De senaste åren har jag bara använt Jörnkängan och tycker den kängan är bäst för mig av alla kängor jag haft. Hälen sitter gjuten i skon för mig och tårna har fritt spelrum. Cellgummi i fotdelen kräver inte lika mycket vad gäller att gå in kängan som rena ofodrade läderkängor. Skaftet och plösen i läder är bra. Kängan torkar snabbt. Kan bara rekommendera Jörnkängan om du vill ha en ofodrad känga. När du beställer uppger du måttet på din fot i cm, så det är inte någon "cirka 44" du får.migael; sa:...
jag har hört att jörnkängan(?) skall vara bra men jag tycker det verkar lite osäkert att beställa en sko över telefon som man inte har provat eller vet någonting om....
Om du vill ha en fodrad känga så kolla in Altberg´s "Field and Fell" känga. Det är som att stoppa foten i smör. Satt perfekt direkt. Den sitter jäkligt stadigt. Man får känslan att bryts något så är det inte fotleden utan benet. Den har ett membran och skönt foder. Blir den blöt har den dock, liksom andra fodrade kängor, svårt att torka. Kängan blir rätt varm på sommaren men inte så man lider av det.