Skall på tälttur med elva friluftsnätter (Femundsmarka) i juni, och har börjat tänka så smått på mat, vikt och energi.
Jag har gjort motsvarande turer förr, men har aldrig gått speciellt vetenskapligt tillväga mht energibehov och lägsta möjliga vikt. Jag vet faktiskt inte ens hur mycket energi jag behöver per dag, och om det är riktigt att räkna kalorier. Det är ju också det här med fördelning av kolhydrater och proteiner, samt att jag gambler lite på att jag får fisk.
Jag går inga långa dagsetapper - högst 10-11 km, ibland inte mer än 5-7 km - men går därimot mycket i tillägg, och fiskar om kvällar och nätter.
Packningen kan nog väga ca 30 kg, och själv väger jag ca 90.
Nåväl, från en tidigare tur har jag hämtat en typisk dagsranson, med ungefärlig vikt och kalorimängd.
En tur över tio dagar, då jag faktiskt kände mig helt utmattad och vimsig efteråt, och jag undrar om det kan ha att göra med att jag fick i mig för lite näring samtidigt med att jag förbrukade för mycket.
Typisk dagsranson:
Havregryn 130 g 500 kcal
Socker 25 g 100 kcal
Smör (Bremykt) 40 g 200 kcal(?)
ToroTurmat/frystorkat 150 g 500-700 kcal
Knäckebröd 4 stk 50 g 120 kcal
Mjukost 15 g 30 kcal
Korv rökt/torkad 25 g 100 kcal(?)
Chocklad mörk 50 g 270 kcal
Solrosfrö 50 g 280 kcal
Totalt: 535 gram som ger ca. 2200 kcal/dag.
Så då undrar jag, är det någon som vet ett annat och bättre sätt att bygga upp en typisk dagsranson på,
som väger högst runt halvkilot, men som ger mera krut i kroppen???
Jag har gjort motsvarande turer förr, men har aldrig gått speciellt vetenskapligt tillväga mht energibehov och lägsta möjliga vikt. Jag vet faktiskt inte ens hur mycket energi jag behöver per dag, och om det är riktigt att räkna kalorier. Det är ju också det här med fördelning av kolhydrater och proteiner, samt att jag gambler lite på att jag får fisk.
Jag går inga långa dagsetapper - högst 10-11 km, ibland inte mer än 5-7 km - men går därimot mycket i tillägg, och fiskar om kvällar och nätter.
Packningen kan nog väga ca 30 kg, och själv väger jag ca 90.
Nåväl, från en tidigare tur har jag hämtat en typisk dagsranson, med ungefärlig vikt och kalorimängd.
En tur över tio dagar, då jag faktiskt kände mig helt utmattad och vimsig efteråt, och jag undrar om det kan ha att göra med att jag fick i mig för lite näring samtidigt med att jag förbrukade för mycket.
Typisk dagsranson:
Havregryn 130 g 500 kcal
Socker 25 g 100 kcal
Smör (Bremykt) 40 g 200 kcal(?)
ToroTurmat/frystorkat 150 g 500-700 kcal
Knäckebröd 4 stk 50 g 120 kcal
Mjukost 15 g 30 kcal
Korv rökt/torkad 25 g 100 kcal(?)
Chocklad mörk 50 g 270 kcal
Solrosfrö 50 g 280 kcal
Totalt: 535 gram som ger ca. 2200 kcal/dag.
Så då undrar jag, är det någon som vet ett annat och bättre sätt att bygga upp en typisk dagsranson på,
som väger högst runt halvkilot, men som ger mera krut i kroppen???