken när jag plockade fram vindmätaren och fann att den lokala vinden var åtskilligt mera beskedlig än sjörapporten hade utlovat/hotat med.

Gamle seglaren Francis Chicester: "Ta för all del inte med en vindmätare – den fördärvar alla goda historier"

I segelbåten blev jag ofta besviken när jag plockade fram vindmätaren och fann att den lokala vinden var åtskilligt mera beskedlig än sjörapporten hade utlovat/hotat med.

Men jag tror inte du klättrade upp i masten varje gång du mätte, så dina mätningar är inte gjorda på 10 meters höjd. Sen är det byarna som ställer till det och dessa är inte alltid så lätta att pricka vid egen mätning. Det ska skilja. Jag minns också besvikelsen när vi (som barn) hade vissa förväntningar på vindstyrkor att berätta om. Francis Chicester visste vad han talade om.

thomas

Finessen med vinklingen var såklart från början att minska luftmotståndet i motvind mot det blad som fördes framåt uppe i luften (det sena 1800-talets kajakpaddelblad var mycket stora: två kanadensarpaddlar hopmonterade med en metallhylsa). Men när paddeltekniken utvecklades måste vinklingen och den blev istället en nackdel när det blåser. Luftbladet blev ett höjdroder som tippade kajaken i vindbyar. När paddeln lyftes ur vattnet mellan två paddeltag blev den en bångstyrig propeller under en kort stund, och tvingade fram ett krampaktigt hårt grepp om det runda smala skaftet. Och för alla vinklade paddlar finns nackdelen att luftbladet i sidvind fungerar som ett litet segel högt uppe i luften, med risk att tippa kajaken i vindbyar.

En grönlandspaddel har ingen av dessa nackdelar. Den kan hållas avspänt med öppen hand även i kulingförhållanden, oavsett vindriktning och vindstyrka. I motvind finns inga vridtendenser, och vindmotståndet mot luftbladet är så litet, att jag inte märker någon skillnad med att byta till stormpaddeln (eller snarare: man förlorar lika mycket på att glida med paddeln, som man vinner på att det inte finns något blad i luften). I sidvind visar luftbladet bara den tunna kanten mot vinden. Paddeln har alltså inga egenheter som kan ställa till det för paddlaren i besvärliga förhållanden.

Jag tycker följaktligen att frånvaron av vinkling är en minst lika viktig fördel i hård vind som de smala bladen.

Finessen med vinklingen var såklart från början att minska luftmotståndet i motvind mot det blad som fördes framåt uppe i luften (det sena 1800-talets kajakpaddelblad var mycket stora: två kanadensarpaddlar hopmonterade med en metallhylsa). Men när paddeltekniken utvecklades måste vinklingen och den blev istället en nackdel när det blåser. Luftbladet blev ett höjdroder som tippade kajaken i vindbyar. När paddeln lyftes ur vattnet mellan två paddeltag blev den en bångstyrig propeller under en kort stund, och tvingade fram ett krampaktigt hårt grepp om det runda smala skaftet. Och för alla vinklade paddlar finns nackdelen att luftbladet i sidvind fungerar som ett litet segel högt uppe i luften, med risk att tippa kajaken i vindbyar.

En grönlandspaddel har ingen av dessa nackdelar. Den kan hållas avspänt med öppen hand även i kulingförhållanden, oavsett vindriktning och vindstyrka. I motvind finns inga vridtendenser, och vindmotståndet mot luftbladet är så litet, att jag inte märker någon skillnad med att byta till stormpaddeln (eller snarare: man förlorar lika mycket på att glida med paddeln, som man vinner på att det inte finns något blad i luften). I sidvind visar luftbladet bara den tunna kanten mot vinden. Paddeln har alltså inga egenheter som kan ställa till det för paddlaren i besvärliga förhållanden.

Jag tycker följaktligen att frånvaron av vinkling är en minst lika viktig fördel i hård vind som de smala bladen.

Nu börjar det bli komplicerat. Våra gamla träpaddlar (och jag antar många av dagens paddlar) kunde ju lätt vridas till vilken vinkel man önskade. I sidvind kan man lätt ta bort vinklingen. I motvind kan sätta vinkel (vad det nu ska vara för att inte få svåra skador).
Att grönlandspaddeln med sina smala årblad är något annat förstår jag. Det är för mig 2 parametrar det ena handlar om vinkling mellan bladen, olika vindriktningar och följder, proppellerverkan, segelverkan osv. Det andra handlar om skafttjocklek och paddelbladform.

Om du orkar förklara (utan att blanda in grönlandspaddeln alls) vad olika vinklingar har för positiva och negativa effekter på en vanlig bonnplattpaddel när det blåser hårt vore det väldigt upplysande. Kan man sen skifta mellan vinklat och ovinklat på ett lätt sätt med paddeln, när ska man då göra det?

thomas
(så kan vi ta GP:n sen kanske...)

För övrigt vinklar jag årorna när jag ror, årbladen har samma form som en GP.

Här är en länk till en filmsnutt från i höstas när Stormen Berit drog in och vi passade på att gå ut i de rätt rejäla sjö som bildas Söder om Torö i de förhållandena. Enligt SMHI blåste det 17-22 den dagen men dels fick vi lite lä från öarna på väg ut och väl ute på öppet vatten får man faktiskt en hel del lä i vågdalarna när sjön är så stor. Annars är min erfarenhet att någonstans vid 16-18 m/s utan lä av större sjö så ligger min gräns för när det knappt går att ta sig framåt mot vinden längre.

I riktigt stark vind får man också lätt problem med antingen fall eller lovgirighet beroende på kajak. Den jag t.ex. sitter i på filmen får man kämpa för att få upp i vind, all volym i fören på den gör att den gärna vill falla av när vinden får tag i fören, däremot är det lätt att se falla av ner i vind. Andra kajaker kan bete sig helt tvärtom, lätta att få att lova upp mot vinden men svåra att få att falla av

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68320

Nu börjar det bli komplicerat. Våra gamla träpaddlar (och jag antar många av dagens paddlar) kunde ju lätt vridas till vilken vinkel man önskade. I sidvind kan man lätt ta bort vinklingen. I motvind kan sätta vinkel (vad det nu ska vara för att inte få svåra skador).
Att grönlandspaddeln med sina smala årblad är något annat förstår jag. Det är för mig 2 parametrar det ena handlar om vinkling mellan bladen, olika vindriktningar och följder, proppellerverkan, segelverkan osv. Det andra handlar om skafttjocklek och paddelbladform.

Om du orkar förklara (utan att blanda in grönlandspaddeln alls) vad olika vinklingar har för positiva och negativa effekter på en vanlig bonnplattpaddel när det blåser hårt vore det väldigt upplysande. Kan man sen skifta mellan vinklat och ovinklat på ett lätt sätt med paddeln, när ska man då göra det?

thomas
(så kan vi ta GP:n sen kanske...)

För övrigt vinklar jag årorna när jag ror, årbladen har samma form som en GP.

http://lmgtfy.com/?q=bladvinkel+thomasson

Betr blåst

Jan Fasting norrmannen som vid denna tidpunkt var en av världens bästa all-round kanotister.

Berättade att han paddlat i full orkan, enl väderrapport över 60m/s. Han påstod att han kände att det gick att behärska kajaken, men det var värre med hans bil som från parkeringen blåst in i skogen trots åtdragen handbroms.

/Ingvar

Att Björn då var vi där igen ang val av verktyg. Visst kanske en Grönlandsplanka skulle fungera lite lättare att hantera när det blåser byigt och lite värre, men skillnaderna är ju bara att jag skulle kunna plussa på några minuter ytterligare på vad orken mäktar och då föredrar jag ju givetvis den paddeln jag älskar framför en irritationsskapande planka som jag vantrivs med och då föredrar jag att kortar ned turen en smula liksom du kanske föredrar din planka då du skall göra något annat när ett annat verktyg vore lämpligare rent teoretiskt. Ett tips är kanske att hyvla till en planka i sjödränkt Ek. Kanske Wasa-museet har någon stump att låna ut. Ligger säkert stadigt i näven och har åldern och mystiken inbyggt ;-)

Det jag ville medvetandegöra för andra är att det inte är automatiskt så att den ena vindriktningen är att föredra framför den andra. Alla riktningar har sina pluss och minus, men det jag var lite överaskad över till en början var just att jag var så svag i att hålla runt paddeln i just medvinden till skillnad mot motvind då paddeln blåser in i handgreppet.

Och jag kanske skall förtydliga just att detta problemet med att hålla i spaden är just bara ett teoretiskt problem då det inte går att paddla i de vindstyrker som problemet uppstår i och i övrigt går det alldeles utmärkt att nyttja en traditionell paddel.

/Kåre

Att Björn då var vi där igen ang val av verktyg. Visst kanske en Grönlandsplanka skulle fungera lite lättare att hantera när det blåser byigt och lite värre, men skillnaderna är ju bara att jag skulle kunna plussa på några minuter ytterligare på vad orken mäktar och då föredrar jag ju givetvis den paddeln jag älskar framför en irritationsskapande planka som jag vantrivs med och då föredrar jag att kortar ned turen en smula liksom du kanske föredrar din planka då du skall göra något annat när ett annat verktyg vore lämpligare rent teoretiskt. Ett tips är kanske att hyvla till en planka i sjödränkt Ek. Kanske Wasa-museet har någon stump att låna ut. Ligger säkert stadigt i näven och har åldern och mystiken inbyggt ;-)

Det jag ville medvetandegöra för andra är att det inte är automatiskt så att den ena vindriktningen är att föredra framför den andra. Alla riktningar har sina pluss och minus, men det jag var lite överaskad över till en början var just att jag var så svag i att hålla runt paddeln i just medvinden till skillnad mot motvind då paddeln blåser in i handgreppet.

Och jag kanske skall förtydliga just att detta problemet med att hålla i spaden är just bara ett teoretiskt problem då det inte går att paddla i de vindstyrker som problemet uppstår i och i övrigt går det alldeles utmärkt att nyttja en traditionell paddel.

/Kåre

Jag finner diskussionen intressant men skulle önska att du höll en mer saklig ton. Jag uppfattar att du själv inte använder grönslandspaddel och det gör inte jag heller. Men att konsekvent referera till en annan typ av paddel som en "planka" är bara barnsligt och om din totalt opåkallade idé om ek från skeppet Wasa var ett försök att vara rolig så gick det då inte hem hos mig.

Jag finner diskussionen intressant men skulle önska att du höll en mer saklig ton. Jag uppfattar att du själv inte använder grönslandspaddel och det gör inte jag heller. Men att konsekvent referera till en annan typ av paddel som en "planka" är bara barnsligt och om din totalt opåkallade idé om ek från skeppet Wasa var ett försök att vara rolig så gick det då inte hem hos mig.

Jag gillar bara att retas lite med Björn och det har väl de flesta vant sig med vid det här laget.
Det brukar fungera och ha ett visst underhållsvärde.

Allt för strikt saklighet är ganska trist och tråkig läsning, så det vill jag undvika. Det fins nog med själlösa robbotar i samhället för att jag skall ställa mig och marchera i ledet i samma takt.

Kajakandet är för mig en källa till glädje och nyfikenhet och så länge jag känner det så länge tänker jag pyssla med denna trevliga lek.

Dock tar jag till mig kritik som kanske här var befogad.

/Kåre

Dock tar jag till mig kritik som kanske här var befogad.

/Kåre
Äsch, ingen kritik är befogad så länge det inte gäller grönlandspaddel eller skädda, där vet vi (jag) av erfarenhet att det är skit och aldrig kan fungera. ;)

Fö. så var jag för ett par år sen ute med min Hobie sit-on-top och seglade i 19 m/sek, semesterlastad och sidvind i vågor upp till 3 meter i ytterskärgården, gick hur bra som helst faktiskt.

jag kan ju förstår vissa att man försöker motsträver pratande så som björn gör, och att man inte vill testa eller förstår andra tekniker.
och det är ju helt okej såklart. alla ska hitta efter sina egna smakar och tycken.
men var snäll och förlöjliga inte de andra tekniker, kan ju vara nån intern grej ni har där men för oss andra låter det bara trist och delvis barnsligt.

jag håller verkligen med på att det beror så mkt på vart man paddla (öppet hav eller mälaren, medvind sidovind osv), vilka grejer man använder (kajak,paddel kläder) och hur erferen man är med de saker man använder.

en hög kajak kan ju funkar okej fortfarande vid rakt motvind men sidovind lär den inte gillar lika som en lägre byggd. höga stävor kan hjälpa till att går högre över vågorna medans den låga kajaken dyker ner rätt mkt och bromsa farten just när man vill axa ner till vågdalen.
är det små vågor eller inga alls funkar den väldigt låg byggda kajaken däremot mkt bättre vilken vindriktning man än har. i höga vågor kräver den låga kajaken mer rörelse av överkroppen,som kan kännas jobbigt sålänge detta inte har gått in i undermedvetenheten och kan tar fokuset från själva paddlandet.
sen kommer ju faktorer som kajakens bredd, stilen av botten osv också.
har man dock lärt sig just den kajak man sitter i kan man ju jobba runt vissa nackdelar.nånting man ändå alltid behöver göra då det inte finns den perfekta kajaken för allting, tyvärr.

i min egen erfarenhet är det just samma sak. jag har tex paddlat södertäljekanalen ut mot mälaren när det var 14m/s från mälaren in i kanalen och det kändes inte alls jobbigt att tar sig mot vinden. medans jag paddlade mot 8m/s från södertälje mot nynäshamn och hade vågorna och vinden rakt emot mig och detta var riktig jobbigt i längden.men mest i detta läget då vågorna var så pass korta att jag aldrig kunde hålla en bra paddelrytmen.
och det jag just tycker mest jobbigt när det blåser mkt är att vågstystemen kan bli knepigt. inte sällan att det blåser från ett håll med vågor från samma, sen gammal sjö från ett annat, sen reflexvågor från nån klippa.
kommer det då böig vind till det hela har man ju då och då situtaionen att man just lutar sig "åt fel" håll. går ju oftast att fixa med olika stödtag men knepigt är det vilket som....fast samtidigt väldigt roligt såsom nu i helgen när jag var ute i den värsta blåsten.

förut paddlade jag en avlång europaddel och hade en north shore atlantic. gick väl ganska bra i vind men sidovind och kajakens relativ lilla skedda (i förhållande till kajakens storlek) gjorde att man fick jobba lite extra hela tiden.
paddlade jag sträckor som 30km och mer då det var mkt vind blev jag faktiskt rätt trött i händerna då just byvind kunde kasta rund paddeln en del. kändes okej upp till typ 6-8m/s men mer än det var slitsamt i mitt tycke. jag skaffade på den tiden en paddelleash bara för att jag var rädd att jag nån gång skulle få en kramp i handen och tappa paddeln sen.

för typ ett halvt år sedan bytte jag till grönlandspaddel. köpte mig både en vanlig och en stormpaddel,båda i carbon och viktmässigt av de lättare på marknanden.
hade inga problem att vänja mig (körde europaddeln alltid 0gradig också). nu har jag paddlat ca 2000km med mina grönlandspaddel och blivit helt kär i de.
förutom alla andra fördelar som inte har med vinden att göra så är det just den där okänslighet i vind som är så extrem skönt. paddlar jag tex 8timmar med stark vind i sträck så har jag aldrig ens haft en antydan till kramp i händerna. paddeln slits aldrig ur handen och jag kan har en fortsatt lös grepp. med rakt motvind känner man såklart trycket av vinden på bladet som är i luften men den är betydligt mkt mindre än med europaddeln.
jag trivs i motvind bra med stormpaddeln, tycker inte heller att det är jobbigt att greppa om. dock trivs jag inte riktig med den än när det är krapp sjö då det tar lite för långt tid att greppa om om man har paddeln på fel sidan till ett stödtag.

kajaken har jag nu en seabird sea pearl som är rätt lågt och knapp uppbygda stävor. den känns mkt skönare och snabbare i vind än tex min atlantic.
de första gångerna jag paddlade den i vind fanns det hela tiden den tanken "ska det verkligen kännas så här lätt?" som om man blev dragen in i motvinden. enda kruxet är just det där med dykningarna i högre-korta vågor. har jag mkt packning med mig krävs det mkt kroppsarbete för att håla kajaken ifrån att dyka ner. mot och sidovågor okej men medvågor så att man skulle kunna surfa är lite jobbigt ibland då man tappa styrförmågan när främre strävan är under vattenytan.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg