Merino t-shirt

http://www.trappern.se/tjanster/test/produkter/dry&warm/index.htm

Köpte ovanstående underställ i en sportbutik i Vilhelmina och aldrig sett det någon annanstans förrens jag googlade på "Dry and Warm".
Åker jag dit igen så ska jag köpa fler, det är det bästa underställ jag någonsin haft.
Orkar ni läsa länken så gör det :)
100 mil enkel till Vilhelmina så jag ska prova Woolpower från Team Sportia tills jag besöker Vilhelmina igen. Blir inte så ofta.
Har någon erfarenheter av Woolpower?

http://www.woolpower.se/


...sent by Tapatalk
 
Testade den där Ullmax T-shirten jag också; den var verkligen ingen höjdare. Passformen kändes ok från början, kanske lite grövre och 'sticksigare' kvalitet än man är van med men inget som störde direkt.

Visserligen trotsade jag tvättråden och körde 40 grader skontvätt i maskin. I min värld är underkläder, i synnerhet ullunderkläder sånt som man använder ofta, och när man svettas mycket, så naturligtvis vill man kunna tvätta dem ordentligt. Det imponerar liksom inte att tillverkaren 'skriver ner' tvättråden på grund av att kvaliten är så usel.. Redan efter första tvätten hade sömmar 'trådat upp sig', efter andra skonsamma tvätten har tröjan krympt, tappat passform och ser allmänt trist ut.

Som jämförelse håller DHB-tröjan från Wiggle fortfarande fint efter dubbelt så många tvättar.
 
Cykelcity har DiLanas värme T-tröjor, merinoull i en syntettröja. De funkar över förväntan. Blir lätt beroendeframkallande. Genom högt syntetinslag torkar de fort oxså. Rekommenderas gärna.

go tur
 
Cykelcity har DiLanas värme T-tröjor, merinoull i en syntettröja. De funkar över förväntan. Blir lätt beroendeframkallande. Genom högt syntetinslag torkar de fort oxså. Rekommenderas gärna.

go tur

Intressant. Jag har blivit ull-beroende och har svårt att använda "vanliga" kläder. Använder Ullstrumor, tröjor, underställ osv och tycker det är klart bäst sommar som vinter. Det plagget du nämner, är det lika enkelt och snabbt att "vädra av" ute som ren merino? Låter intressant med kombo på både syntet och ull? Tack!

//Thomas


...mobile
 
Har fusktvättat på bladris och gräs, är avsedda att torka på cyklisterna under en långärmad cykeltrörja. Fungerar så oxså.
Jag har dem under den svala årstiden som undertröja, inte så varma som ullfrottes tjockare men fullt tillräckligt. Ull är underskattat.

go tur
 
Fortsätter på ämnet merino t-shirt. Jag har länge använt ett woolpower underställ, använt på sommaren och under långa vinterturer har det suttit på i ett par veckor non stop, hade ju inte funkat med något annat material. Jag har varit väldigt nöjd med det. Det börjar bli ganska många hål i det men går att använda, helst på vintern.
Så jag köpte nu nyligen en t-shirt från icebreaker som jag hade tänkt använda på främst sommaren. Men den sticks.. inte så mycket men precis så jag stör mig på det. jag har aldrig upplevt att mitt woolpower underställ har känts stickigt.
Vadan detta? blir den mindre stickig med tiden? Vänjer man sig? Är det annan (sämre?) ullkvalité idag?
Läste om någon tidigare i tråden som strykte sitt för att få bort stickigheten. Finns det mer tips?
Icebreaker har jag hört ska va bra och minst stickiga(?). Ska väl kanske prova med woolpower igen, men finns inte så många färger att välja på..
Eller kanske nån med mer andel syntet i?
 
Lundhags verkar bara ha 50% merino, 50% tencel blandning. Dela gärna erfarenheter/för och nackdelar med tencel eller ull-tencel blandning om det är någon som har?
Tencel är i princip samma som bambu och viskos, dvs ett cellulosafiber. Väldigt skönt mot huden, buffrar fukt fint, men är tyngre och torkar långsamt.
Jag älskar viskoskläder hemma, men tar inte med dem på vandring.
 
Tencel är i princip samma som bambu och viskos, dvs ett cellulosafiber. Väldigt skönt mot huden, buffrar fukt fint, men är tyngre och torkar långsamt.
Jag älskar viskoskläder hemma, men tar inte med dem på vandring.
Tack! Lundhags 50/50 blandning är inte att rekommendera alltså?
 

Liknande trådar