Absolut Durmitor, men också mycket annat i Montenegro, t ex Kotorbukten med sin "norska" fjordkänsla och de små venetianska städerna inklämda mellan berg och hav. Fortfarande OK att tälta mest överallt. Lågprisflyg går även till Split och Dubrovnik (beroende på var i Sverige du bor) - bägge dessa städer är ju i sig otroligt sevärda, så vik en dag extra vid ankomst eller avfärd. Lifta eller lokalbuss vidare på den vackra kustvägen söderut.
Montenegro var tills ganska nyligen rätt okänt i väst och väldigt "oturistigt", men det håller på att ändra sig, så det gäller nog att passa på innan det är för sent.
Slovenska Alperna är också väldigt fina, men där finns mer etablerad lokal turism (alla slovener bara "måste" ha bestigit Triglav
), så de gör sig bäst utanför högsäsong. En del begränsningar i var man får lov att tälta, men packar man ihop sig direkt på morgonen håller slovenerna inte så noga på reglerna.
HTP (Haute route pyrénéenne) är häftigt och kan ju bli "prisvärt" om man tältar. Reglerna för det upplevde jag som en helt obegriplig djungel och bröt antagligen mot de flesta, men det gick bra (jag har bara gått de mer alpina delarna av rutten). Forumdeltagaren Camoscio kan detta mycket bättre och har rett ut det i flera inlägg (sök på forum) samt sin blogg.
Vill ni gå med lätt packning längs markerade leder och sova/äta billigt på fjällstationer, men ändå uppleva högalpin natur, långa vyer och lite luft under fötterna, så åk till Höga Tatra och vandra på bägge sidorna av den polsk-.slovakiska gränsen. Dock absolut inte under högsäsong (alldeles för mycket folk) utan helst någon gång i oktober. Med litet tur får man vandra i ett stabilt höst-högtryck med kristallklar luft och lätt snöpudrade svarta granitberg mot blågröna sjöar och glödande höstfärger.
Norwegian flyger urbilligt till Krakow (även detta en vacker och sevärd stad), sen gäller 2 timmar på lokalbussen till Zakopane (undvik själva byn!) och lokal minibuss någon kvart till till nationalparkens gräns/ledernas början. Bussar, övernattning och mat i fjällstugorna är fortfarande väldigt billigt (för oss), men inte längre så absurt billigt att man skäms.
Det finns relativt gott om info om allt ovan, både generellt på nätet och i detta forum, så sök vidare på det som verkar intressant. Vill du ha mycket detaljerat info om Tatra så PM:a mig.