Mentzings fiffiga flottör - någon som testat?

Sätt fast kapellet?

Harald,
Jag tror att det här med att sätta fast kapellet är något krävande för de flesta som befinner sig i en situation då självräddningen behövs. Visst går det bra i en simhall men i kallt vatten och grov sjö kan det kräva mera sinnesnärvaro än vad de flesta har just då. Klart att man får in minst vatten på det viset men i alla fall... Det kommer in ganska litet vatten också med kapellet öppet i och med att ens egen kropp täpper till en stor del av sittbrunnsöppningen. Däremot är det säkert vettigt att sätta fast kapellet innan man börjar pumpa så att man pumpar under kapellstrumpans linning.
Martin

Ett litet knep!

kottar; sa:
Du klättrar inte in i kajaken. Det är lite av det fiffiga med tekniken, förutom att man förhoppningsvis inte får in så mkt vatten.
1: Kolla att paddeln ligger bra till - på rätt sida längsmed kajaken.
2: Ta ett djupt andetag och SIMMA ner och in under kajaken.
3: Vänd Dig så att huvudet pekar mot botten och trä på Dig kajaken.
4: Sätt fast kapellet.
5: Böj Dig framåt och åt sidan för att få tag på paddeln.

Det finns ett litet knep som gör re-entry lite enklare.
Gör precis som i steg 1 och 2 men sedan.

3. Sätt upp huvudet i sittbrunnen så att du tittar mot aktern. Du kan nu andas i luftfickan i sittbrunnen och kan ta god tid att plasera händerna i rätt position på sittbrunnskanten.
4. Gör en bakåtkullebytta så att fötterna kommer på plats i kajaken.
5. Sätt ev på kapellet.
6. Böj dig framåt och åt sidan för att få tag på paddeln.

Mikael Strand

Håll i padeln

Det är ju livsviktigt (i ordets egentliga bemärkelse) att inte för ett ögonblick släppa paddeln (eller kajaken). Därför ifrågasätter jag det här med att sätta fast kapellet (med en hand) före rollen.

Hålla i paddeln

Med en förankring mellan kajak-paddel så hlar du fort in paddeln. Jag använder själv 4mm gummicord cirka 1m lång och andra har snöre/rep men detta måste då vara längre med större trasselrisk. Min cord har aldrig vållat problem utan fördelarna överväger. Du kan släppa paddeln för att dricka/fota/rätta till kläder mm och du vet att paddeln är alltid med.
Att sätta på kapellet vid en re-entry är en fördel men knappast något man gör vid ett skarpt läge.
Öva i bassäng eller varm sommarvik så har du ju åtminstone provat och kan få en egen uppfattning.
Re-entry med roll är annars suverän då du kommer snabbt från simmande till kajaken, inget klättrande/balanserande på kajak i orolig sjö.
Öva och lycka till.

Re: Ett litet knep!

mikstr; sa:
3. Sätt upp huvudet i sittbrunnen så att du tittar mot aktern. Du kan nu andas i luftfickan i sittbrunnen och kan ta god tid att plasera händerna i rätt position på sittbrunnskanten.
5. Sätt ev på kapellet.
Jag gör ungefär på samma sätt, men jag har aldrig kommit på idén att försöka sätta på kapellet i "U-läge". Jag tycker det är nog svårt att få fast kapellet i normala fall. Det tar säkert ett par minuter att få på kapellet, kanske är jag klantig, kanske är kapellet i tajtaste laget, kanske beror det på att jag har liten sittbrunn.

Jag har paddeln fäst med en gummikord och en liten hake i en av "kartlinorna".

Sedan har jag klistrat fast en gul tejpbit (gul paddelflottör) på kajakskrovet där paddelflottören ska ligga för att vara i rätt position för "rollen", innan jag gör re-entry. Det är inte lätt att utan den gula tejpen komma på hur paddeln ska ligga då kajaken är upp och ner, vatten på glasögonen, man ser knappt vad som är fram och bak, och man kanske är skärrad.

Jag har svårt att inse hur man handpumpar med en lös pump, om man har satt på kapellet.

Per Brune

Re: Re: Ett litet knep!

Brune; sa:
Jag har svårt att inse hur man handpumpar med en lös pump, om man har satt på kapellet.
Per Brune

Per,
Man pumpar mellan benen innanför linningen till kapellets "strumpa". Det går faktiskt riktigt bra och är väl den enda möjligheten i grov sjö.
Martin

Mindre förbättring av Karins flottör

Åter till paddelflottörens konstruktion... jag tycker jag har förbättrat den av Karin beskrivna flottören.

Som flytblock har jag använt en gammal ihopvikt seglarflytväst. Den visade sig vara lika stor som mitt paddelblad. Påsen är av kraftig Bävernylon. Detta medför att jag förutom som flottör dessutom kan använda den som
-skydd under kajaken då den dras upp på land
-reservflytväst om nån turdeltagare glömt sin hemma.

Flytkraften är tillräcklig för att den skall kunna fungera som utriggare. Men visst är det betydligt enklare med re-entry och roll med flottören som extra säkerhet för lyckad roll.

Lycka till med din flottör!

Löjligt enkel flottör

Sporrad av intensiteten i diskussionen här fixade jag igår till en egen flottör. Jag utgick från idén från den där finska hemsidan med liggunderlag. Där var de ihopsydda på något smart sätt vad jag kan avgöra av bilden. Jag ordnade det hela med silvertejp istället. Otroligt enkelt och fungerande vad jag kunde avgöra igår. Jag skar ut tre bitar liggunderlag (1,5 cm tjockt, slutna celler, 225 kr) som täcker paddelbladet med c:a 3 cm marginal på sidorna. Efter att ha lagt ihop plattorna surrade jag helt enkelt silvertape runt hela paketet och vips hade jag en färdig flottör!

Flytkraften menar jag är fullt tillräcklig för att hjälpa till rejält vid en reenty and roll (som jag har förstått vad det är men inte själv testat. Jag har dock tränat rollar med hjälp av extra flytkraft på paddelbladet.) Om den räcker för att göra en mer traditionell flottörräddning, det vill säga använda paddel med flottör som en utriggare som man kan stödja benet på vid uppklättring i kajaken, är jag mindre säker på. Jag skulle dock tro att det fungerar om man inte är alltför stel och ovig och behöver väldigt mycket stöd.

Naturligtvis kan den ytterligare förbättras. Till exempel finns det inget sätt att spänna fast den på paddeln nu. Det är dock möjligt att det inte behövs eftersom det blir ganska hyfsad friktion mellan paddelbladet och liggunderlaget. Att den skulle glida av tror jag inte är någon risk. Värre är det väl om man skulle råka trycka av den med foten när man kravlar sig upp i kajaken eller något annat.

En bonus, som andra också varit inne på ovan, är att flottören blir en praktisk liten kudde att sitta på vid lägerelden, att den är ett bra stöd att dra upp kajaken på och att den inte behöver blåsas upp samt att den inte tar någon större plats där den ligger på fördäcket. Dessutom är den så lätt att sätta på paddeln att jag inte utesluter att man skulle kunna göra det när man fortfarande sitter kvar i den uppochnervända kajaken, för att på så sätt slippa reentryt men få hjälp vid rollen. Det tål nog att testas i alla fall.

Säkert håller inte min silvertapekonstruktion hela livet ut, men vad gör det. Det tar mig fem minuter att fixa till den på nytt om den skulle blivit sliten. Och då kanske man ändå tröttnat på designen och vill byta. Jag har sett att det finns svart silvertape nu för tiden också...

Tipset ovan med en gammal flytväst var bra! Måste man ha en påse? Kan man inte bara spänna fast den med befintliga remmar?

Kalle

Re: Löjligt enkel flottör

Kalle E; sa:
Dessutom är den så lätt att sätta på paddeln att jag inte utesluter att man skulle kunna göra det när man fortfarande sitter kvar i den uppochnervända kajaken, för att på så sätt slippa reentryt men få hjälp vid rollen. Kalle

Detta är just vad vi i Sibbo kanotklubb har testat under vinterns simhallsövningar, och det fungerar utmärkt. Paddelflottörsversionen som finns på hemsidan http://www.pp.clinet.fi/~sibbe/vinkit/vinkit.html
har utvecklats sedan dess och fått en påse av stadigt nylontyg omkring, samt en handtag på ena sidan. Vid mynningen av flottören har ena sidan kapats i en cirkelbåge inåt för att göra det lättare att sticka in paddeln. Det går alldeles utmärkt att vid en kapsejsning ta flottören från sin plats under kartlinorna på fördäcket, sätta den på paddeln och göra en eskimåsväng med hjälp av flottören utan att komma ut från den upp och ner vända kajaken.

Överdängare

Ni i Sibbo tycks minsan ha tänkt på det mesta. Imponerande tipslista på er hemsida! Fortsätt så så skall jag lära mig finska för att kunna hänga med ordentligt i tipsdjungeln.

Kalle

Re: Ett litet knep!

mikstr; sa:
Det finns ett litet knep som gör re-entry lite enklare.
Gör precis som i steg 1 och 2 men sedan.

5. Sätt ev på kapellet.

Mikael Strand

Det var fiffigt det har jag inte tänkt på.

Jag måste erkänna att jag aldrig behövt göra en roll i "skarpt" läge. Jag har bara testat frivilligt och har dessutom alltid haft god vattenvana. Det är troligen lättare att ta på kapellet efter att ha kommit på rätt köl.

Mvh Harald Eriksson

Re: Överdängare

Kalle E; sa:
Ni i Sibbo tycks minsan ha tänkt på det mesta. Imponerande tipslista på er hemsida! Fortsätt så så skall jag lära mig finska för att kunna hänga med ordentligt i tipsdjungeln.

Som du märker går det bra på svenska också (det är faktiskt det du har läst). Sajten är helt tvåspråkig.
Martin

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg