Membranhandskar för sommarhalvåret?

Finns det nån som kan tipsa om handskar som håller en torr och inte är för tjocka och varma och som samtidigt andas?
Det mesta i den här kategorin riktar sig till vinteranvändande men det blir ju lite varmt på en vandring under typ sensommaren med vinterhandskar.
 
Senast ändrad:
Nån typ av smidiga trädgårdshandskar kanske? Vad är det för typ av väta du ska skydda dig mot? Regn? Paddelstänk? Våta klippväggar? Många frågetecken blev det...
 
Det är vandring. Just i år blir det Jotumheimen så det blir varmt uppför men skyddet är mot framförallt regn och ev snö. Man skyddar ju hela kroppen men just händerna brukar bara vara vindskyddade och efter ihållande regn eller om man behöver mickla med utrustning som är blöt blir ju också handskarna blöta. Har inte lust att ta ett par typ slalomhandskar i Goretex, det blir för varmt...
 
Jag har inte nåt exakt tips men du kanske ska kika lite på Tegera eller HestraJob som finns i bygghandeln. Det finns en hel del intressanta hanskar för montering och liknande.

http://www.hestrajob.se/ - hittar inte nån officiell hemsida för Tegera dock.
 
Hej,

då jag skrev inlägget om Haglöfs Gram Shell Mitten i den andra tråden hade jag inte ännu använt dem så mycket. Nu har jag använt dem lite mer, men kan tyvärr inte rekommendera dem. Fast jag försökt behandla dem försiktigt, läcker de något fruktansvärt. Tyget är alltför tunt för att användas i handskar.

Jag har desperat försökt hitta ett par skalhandskar som är 100% vattentäta också i sömmarna (eftersom mina händer inte tål saltvatten, och jag tycker om paddling), men det tycks inte finnas något på marknaden, iaf inte här i Finland. Till all lycka har jag en liten hand så jag köpte ett par handskar i galon för barn. De är helt vattentäta och billiga, men de andas inte alls och kunde förstås sitta bättre på handen.

Så jag tar också gärna emot tips om handskar!
 
Kolla upp Marmot Shell Glove. Inte tätade sömmar, men jag tycker de funkade bra. Inte så dyra heller, och ganska lätta.
 
Måndagsex,

Linda D's GRAM handskar måste vara ett måndagsexemplar, jag har ett par som jag använt sedan sommaren 2006 med bra resultat. håller vätan ute och andas oväntat bra.
 
Hej,

då jag skrev inlägget om Haglöfs Gram Shell Mitten i den andra tråden hade jag inte ännu använt dem så mycket. Nu har jag använt dem lite mer, men kan tyvärr inte rekommendera dem. Fast jag försökt behandla dem försiktigt, läcker de något fruktansvärt. Tyget är alltför tunt för att användas i handskar.

Jag har desperat försökt hitta ett par skalhandskar som är 100% vattentäta också i sömmarna (eftersom mina händer inte tål saltvatten, och jag tycker om paddling), men det tycks inte finnas något på marknaden, iaf inte här i Finland. Till all lycka har jag en liten hand så jag köpte ett par handskar i galon för barn. De är helt vattentäta och billiga, men de andas inte alls och kunde förstås sitta bättre på handen.

Så jag tar också gärna emot tips om handskar!

Hej!

prova "extremeties" har bra handskar til bra pris. Finns en skalvante...ja, tummevante.....men den är tunn rymmlig, kan spännas in runt handled och har antislip på handens och tummens insida.

Inte den grovaste vanten men har ripstop och klarar lätt paddling och vandtring i våt terräng.....hade dem med lovika under då jag åkte skidor i februari!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg