Metatabletter

Wikipedia gav denna texten och giftigt låter aldrig trevligt.
Slutet ger en liten vinkling men säger inte att de inte är giftiga.

Metatablett

Metaldehyd
Metatablett, torrsprit, bränsle i tablettform till bland annat leksaker (ångmaskiner, båtar), men också till enklare kokare. Egentliga metatabletter (som säljs under namnet META) består av metaldehyd (egentligen metacetaldehyd, en polymer form av acetaldehyd). Ämnet är giftigt och metatabletter har använts för att bekämpa sniglar (se skadedjursbekämpning). Liknande produkter, till exempel Esbit, kallas på svenska ofta metatabletter trots att de består av andra ämnen.

Ur brukarsynpunkt kan storlek och bränntid vara av mer praktiskt intresse. Esbit finns i två storlekar.
Engelska runda tabletter är tyngre och brukar räcka till att värma en metallmugg med vatten eller mat i. Ävens Esbits stora brukar det krävas två av.
Metas tunnväggiga kittlar överför den lilla värmen effektivast. Vindskydd och skyddat läge är av största vikt.
go tur

Meta-tabletter eller Esbit-tabletter är inte min favorit...mest för att värma ting med, ikke koka...

Däremot händer det att jag på en dagstur tar med mig en burkbrännare och lite T-röd (70ml) och en lätt titankastrull (800ml). Det räcker till att koka upp två kastruller, alltså närmare 1,6 liter, vilket är nog till 4 portioner frystorkat eller eller en hel del varm dryck...

Bilagor

• Meta_2.jpg
    Meta_2.jpg
    42.3 KB · Visningar: 5,765
  • Meta_1.jpg
    Meta_1.jpg
    44.3 KB · Visningar: 6,053
Esbit är så dyra så dom är oanvändbara för friluftsfolket - detta gäller även dom militära bränsle enheterna med sprit/lacknafta i tablettform för dom här koppkökena - ingen vill betala 10-15 spänn per portion bara för och få maten varn med tanke på vad maten (60kr till 90kr) kostar redan om man kör militär/rödpåse per portion.

Leta efter andra alternativ

Bränsle

Esbit är så dyra så dom är oanvändbara för friluftsfolket - detta gäller även dom militära bränsle enheterna med sprit/lacknafta i tablettform för dom här koppkökena - ingen vill betala 10-15 spänn per portion bara för och få maten varn med tanke på vad maten (60kr till 90kr) kostar redan om man kör militär/rödpåse per portion.

Leta efter andra alternativ

Visst är det sant men som nödgrej funkar de bra.

Nödgrej??

Köksystemet man väljer är väl ändå inte så dålig att man förväntar sig att den går sönder vid normal användning och därför måste ha ett reservkök alltid med sig?? - och esbitköket har ändå så lite bränsle för att hålla låg vikt att bara räcker till någon enstaka måltid - inte räddar resten av en längre tur.

Vid längre turer så kan reservkök vara bra ifall ordinarie köket skadas mekanisk av snubbel och fall etc., men då med val av bränslesystem så att den är kompatibel med huvudkökets bränsle - tex en optimus krux som reserv om man använder campingasol som bränsle. Är man fler så har man minst två kök med sig och tänker man lite som militärer så har alla varsin kök med sitt behov av bränsle med sig och skaffar redundans den vägen.

trots allt så är det bränslet och maten som står för stor del av vikten vid en längre tur - inte själva kökssystemet.

Campingasol vinner alltid hur man än räknar när det gäller vikt kontra hur mycket vatten den kan värma trots tubvikterna - flytbränslen har så mycket spill och förluster både vid tändning och släckning samt under själva förbränningen och dess sämre reglering att att det går minst halv gånger mer bränsle än gasol räknat på vikt samt flytbränslekök har också högre startvikt.

spritblandningar av olika slag är det tyngsta bränslet och esbit/meta är i samma viktklass som sprit och man får bära i stort sett dubbla vikten i jämförelse med gasol för samma mängd uppkokad vatten.

---

hemmavid ser jag heller ingen 'duglighet' för Esbit/meta-köket som reserv

reservkök hemma (eller bilcamping) så skaffar man sig en biltema 17-618 för 200:- och ett eller ett par fyrpack CP250 flaskor 17-596 för 69.90 per fyrpack (1 fyrpack ger nästan ett kg gasol tillsammans) och dessutom kan laga seriös mat, steka etc. i säkert över vecka per fyrpack bränsle om man inte slösar.

vill man nödvändigtvis köra med flytbränsle på reservköket hemma eller för bilcamping - Hiker 111 kanske... ;-)

Nödgrej??

reservkök hemma (eller bilcamping) så skaffar man sig en biltema 17-618 för 200:- och ett eller ett par fyrpack CP250 flaskor 17-596 för 69.90 per fyrpack (1 fyrpack ger nästan ett kg gasol tillsammans) och dessutom kan laga seriös mat, steka etc. i säkert över vecka per fyrpack bränsle om man inte slösar.

vill man nödvändigtvis köra med flytbränsle på reservköket hemma eller för bilcamping - Hiker 111 kanske... ;-)

Hur vet man att det är en 4-pack http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolbehallare-17595/

det "lyckas "jag inte läsa mig till vare sig på Internet eller i papperskatalogen

Jag köpte för några veckor sedan an Primus BBQ grill och tyckte att Biltema var ovanligt dyr på den gasolen då Naturkompaniet tar 29 kronor för en gasolflaska. Fast är det en 4.pack på Biltema så blir kg-priset annorlunda.

OT: Jag har cykelavstånd till Biltema nu när snön är borta

Per

Du har rätt - det står inget på biltemas sidor - men det säljs alltid plastade i fyrpack med angivet pris...

dom är ändå dyra mot vad de kostade förr för typ 5 år sedan med 39.90:- per fyrpack - dvs 10 kr flaskan mot nu när de är uppe i 20:- flaskan.

såg förresten att Jula säljer dom till 19:- flaskan

Kort sagt när de kom och den typen av kassettkök/japankök med CP250-flaskor började bre ut sig på marknaden så var bränslet till dessa snorbillig, men å andra sidan är det nästan ren butan och tappar farten fort när tuberna närma sig nollan i temperatur och därför finns det nästan alltid en plåt från närheten av brännaren som går in där tuben ligger emot för att värma tuben lite lagom.

Angående vad som sägs ovan om fastbränslekök:
Jag använder endast Esbit - Titanium Solid Fuel Stove på mina vandringar och det är helt perfekt för mig då jag mest bara behöver ngt som kan koka vatten till mina frystorkade rätter samt till kaffevatten. Kombinera detta med en 0,5liters titanmugg och du har ett larvigt lätt kök. Köktiden för 3,5 dl vatten brukar vara 5-7 min, men vad gör det när man har vacker natur att vila ögonen på? Att tänka på är att ha en lösning för vindskydd av lågan, antingen ställer man köket smart eller så klipper man, som jag gjort, till ett vindskydd av en del av en ölburk. Trevlig tur!

Angående vad som sägs ovan om fastbränslekök:
Jag använder endast Esbit - Titanium Solid Fuel Stove på mina vandringar och det är helt perfekt för mig då jag mest bara behöver ngt som kan koka vatten till mina frystorkade rätter samt till kaffevatten. Kombinera detta med en 0,5liters titanmugg och du har ett larvigt lätt kök. Köktiden för 3,5 dl vatten brukar vara 5-7 min, men vad gör det när man har vacker natur att vila ögonen på? Att tänka på är att ha en lösning för vindskydd av lågan, antingen ställer man köket smart eller så klipper man, som jag gjort, till ett vindskydd av en del av en ölburk. Trevlig tur!

Ännu enklare är att skippa tabletterna och använda torra pinnar. Brukar finnas i överflöd i terränglådan och fungerar i de större esbitköken.

...vill man ha mer vindskydd och elda på med lite högre effekt så duger ett sånt där runt besticksställ i stål från IKEA bra...

//

Prova mitt esbit kök i veckan när hantverkare bröt strömmen ett tag.

7 min för att få 0,5l vatten just till kokpunkten med två små esbitar - dom rektangulära som som Claes i sjön och Outnorth har - ett paket kostar 40kr resp 33 kr för 20 tabletter.

Då stod ändå köket på diskbänken i +23 grader - ja alltså noll vind och så.

SÅ prismässigt och effektivitetsmässigt är dom inte ett vettig alternativ så.

Jag använder esbit men då har jag det i fiskevästen eller utrustningsvästen för att kunna
köra vattenflaskans kåsa som mini kök ibland för o göra kaffe eller en varma koppen.
Man har en liten variant av triangiatriangel till koppen och några esbit för o slippa pilla med kvistar.

Så där har dom ju en funktion - desutom kan man ha det som reservbränsle till det toppmonterade köket - lite alufolie på brännarhatten och nån esbit på.
Då kan man ju våga dra iväg med den halvfulla tuben.

Men räkna på minst tre tabletter för att få en måltid - vintertid säkert 4-5.
Blåser det och man inte kan fixa skydd får man nog räkna med en hel ask :).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
9143 Metatabletter Kök och brännare 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg