Medvandrare Kebne/Sarek

Vore häftigt med en kamvandring över till NO sidan från Kavapakte.. sitter och kikar på det men med packning (iof lätt då det är i slutet), så kanske det blir för riskabelt.. Gassakammen ser riktigt lockande ut dock.

// Jocke

Har en gång gått med full packning i sällskap med Claes Grundsten och två andra ända från Kantberget till Kavapakte och över alla mellanliggande toppar. Inga särskilda svårigheter men vi var ju rätt vana. Planen var att gå tvärs över Sarek från Akka till Pårte men längs huvudkammarna i stället för längs dalarna.

Jag hade mer tänkt mig Kavapakte, 1849, 1912 och kanske en avstickare till Gavelberget för att från 1912 ta mig ner längst Kassakammen ner och runt åt höger mot Sarektjåhkko-topparna från norr.

// Jocke

Har inte gått Kassakammen men har sett det debatteras huruvida den ska ha en klättergradering eller ej; en föreslog grad 2 och en annan grad 0. Men ingen klättring mellan Kavapakte och 1912. Lätt klättring dock på Gavelbergets sydöstra kam.

Hur är det med glaciärbiten som finns SO om Gavelberget? Precis nedanför toppen, finns den kvar?

Hur ser det ut mellan Gavelberget och Kantberget? Man kanske kunde gå upp vid Kavepakte och sen upp på 1849, 1912, Gavelberget, Kantberget och ned längst 1680 på södra sidan av Nijakijegna? Någon som testat det? Då får man ett par toppar samtidigt som man ska till Nijak och förlorar ingen höjd mer än 600 m ner till platån mellan Nijak och topparna..

// Jocke

Vet inte om glaciärbiten finns kvar men vi tältade på den 1981, alldeles intill klippan på Gavelberget.

Den väg du nämner var väl den vi gick, fast åt andra hållet. Kantberget kom vi upp på från väster, via Niakjekna. Enda klättring jag minns där var ett kort stycke på Gavelbergets SO-kam.

Jag studerade kamvandringen mellan Kavapakte och Kassatjåkkå i somras, när jag var uppe på Kavapakte. Det såg inte så farligt ut. Men jag funderar mest på att gå ner på glaciären Vardasjekna. Nån som vet hur den glaciären är? Den såg rätt platt och barsmält ut nu i somras.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Fabrikörn Reservdagar kebne? Fjällvandring 2
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Martinnn Kiruna till Kebne sydtopp Fjällvandring 8
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Noahspappa Abisko Kebne light? Fjällvandring 9
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
xaret Tips på 5-6 dagar kring Kebne Fjällvandring 10
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
Kiron Kebne krymper Fjällvandring 2
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
chuck_p Funkar Kebne i mitten på september? Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Kebne 27:e juni - 6:e juli? Fjällvandring 3
Björn Karlsson Kebne runt Fjällvandring 6
Jens.Ros Tips Kebne och drakryggen Fjällvandring 12
patrickp Kebne runt ? Fjällvandring 7
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
äventyrförlivet Kebne - Försäsong = väta och snö Fjällvandring 0
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
Silfer Kebne i september Fjällvandring 13
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Sedis Vakkotavare-Kebne? Fjällvandring 5
Blue_SE Erfarenhet av vandring Beisfjord (Narvik) till Kebne? Fjällvandring 4
nilshansson Tips om sträckan Kebne runt via...... Fjällvandring 8
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
hamlin katterat - kebne Fjällvandring 3
Mtess Avsluta med Kebne, var börja? Fjällvandring 10
Ehlana Abisko-Kebne Fjällvandring 2
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10
nidob49 Så gick olyckan på Kebne till Fjällvandring 2
x-treme Att tälta vid Kebne??? Fjällvandring 6
x-treme Grejar jag kebne på en dag? Fjällvandring 5
tyler d Kebne i oktober? Fjällvandring 1
Förhållanden i Kebne 21-26 Augusti? Fjällvandring 1
dat94mka Väder och vatten kebne Fjällvandring 3
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg