Metanol-Etanol

Jag kan nu skriva under detta själv, försökte nyss med E85 i mitt Minitrangia, det brann utav bara h-e och sotade igen köket bortom igenkänning så jag fick skrubba det i nån halvtimma. E85 i friluftskök fungerar helt enkelt inte om man inte gör nåt specialarrangemang.

Konstigt att alltid är det ett antal varje år som kommer på idéen... Att använder jag det bränslet istället för det köket är gjort för eller rekommenderas att användas med så funkar det bättre!
Då händer det olyckor, i bästa fall ett rejält rengörningsarbete, ivärsta fall brännskador eller explosion som skadar användarna!

Så tänk före, det är bättre än att sörja sedan....

Då händer det olyckor, i bästa fall ett rejält rengörningsarbete, ivärsta fall brännskador eller explosion som skadar användarna!

Nåja! Ren bensin skulle nog inte fallit mig in. Nu handlade det dock om 80% korrekt bränsle. Uppenbarligen förändrar en dryg tionde bensin förbränningsegenskaperna väldigt markant. Och nu vet jag det.

Sen är det snarare: i bästa fall fungerar köket bättre, i värsta fall exploderar det. Är just därför man inte gör test trials i fält.

Men,

Nåja! Ren bensin skulle nog inte fallit mig in. Nu handlade det dock om 80% korrekt bränsle. Uppenbarligen förändrar en dryg tionde bensin förbränningsegenskaperna väldigt markant. Och nu vet jag det.

Sen är det snarare: i bästa fall fungerar köket bättre, i värsta fall exploderar det. Är just därför man inte gör test trials i fält.

större delen av tråden, och länkarna i den, handlar ju om att E85 inte är ngt vidare bränsle, och att det testats tidigare med utomordentligt dåligt resultat.
Greendangers fråga är verkligen berättigad, inte ens om man vet om att E85 inte funkar så testar man det i brännare som är tillverkade för att användas med ett annnat bränsle, om och om igen. Och när det gäller E85 och andra bilbränslen så är det ju tyvärr så att även om köket brinner ok så är förbränningsgaserna otrevliga. Så jag ser faktiskt ingen anledning till att fortsätta med dessa tester.
I bästa fall blir det bara sämre, i sämsta fall olyckor.

Spritkök har två lägen då de fungerar knackigt eller bristfälligt. Det ena är när det är rejält kallt då krävs att man eldar under brännaren. T ex med Trangias vintertillsats.
Det andra läget är runt nollan när man befinner sig i ett moln eller markdimman är kompakt, då kökets spritbehållare löser ut vattnet i luften, även här hjälper tänd vintertillsats även om effekten inte blir vad spriten kunde leverera i torrare nejder.
P g a energitätheten föredrar många fotogen eller bensin, men så bekvämt som med gas blir det inte, sprit blir tungt om turen blir längre med rejälare koktider eller mycket snösmältning.
Den som avser elda bensin i sitt spritkök bör förvarna omgivningen före samt skriva sitt testamente......

Det blir tyvärr alltfler som inte känner till det enorma energiinnehållet i en snaps bensin, 4-6cl. i gasform, i ett slutet utrymme, t ex en Jeepdunk a' 20 l. Ljudet ock kraften brukade imponera på de vpl som utsattes för demonstrationen. Bör inte prövas hemma, inte ens hos andra;).
Håller dagens kemi och fysikundervisning?

Självklart är det så att man blandar i Bensin för att förändra förbränningsegenskaperna, det jag undrade var mest om det hade någon stor betydelse i "öppen-låga" fallet. Och det har det. Såg nu de andra trådarna om E85...!

Bensin kan givetvis uppföra sig väldigt våldsamt - som de här tyska ljushuvudena fick erfara.

http://www.youtube.com/watch?v=PQF57w9qAZw

Vi hade en bunke häckrensning och klippning liggande på stycket utanför, ca 15m3, i samband med en fest började det regna snällt och en god vän till mig erbjöd sig gå ut och elda medan vi andra omgrupperade till inomhus. Vi hade två jeepdunkar med bensin, rödmålade och en dunk grön med fotogen målat med stora bokstäver på utsidan stående i verkstaden. Nåväl utan kontroll tog kamraten den mest tomma av bensindunkarna, han skvätte ut ca 7l bensin ställde ner dunken tre meter från högen och tände, expolsionen svedde honom i ansiktet och turligt nog hade han bomull och ull på sig, under regnkappan. Dunken fläkte upp sig själv.
Handflatorna som han skyddade ansiktet med hade brännblåsor, han hade stor tur. Smällen gjorde tyvärr att han fick en bestående hörselskada. Så att veta vad man gör kan vara bra före.

denatureringsmedlet

Alla sorter av spritbränslen, etanol/metanolblandningar som finns i handeln oavset om det kallas T-röd, Tenol eller K-sprit innehåller ämnet denatoniumbensoat! Jag tror inte att det är det som sotar eftersom det är en sådan försvinnande liten mängd. 1 ppm denatoniumbensoat per liter vatten framkallar omedelbar kräkning och gör att det blir odrickbart för människor. Jag vet inte hur många ppm denatoniumbensoat det är i T-dojjan eller metanol/etanol eller Tenol men det är minst lika mycket i den som sotar ner pottorna som i den som inte sotar!

Huuu...

Tänk om man kunde köpa ren etanol (96%) som privatperson, med ursäkten att "jag ska ha det i mitt spritkök"... :-o

Nä tack, mina helgpass i akutmottagningen är hektiska nog som de är! :cool:

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Metanol och Primus MFS Friluftsmat 2
waxegard "Spritbränsle" vs "röd etanol" vs "spolarvätska" Friluftsmat 50

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg