Hej igen,
Vi var ute i dryga 2 veckor på den turen. 15 dagar på skidor och runt 20-22 mil om jag inte missminner mig. Men då gick vi också i sista halvan av April när dagarna är längre, vädret stabilare och risken/chansen för knädjupt puder är väldigt mycket lägre än t.ex i början av Mars. Så vi kunde snitta dryga 15 km per dag inklusive vilo/stormdagar.
På den här tiden bodde vi i Trollhättan och åkte då tåg via Oslo - Trondheim - Fauske. I Fauske hade vi beställt en taxi som körde ut oss till startpunkten nere vid Nordfjordselva, se bilden nedan. Och om du vill göra detta på vintern är det definitivt mitt tips att gå upp samma väg. Som synes går det en skogsväg upp där lokalbefolkningen har rätt att åka skoter, något som annars är förbjudet i Norge. Att gå uppför i ospårad terräng genom skogen hade varit näst intill omöjligt.
Har även gått in via Nordskaret på sommaren, vilket nog kan gå även på vintern. Men det var bitvis väldigt stenigt med enorma block den vägen, så det kan vara bitvis lurigt.
Visa bilaga 40174
Vi tog oss vidare in till Padjelanta den "höga" vägen via Litlerivasshamran/Flatkjölen, vilket jag skulle gissa är en enklare väg in jämfört med att korsa centrala Rago, vilket kan kännas naturligt om man kollar på kartan. Är massor av spännande/irriterande längsgående klipphällar inne i centrala Rago. Man kommer helt enkelt med jämna mellanrum fram till km-långa 2-3 meters stup som man får gå längs till man hittar en lämplig väg ner.....men det är klart att landskapet kan ju jämnats ut på vintern
/ Stefan