Metatabletter

Förklara

Så där har dom ju en funktion - desutom kan man ha det som reservbränsle till det toppmonterade köket - lite alufolie på brännarhatten och nån esbit på.
Då kan man ju våga dra iväg med den halvfulla

Hur menar du med al folie? Jag skulle nog låta tabletten ligga mot tuben och lite al folie som vindskydd.

En teleskopisk mugg i rostfritt stål (stor som en snusdosa) fylld med en portion kaffepulver, ett par bränsletabletter och en ståltråd (tamoj) är ju något som man alltid skulle ha i fickan =)

ser nästan ut som bitar av det där vita fluffet som luktar lite fotogen som man kan köpa som braständare.

om det är lacknafta/fotogen i detta så finns det orsak till varför det är förpackat individuellt då det annars sakta skulle lätta i vikt allt eftersom det sakta avdunstar och bli allt mindre användbart

Brinner som om det är oljebaserat gör det också - tror inte att det är Esbit eller metatabletter i det här fallet då det brinner lite för gult

Nödgrej??

Köksystemet man väljer är väl ändå inte så dålig att man förväntar sig att den går sönder vid normal användning och därför måste ha ett reservkök alltid med sig?? - och esbitköket har ändå så lite bränsle för att hålla låg vikt att bara räcker till någon enstaka måltid - inte räddar resten av en längre tur.

Vid längre turer så kan reservkök vara bra ifall ordinarie köket skadas mekanisk av snubbel och fall etc., men då med val av bränslesystem så att den är kompatibel med huvudkökets bränsle - tex en optimus krux som reserv om man använder campingasol som bränsle. Är man fler så har man minst två kök med sig och tänker man lite som militärer så har alla varsin kök med sitt behov av bränsle med sig och skaffar redundans den vägen.

trots allt så är det bränslet och maten som står för stor del av vikten vid en längre tur - inte själva kökssystemet.

Campingasol vinner alltid hur man än räknar när det gäller vikt kontra hur mycket vatten den kan värma trots tubvikterna - flytbränslen har så mycket spill och förluster både vid tändning och släckning samt under själva förbränningen och dess sämre reglering att att det går minst halv gånger mer bränsle än gasol räknat på vikt samt flytbränslekök har också högre startvikt.

spritblandningar av olika slag är det tyngsta bränslet och esbit/meta är i samma viktklass som sprit och man får bära i stort sett dubbla vikten i jämförelse med gasol för samma mängd uppkokad vatten.

---

hemmavid ser jag heller ingen 'duglighet' för Esbit/meta-köket som reserv

reservkök hemma (eller bilcamping) så skaffar man sig en biltema 17-618 för 200:- och ett eller ett par fyrpack CP250 flaskor 17-596 för 69.90 per fyrpack (1 fyrpack ger nästan ett kg gasol tillsammans) och dessutom kan laga seriös mat, steka etc. i säkert över vecka per fyrpack bränsle om man inte slösar.

vill man nödvändigtvis köra med flytbränsle på reservköket hemma eller för bilcamping - Hiker 111 kanske... ;-)

Mycket av det du skriver stämmer, men det finns faktiskt tillfällen och kök då esbit och sprit är lättare. På riktigt korta turer, typ 2-3 dagar och med ett UL-kök så blir kök och bränsle lättare en gasdito. Det finns spritkök som är groteskt lätta.

UL-vandraren Colin Ibbotson har experimenterat med alla slags kök och valde sist jag läste ett egetkonstruerat esbit-kök av kakformsaluminium på ca 20g.

Själv har jag bara esbit som reserv och då inte för en hel måltid, utan som eldstartare för vedköket. Hitills har jag dock aldrig behövt använda tabletterna.

Att kunna göra eld är bästa nödköket för mig.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Så där har dom ju en funktion - desutom kan man ha det som reservbränsle till det toppmonterade köket - lite alufolie på brännarhatten och nån esbit på.
Då kan man ju våga dra iväg med den halvfulla

Hur menar du med al folie? Jag skulle nog låta tabletten ligga mot tuben och lite al folie som vindskydd.

För enkelhetens skull så har man den tomma tuben kvar, som ställning.
Lägg folie så det inte smular ned klägg i stålnätet.

Är ute på en 12 mils me bäcköring och havsöringsrunda i helgen
så jag har tagit med en halvtom tub och skall reserva på returen med
esbit så får du rapporten.

Men det är crappy bränsle prismässigt och så men ok som backup
och som kåsa värmare.

Använde det för att slippa ta fram köket nu o fixa snabbmat me varma
koppen,matolja och snabbris när jag gick.

Fan va mat det gick.

Nu tog jag dock fram till en världsmeteropol och tätort och fixa
bärs ,drack kaffe och så men imorgon så testar jag jag på returen.
Sen när esbitarna är slut så måste mitt fina flänsade kök lida
av öppen eld.

Diska,diska och diska me tandborste sen!

Mys

.

såg förresten att Jula säljer dom till 19:- flaskan
Nu har jag varit på Jula ett antal gånger de senaste veckorna och försökt köpa gasolen men den är slut hela tiden. Kommer på måndag nästa vecka, kommer på onsdag har jag hört i ett par veckor nu. Det finns 19000 (nittontusen) flaskor på centrallagret men leverera till butiker som har 0 i lager går tydligen inte :(.

Per

Dom väntar kanske på nytryck av katalog - med 'justerat' pris. Så att det lönar sig att distribuera dem igen...

Nu har jag varit på Jula ett antal gånger de senaste veckorna och försökt köpa gasolen men den är slut hela tiden. Kommer på måndag nästa vecka, kommer på onsdag har jag hört i ett par veckor nu. Det finns 19000 (nittontusen) flaskor på centrallagret men leverera till butiker som har 0 i lager går tydligen inte :(.

Per

Jag var på Jula dag och nu hade dom fått hem gasolen för 19 kronor som ska passa till min Primus Vidar BBQ grill.

Julas Internet saldo om varar finns finns i lager har stora brister. Datorn stämmer inte överens med verkligheten

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
9143 Metatabletter Kök och brännare 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg