Meindl-Ge dem smörj?

Snow-seal bivax är det bästa mina Miendl Engadin vet.

Borsta och skölj dina kängor med kallt rinnade vatten och låt dem torka i rumstemperatur över natten.

Sätt ugnen på max 50 grader och ställ in dina kängor, applicera vaxet med en mjuk svamp, extra rikligt i sömmarna. Ställ in kängan igen och upprepa sen appliceringen.

Torka bort överflödigt vax och låt dem svalna. Nu är dina kängor redo för vandra och vada.

http://www.outnet.se/atsko/sno-seal-tub.php
 

Bilagor

  • 8177_4ea792f128378167a31a724f43b78528.jpg
    8177_4ea792f128378167a31a724f43b78528.jpg
    12.6 KB · Visningar: 562
Jag nöjer mig med att värma in fettet med fingrarna på mina Lundhags eller, inte ens en gång per år, värma in lite med en hårfön. Det finns ju ett ordspråk i stil med "där smör smälter bränns läder", dvs. inte torka skor vid kamin i för högg värme. Då blir de inte långlivade. Jag har själv Lundhags och kör med deras originalsmorning som jag tycker är bäst. Tycker inte att kängorna blir för mjuka.
 
Jag har jobbat som skomakare i över 20år. Jag får in så många skor och kängor per år som folk har förstört GE FAN I ATT VÄRMA ERA KÄNGOR. På jobbet använder vi värme för att lösa upp lim på sulor och klackar värme förstör lädret.. När jag putsar kängor så börjar jag att skölja och torka rent dom sen får dom stå till dom är lätt fuktiga. Sen kör jag med en strumpa och snow-seal. Jag putsar inte mina kängor utan låter dom stå och torka till nästa gång det är dags för busken.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg