Mellan nikkaloukta och abisko!

Ska snart upp till kungsleden för första gången och vandra mellan nikkaloukta och abisko.
Ser på kartan att det finns en led som går från nikkaloukta till Vistas och sen vidare till Alesjaure. Funderar på om detta kan vara ett alternativ till att följa kungsleden. Är det någon som har erfarenhet av denna sträcka, är det vackert, svårvandrat osv.
Tacksam för tips.

MVH Emma
 
Har inte gått där själv, men Vistas till Nikka är helt i björkskogen såvitt jag vet och det är kanske inte det man vill med en vandring i juli/augusti. Mitten av september däremot..

Alesjaure till Vistas är däremot mest ovan trädgränsen, så Alesjaure - Vistas - Nallo - Sälka är ju ett alternativ till huvudleden (som inte alls är tråkig i sig, men kanske något trafikerad).
 
svartöra; sa:
Alesjaure till Vistas är däremot mest ovan trädgränsen, så Alesjaure - Vistas - Nallo - Sälka är ju ett alternativ till huvudleden (som inte alls är tråkig i sig, men kanske något trafikerad).
Annars kan man ju gå till Vistas över Tjeuralako och Kaskasavagge om man vill komma upp ovan trädgränsen. Vägen över Tjeuralako är förvisso ingen led men det är inte speciellt svårt att hitta och relativt lättvandrat.
 
Vistas

Jag åker upp till Nikka för att gå Nikka - Riksgränsen , via Vistasdalen, den 31/7. Visst är det så att början av Vistasdalen är lite trist då det mest är björkskog. Man kan ta en båttur på 11 km för att slippa värsta biten.

Om man ska ta Vistas dalen rekommenderar jag att man tältar (du skrev inte om du skulle bo i stuge eller tält). Förra året gick vi där också, vi höll riktigt bra tempo men vi hade ändå lite svårt att nå fram till Vistasstugan på en dag. Visst det hade gått om vi hållt på riktigt länge, men det är samtidigt semester. Även mellan Vistasstugan och Allesjaure är det en bra bit att gå. I slutet är det en kraftig stigning som tar sin tid att forsera.

Men jag rekommenderar varmt Vistasdalen, finna glaciärer på rätt nära håll, höga berg, mycket renar att se på och till sist; inte massa Fjällräven Classic folk som springer på Kungsleden.

Vem vet vi kanske ses...

ps. Ta inte båten från Allesjaure mot Abisko för att slippa gå lite, den biten man missar är bland de finaste delarna på Kungsleden, tycker jag.
 
Tack så mycket för era svar!
Nu fick jag lite mer kött på benen och vågar kanske ge mig ut på ovan föreslagna tur.

MVH Emma
 
Hej,

För två år sedan tog jag båten från Nikka så långt det gick ca 11 km och sen startade vi vandringen ca 1530 och var framme vid stugorna vid 22 tiden. Vi höll ganska bra tempo. Det spelar egentligen ingen roll vilken tid man kommer till stugan om man är tyst och smyger in i ett ledigt rum. Nu var det så bra så lillstugan var helt tom så vi hade den för oss själva och vår sena middag.
Vandringen är vid bra väder mkt vacker och man går hela tiden med bergen i blickfånget. Det var inte alls så mkt björksnår som jag befarat. Långa sträckor var riktigt "luftiga".

Jag har själv inte gått vidare till Alesjaure från Vistas men ett alternativ är att istället gå via Nallo som är väldigt fint.


/Henrik
 
svartöra; sa:
haskell; sa:
Annars kan man ju gå till Vistas över Tjeuralako och Kaskasavagge om man vill komma upp ovan trädgränsen.
Ja just det ja, och Tjeuralako är ju till och med ett rätt trevligt område!
Kommer att gå Vistasdalen åt andra hållet i augusti. Är det tungt att gå från Vistasstugan till Kaskavagge? Hur går man sen? går det att följa Tjeurajokka ner till bron på leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise?
 
Du kanske redan har hunnit iväg. Men varför inte börja i Abisko? Från Nikkaloukta skulle jag välja att gå till Keb och sen vidare till Sälka etc... Om du går från Nikkaloukta till Vistas så leta efter Lisasstuga (den ska stått orörd i typ 100 år. Det var en gammal pigg dam som var den första att få mark av samerna att ha en egen stuga på. Den åkte hon till då och då. Och lämnade stugan med alla saker utan att komma tillbaka. Sen har den stått så...). Vidare från Vistas mot Alesjaure kan du välja en mer "action-laddad-promenad" via Unna Vistasvaggi. Tar dock tid, kräver tålamod och lite försiktighet. Är dock helt suverän! Men sträckan Nikk-Alesjaure blir mycket träd och mygg.
 
Boots; sa:
går det att följa Tjeurajokka ner till bron på leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise?
I princip är det så man går ja, men gå inte för nära mot slutet eftersom det blir en liten kanjon. Men det tror jag ger sig...

Backen upp från Vistas har jag inte gjort närmare bekantskap med men på kartan ser den ut som 400-meters backar gör mest, dvs ni får nog jobba lite.. och ett tu tre är ni uppe :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sillamackan Extra bra tältplats (för barnfamilj) mellan Storulvån och Sylarna? Fjällvandring 3
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 14
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
lokatten Vandring mellan Saltoloukta-Kvikkjokk Fjällvandring 1
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15

Liknande trådar