Metanol-Etanol

hej
jag brukar bland in 20 p metanol i t röden för att inte få sotiga grytor , nu undrar jag om det går med etanol istället. etanol är ju mkt lättare att få tag på, men det måste fungera ungeför lika bra.

Hembränning?

Vad jag förstått är ren etanol (96 %) ett elände att få tag i och att göra etanol själv (=hembränning) är synnerligen olagligt.

Har du på något satt tillgång till ren etanol så använd det i stället för T-röd, för det är just färgämnet och denatureringsmedlet i T-röd som gör att det sotar.

Använder du ett Trangia så finns det en gasoltillsats att köpa och med gasol så slipper man allt sot.

Per

Det finns spritbränslen att köpa som från början har en inblandning av metanol. Dessa brukar vara ofärgade så sotningen blir klart mindre.

Ren

etanol sotar obetydligt men säljs inte till privatpersoner vad jag vet.

Tenol lär enligt vad jag hört från kamrater sota betydligt mindre än T-röd. Finns också andra mera prisvärda röda spritbränslen t ex på Biltema som inte sotar speciellt mycket.

Nån som gjort en systematisk jämförelse?

Ren metanol tycker jag är ett bra spritbränsle i och med att det inte sotar. I och för sig sämre energiinnehåll per vikt och volym än etanol, men i och med fullständig förbränning i blå låga, märks inte det lägre energiinnehållet så mycket som man skulle tro.

Numera kör jag bara spritbränsle för förvärmning av fotogenbrännare.

Thure

Det enda problemet jag ser med metanol är att det är gräsligt giftigt.
T-röd är ju i princip ren etanol (denaturerad sådan) och säljs gladeligen till privatpersoner.

Finns det någonting som gör att det inte är lämpligt att använda E85? Det består ju till 85% av etanol och resterande 15% är väl i princip bensin.

Klart olämpligt

Finns det någonting som gör att det inte är lämpligt att använda E85? Det består ju till 85% av etanol och resterande 15% är väl i princip bensin.

Ja, dålig funktion och otrevliga avgaser från bensindelen, det avråds starkt från att använda bensin avsedd för fordonsbruk i friluftskök pga tillsatserna. Ren heptan eller alkylatbensin ska det vara.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43227&highlight=e85&page=3

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57963

Mikael

Och som en av ovanstående trådar visar så är förbränningsegenskaperna helt annorlunda för bensin. Det brinner som fan helt enkelt.

etanol sotar obetydligt men säljs inte till privatpersoner vad jag vet.

...Ren metanol tycker jag är ett bra spritbränsle i och med att det inte sotar. I och för sig sämre energiinnehåll per vikt och volym än etanol, men i och med fullständig förbränning i blå låga, märks inte det lägre energiinnehållet så mycket som man skulle tro....

Thure

Den enda nackdelen med metanol är väl möjligen den usla tändegenskapen när temperaturen hamnar under -20 grader. Detta om man ersätter Tenol eller T-röd med ren Metanol. Har egna erfarenheter från en tämligen kall natt i tält längs Vindelälven på 90-t.

Gillar fotogen bättre!

Vänligen/Dag

Senast ändrad:
Och som en av ovanstående trådar visar så är förbränningsegenskaperna helt annorlunda för bensin. Det brinner som fan helt enkelt.

Jag kan nu skriva under detta själv, försökte nyss med E85 i mitt Minitrangia, det brann utav bara h-e och sotade igen köket bortom igenkänning så jag fick skrubba det i nån halvtimma. E85 i friluftskök fungerar helt enkelt inte om man inte gör nåt specialarrangemang.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Metanol och Primus MFS Friluftsmat 2
waxegard "Spritbränsle" vs "röd etanol" vs "spolarvätska" Friluftsmat 50

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg