Merinoull underställ?

någon som har tips på hur man får en ylletröjja att sluta klia?
Den jag har är Aclimas i 100% Ull.

Lanolin, det naturliga fettet som finns i ull (och gör att dom luktar får). Funkar som mjukmedel för ull.. Risken är att man tvättar bort lanolinet i tvätten..

Jag köpte min flaska på shelby.fi men vem vet var det kan säljas? ;)

Och det fungerar. :)

Bambu - ett alternativ till ull.

Bambu är ett bra alternativ till ull. Jätteskönt mot huden, stinker inte så fort som syntet och okomplicerat att tvätta. Rimligt pris! Finns kallingar, T-skirts, strumpor och underställ hos Idefixteko (ITAB). Bambukallingar är mitt bästa tips mot sk "infaterield". Dvs skav i ljumsken.

Bambu är ett bra alternativ till ull. Jätteskönt mot huden, stinker inte så fort som syntet och okomplicerat att tvätta. Rimligt pris! Finns kallingar, T-skirts, strumpor och underställ hos Idefixteko (ITAB). Bambukallingar är mitt bästa tips mot sk "infaterield". Dvs skav i ljumsken.

Men bambu har väl inte ulls egenskap att kännas behagligt även när det är blött? Åtminstone mina bambustrumpor känns lika jobbiga som bomull då de är blöta.

Jag har en Lundhags merinotröja, 2 år gammal, och det är otroligt vad bra det funkar med lukt och värme (dock inte nöjd med muddarna som blir slappa). Efter att ha varit ute 8-9 dagar och svettats rejält många gånger så luktar den fortfarande ganska OK = såpass att man utan problem vågade sig in på en mack på vägen hem. Grym skillnad mot mina gamla Craft-syntettröjor som kunde lukta apa efter en enda hoj/mc-tur. Den funkar bra att tvätta i 40 grader också.

Citat:
"Men bambu har väl inte ulls egenskap att kännas behagligt även när det är blött? Åtminstone mina bambustrumpor känns lika jobbiga som bomull då de är blöta."

Bambukallingarna fungerar helt OK fast de är blöta. Dvs inget skav. Men i övrigt tror jag du har rätt. Men jag har inte provat mitt ullunderställ så mycket ännu så jag kan nog inte jämföra blöt ull och blöt bambu. Ännu.

Monsen

någon som har tips på hur man får en ylletröjja att sluta klia?
Den jag har är Aclimas i 100% Ull.

Lars Monsen har såklart en lösning (ur Vildmarksboka):
Frys ned plagget i frysfacket så att de små 'pinnarna' som sticks blir spröda. Sedan misshandlar man plagget med ex. en mattpiska. Passa på under vintern, då plagget inte tinar så snabbt då du tar ut det ur frysen. Fungerar utmärkt och gör ingen åverkan på materialet!

Jag vill också svaluta med att säga att jag ÄLSKAR mina ull-kläder!

Biltema

För den som vågar finns numera detta alternativ.

429:- för dam- och 469:- för herrmodellen är billigt för ett helt underställ OM kvaliteten är god nog.
Hur mycket det sticks är en smaksak.:)

Jag funderar starkt på att skaffa ett när jag kommer förbi ett av varuhusen. Om jag inte blir avrådd förstås.

Lanolin, det naturliga fettet som finns i ull (och gör att dom luktar får). Funkar som mjukmedel för ull.. Risken är att man tvättar bort lanolinet i tvätten..

Jag köpte min flaska på shelby.fi men vem vet var det kan säljas? ;)

Och det fungerar. :)

Det har talats tidigare i denna tråd om tvättmedel till ullkläder. Själv använder jag en hårdtvål ifrån Sidenselma, samma tvål som de rekommenderar att tvätta deras silkesprodukter med. Det fungerar utmärkt! lägg tvålen i medföljande nätpåse, och sedan hela påsen direkt i tvättmaskinens huvudtvättfack. Sedan sköter tvättmaskinen resten, mängden tvål som behövs för tvätten spolas automatiskt med när tvättmaskinen spolar vatten genom tvättmedelsfacket.

Länk till Sidenselma.se och tvålsortiment:
http://sidenselma.se/p-245-siden-selmas-sidentvl.aspx

Har inte använt ullunderställ särskilt mycket, men har väl tidigare konstaterat att det verkar stämma att ull "håller sig fräschare" än syntet.
Syntetunderställ kan ju vara rätt vidriga, om man t ex jämför med en vanlig bomullst-shirt (inga jämföresler utom lukten...).

Nu hade jag för en tid sedan ett ullunderställ, och även om det var vandrling så var det bitvis tungt och brant, så det svettades en hel del. I fjällen är det ju glest mellan tvättmaskinerna, så jag kunde efter relativt kort tid konstatera att min tröja luktade rätt illa. Den var i en blandning av ull och syntet, där ullen är i klar majoritet.

Är ullens egenskaper som "luktfri" överdrivna, eller är det stor skillnad på 100% ull och ullblandningar?

Är ullens egenskaper som "luktfri" överdrivna, eller är det stor skillnad på 100% ull och ullblandningar?

Jag vet inte var gränsen går (vid 60 % ull enligt vissa uppgifter), men blandar man in syntet så kommer det börja lukta.

Jag har testat att använda min ullundertröja vid rask cykelpendling en timme om dagen så gott som dagligen i flera veckor utan att den luktade annat än blöt ull. Då hängde jag i och för sig ut den på balkongen mellan varven. Men den är imponerande luktfri.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 56
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Mr. T Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg