Membrankriget

Jag tror vi kan slå fast att det inte föreligger något stort kvalitativt försprång för Gore jämfört med övriga tillverkare av membran. Vi får väl anta att Gore är ytterst medvetna om detta, och att det är därför de satsar så mycket på varumärkesbyggande reklam. Utan denna vidlyftiga reklam ser jag inte hur de skulle kunna upprätthålla sin marknadsposition, sina stora volymer till sin höga prisnivå.

Men jag vill gå ännu längre och hävda att inte ens denna reklam (och deras garantier) kommer kunna hjälpa dem i längden när allt fler i stort sett fullgoda lågprisalternativ dyker upp väl synliga på marknaden. För vad ska Gore göra? Sänka priset? Om så, hur ska de i så fall ha råd med sin dyra reklam? Mer reklam? Har de råd?

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-10-15 kl 15:38]

tigertamjaren; sa:
Men jag vill gå ännu längre och hävda att inte ens denna reklam (och deras garantier) kommer kunna hjälpa dem i längden när allt fler i stort sett fullgoda lågprisalternativ dyker upp väl synliga på marknaden.

Det ligger nog något i det.

Men å andra sidan; det spelar väl ingen större roll vad Råd&Rön och Sverker säger. "Folk" köper ju dyrare saker för att de tror att de är bättre. Och, kända varumärken verkar alltid vara värda sitt premiumpris i kundledet. Och de varumärken som gått så längt att de blir nästa synomyna med funktionen har en hel del gratis i marknadsföring... Jag tror inte att Gore "kraschar" såsom i din svartaste syn. Gore har säkert gott om pengar i kassan och stora slimade produktionsanläggningar som gör jobbet billigt... Det krävs nog att de är vakna på förändring, men jag tror att de lungt kan ta ut ett premiumpris i många år till.
-p-

Jo, men vad händer när eVENT (BHA Technologies) medelst lite reklam skaffar sig den premium-position på marknaden som W.L. Gore har idag?

Någon krasch vet jag inte om jag förutspår, eller tror på för Gore, men väl en knackig framtid.

Det är väl i viss mån trivialnamnet på andande, GoreTex-linande membran.

Apropå diskussionen i allmänhet:

En internationell och dominant filtertillverkare (jag säger inte från vilken mellansvensk stad!),
gjorde "enligt hörsägen" ett val för en tid sedan av materialunderleveratör till en filtertyp som innehåller nån form av membran.

Man valde då mellan Gores produkt och en annan japansk tillverkare. Prisskillnaden var substantiell, och man kunde utifrån mikroskopbilder se att Gore inte var den som lyckades göra ett membran med högre (jämnare) kvalitet. Skillnaden var uppenbar och och definitivt till Gores nackdel.

Högre kvalitet och lägre pris hade varit starka argument för den japanske leverantören kan man tycka. Gore fick dock ordern, eftersom det var mycket lättare att marknadsföra slutprodukten och att ta ut ett bra pris (OCH marginal) med möjligheten att ange Gore som underleverantör.

Detta gällde alltså inte konsumentprodukter, och jag påstår att konsumentprodukter är mindre priskänsliga och som regel har konsumenter sämre möjligheter att göra en teknisk och korrekt bedömning av en produkt prestanda.
Detta vittnar naturligtvis om Gores enorma (överdrivna) värde som varumärke. Gore har i om med detta en oerhört komfortabel sits, med alla möjligheter att genom produktutveckling ha ett tekniskt försprång.
Det försprånget hade man inte i det här fallet.

Det kommer att dröja innan det är kört för Gore, men om man litar för mycket på sitt varumärke och inte skaffar sig nya tekniska fördelar lever man ett mycket farligt liv. På sikt kommer man att bli en looser, om man inte jobbar bättre. Det fönster av försprång man haft är på väg att stängas, och skärper man sig inte och öppnar ett nytt är det troligen frågan om RELATIVT kort tid innan man är en i mängden, eller kanske t o m känt som ett original som blivit omkört.

vadå andas?

Det funkar ju inget vidare,GT alltså,oavsett märke går det inte att kombinera regnjackan med en jacka som klarar t.ex vandring med 20kg packning,antingen blir du blöt när det regnar eller så blir du det när du går! nej jag har gått tillbaka till regnställ(lättvikt) och G1000 eller mikrofiber,nu är jag torr om ryggen hela tiden! besväret med att byta får man ta,kan ju passa på att ta en kopp kaffe och njuta lite samtidigt!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg