mer kablar

rude_boy_rune@hotmail.com (Rödskägg)

Gäst
Nybörjare med plast.

Min första kontakt med telemarkåkning, om man räknar bort längdskidor, var när jag provade pappas turtelisar och hans halvhöga läderpjäxor och det var väl inte riktigt den upplevelsen jag hade förväntat mig när jag väl testade telemark. Så efter en halv dag i backen så var skitless på eländet och åkte inte telemark på 2 år. Nästa gång var förra året då jag fick möjlighet att låna ett par 2-spännes Garmont plastpjäxor inklusive ett par x-free med 20 mm plattor. Jag ville inte åka egentligen eftersom jag mindes hur trist det var när jag provade senast. Men sagt och gjort så åkte jag ut och efter några stapplande svängar så började jag tillochmed få in skärande svängar utan problem. Visserligen ska jag nog tillägga att jag åkt en del timglasskidor med alpinbindning så att få skidorna på kant var inga problem. Men det som jag blev så överraskad av var att det gick så stabilt. Det var ju nästan som slalomskidor men med hälen lös. Jag blev iallafall helt såld på det och det slutade med att jag i år införskaffade ett par Garmont Gara, x-scream 9 187cm med 20mm plattor och chilibindningar och åker nu för tiden så ofta att jag börjar få problem med kronisk mjölksyretillförsel i låren. Jag kan hålla med om att man kan börja med läderpjäxor bara för att få möjlighet att slänga dem åt älgarna i ren ilska bara för att sedan få njuta av schyssta grejor när man sedan byter till plast. Nu är det ju enbart pist jag har uttalat mig om, turåkning finns det nog bättre alternativ till.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hbg Lära mer Telemark 5
sjö_örret Mer Alagna Telemark 1
föhl Mer pjäxor: Lätt och styv? Telemark 1
Mer om stighudar Telemark 1
Niklas Lär dig mer om snö och laviner! Telemark 0
vikars Spruckna kablar på Riva3 Telemark 1
Andos Rottefella Chili- kostnad på nya kablar? Telemark 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg