Membrankriget

Den som läser sin Utemagasinet noterade kanske med ett lätt illamående (?) det allt hårdnande kriget om membranköparna i senaste numret. Räknade till 16 sidor (!) reklam för Goretex. Några sidor för eVENT (inkl. K-musens helsida för skaljackan i samma material).

Nu när det finns fullgoda och betydligt biligare alternativ till Goretex, vad tror ni: kommer W.L. Gore härda ut på lång sikt (dvs klara att upprätthålla volym och prisnivå) med sin vad jag antar ständigt svällande reklambudget eller kommer de oundvikligen få kasta in handduken och börja sälja vaxade djurhudar till tredje världen?

logo_gore.JPG

Sista skriket?

/ G

tigertamjaren; sa:
Nu när det finns fullgoda och betydligt biligare alternativ till Goretex...

kommer W.L. Gore härda ut på lång sikt?
Ja och nä, även om de har ett marknadsföringsmässigt övertag så tror jag inte att de kommer att dominera så fullständigt som de har gjort (och blivit synonym med "andastyger"). Jag tror och hoppas att man mer och mer fattar att det finns alternativ. Men å andra sidan; de har namnet, det räcker ett bra tag framåt...

Appropå alternativen:
Finns det några oberoende och publicerade studier om skillnader och likheter mellan materialen? Det kan väl vara bra att ta till när man vill köpa ett diffusionsplagg, när man vill minska risken för att råka få tag på ett "lattjolajbans-tex".

Tror och undrar,
Patric
ps. Förövrigt är det ju också uppenbart att folk börja fattar att membrantyger inte alltid är bäst... Att tex den tätvävda bomullsanoracken har riktigt goda sidor... Membran är inte allt! Det trodde man nog ett tag...
[Ändrat av olle11 2004-10-15 kl 10:42]

tigertamjaren; sa:
kommer W.L. Gore härda ut på lång sikt (dvs klara att upprätthålla volym och prisnivå)

Det tror jag. Konkurrens är nyttigt. Och så länge som de andra premium-membranen (läs: Event) är lika dyra så kan ju Gore också hålla uppe sina priser.

För att berättiga till de höga priserna tvingas de också till vidareutveckling (exempel finns ju redan: XCR, Paclite osv), vilket ju på sikt förhoppningsvis leder till ännu bättre funktion.

In kommer nya produkter, och i andra änden dimper förra årets membran ut som billighetsalternativ.

Dominansen för Gore skiljer sig ju mycket åt på olika marknader. I Sverige har det inte funnits så mycket annat, medan andra membran varit stora i tex Tyskland. Sedan vore jag glad om ev konkurenter undvek ändelsen -ex.

olle11; sa:
.....
Appropå alternativen:
Finns det några oberoende och publicerade studier om skillnader och likheter mellan materialen? Det kan väl vara bra att ta till när man vill köpa ett diffusionsplagg, när man vill minska risken för att råka få tag på ett "lattjolajbans-tex".

Tror och undrar,
Patric
.....
[Ändrat av olle11 2004-10-15 kl 10:42]
Här finns en jämförelse mellan olika diffussionsplagg m.a.p. just diffussionsegenskaper, en PDF- fil som laddar ner rätt snabbt:

http://www.verber.com/mark/outdoors/gear/breathability.pdf

Exempelvis jämförs Event och XCR. Vid hög luftfuktighet skiljer det inte mycket mellan Event och XCR. Däremot skiljer det en hel del vid lägre luftfuktighet. Event är ungefär lika bra hela tiden, medan XCR förbättras med stigande luftfuktighet. Om jag nu tolkar testen rätt.

Raskesven

Raskesven; sa:
Här finns en jämförelse mellan olika diffussionsplagg m.a.p. just diffussionsegenskaper...
Ja, och det tjusiga var ju att även andra diffusionsleverantörer fanns representerade. Det kanske finns fler som faktiskt är bra utan att vara tokdyra...

För det intressanta är väl att (om man tar bort de dyra "premiummärkena" GT och eVent med rejäla marknadsföringsmuskler) få en spaning på de märken som är bra men inte tokdyra. Kunna urskilja "epatex" och "luras-på-mässa-o-marknads-tex", men ändå slippa betala ett par månadsekvivalenser av studentens kassa för rörliga kostnader.

Nu var det ett bra tag sedan jag käkade nudlar för att kunna köpa en GT-jacka, men jag minss att det inte var kul... ;-)

Patric

Raskesven; sa:
Här finns en jämförelse mellan olika diffussionsplagg m.a.p. just diffussionsegenskaper, en PDF- fil som laddar ner rätt snabbt...

Minns en kille som skickade efter den testen från jänkarn´ som plitade ned den, varefter han spred den (med jänkarns medgivande förståss) över den nu kända världen.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24276

http://medlem.spray.se/halloafrica/breathability.pdf

Men man kan ju gå över vatten efter ån också. Kasta glas i stenhus. Typ. ;)

/ G

Rätt ska vara rätt! :)

Raskesven; sa:
Här finns en jämförelse mellan olika diffussionsplagg m.a.p. just diffussionsegenskaper, en PDF- fil som laddar ner rätt snabbt:

Exempelvis jämförs Event och XCR. Vid hög luftfuktighet skiljer det inte mycket mellan Event och XCR. Däremot skiljer det en hel del vid lägre luftfuktighet. Event är ungefär lika bra hela tiden, medan XCR förbättras med stigande luftfuktighet. Om jag nu tolkar testen rätt.
Du tolkar diagrammet fel. XCR är sämre i alla testade luftfuktighetsfall. Dessutom kan man notera att det finns andra, billigare, alternativ som är bättre än XCR...

[Ändrat av haskell 2004-10-15 kl 14:18]

Inom sko-branchen är det i princip ointresant att mäta vilket membran som är bäst, eftersom det finns sà mànga andra variabler som pàverkar den slutliga produktens prestationer. Om samma fenomen föreligger inom konfektion vet jag tyvárr inte.

Om vi àtergâr till kángor och skor, sâ kan du i din känga ha várldens básta membran enligt alla tester (vilket det nu kan vara), men anvánder tillverkaren sedan material som inte andas, eller har för mycket lim i tillverkningen etc etc. sà funkar det hela ándâ inget bra. Personligen har jag sett kängor med test-mässigt jättebra "vattentätt- och andas-membran", och som följdaktligen enligt tillverkarens reklam är kángor som andas etc. Dock, under ládret har tillverkaren satt dit förstärkningar i ren plast. Resultatet är bra och stabila kängor, men som inte slápper ut en droppe svett. Dock har detta alltsà inget med sjálva membranet att göra.

Den enda membrantillverkare som verkligen testar och kontrollerar de fárdiga produkternas prestanda ár sà vitt jag vet Gore. Detta ligger ju naturligtvis i deras eget intresse, eftersom de vill behàlla sitt varumärkes goda renomé.

Om nâgon har nyare information - dvs om nâgon annan membrantillverkare kontrollerar sina kunders färdiga produkter, sà vore det ju intressant att fà ta del av.

Mvh, Mats

Självklart kommer något annat och dräper GT

Jag köpte min första GT-jacka från REI 1978. Den var bra då men idag menar jag att det finns bättre material t ex tycker jag att vissa softshellmaterial är betydligt mer allround. Gores windstopper är i varje fall i vissa tyger väl så användbart och Gore är väl inte så dumma att de kommer att envisas med GT om de kommer på något bättre som konkurrerar bättre än vad GT gör.

Dessutom så är det en potentiellt gigantisk marknad och många vill säkert vara med och dela på kakan.

Det har gått 26 år sedan jag köpte min första GT-jacka. Om 26 år kommer jag säkert inte att använda någon GT-jacka även om jag har någon kvar av nostalgiskäl.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-10-15 kl 15:33]

Re: Självklart kommer något annat och dräper GT

thureb; sa:
Om 26 år kommer jag säkert inte att använda någon GT-jacka.

Nä, men kanske en produkt från Gore. Gore har ju fokus på behoven/marknaden, pengar för utveckling och marknadsföring samt en fungerande kontroll och distributionsapparat. Och ett grymt starkt varunamn. Gore har nog hittat på flera saker som börjar på Gore om 26 år. Som är snäppet bättre.

Men, du kanske menar att du säkert använder en produkt från Gores konkurrenter som är inte är fullt så multistora eller dyra. Det gör jag gärna iallafall.

För övrigt tycker jag att Gore som företag tar ett intressant grepp när det gäller att kontrollera och följa sin produkt längs förädlingskedjan. Det är ju inte alla som värnar (?) om kvalitete och varumärke på det sättet...

Snart helg!! ;-)
-p-

Re: Rätt ska vara rätt! :)

haskell; sa:
Raskesven; sa:

Du tolkar diagrammet fel. XCR är sämre i alla testade luftfuktighetsfall. Dessutom kan man notera att det finns andra, billigare, alternativ som är bättre än XCR...

[Ändrat av haskell 2004-10-15 kl 14:18]
På vilket sätt tolkar jag diagrammet fel? Jag tror du tolkar mitt inlägg fel. Har jag påstått att diagrammet visar att XCR skulle vara bättre i något luftfuktighetsfall? Nej, jag påstod att diagrammet visade att XCRs diffussionsegenskaper förbättrades med ökande luftfuktighet. Det är inte samma sak som att påstå att XCR skulle vara bättre en Event i något luftfuktighetsfall.

Anledningen till att jag jämförde just XCR och Event var att XCR var den Gore-Tex variant som var bäst, men ändå var den inte lika bra som Event, i diffussionshänseende.

Rätt ska som sagt vara rätt;-)

Raskesven

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg