Medikit.

låter som du fått med det mesta.
själv har jag alltid med mig ngn form av tejp (oftast coachtejp), pincett och strippar (som man drar ihop lite djupare sår med). Några alvedon och Dauerlinda är också med.

trevlig höst!

Min Sjv väska innehåller
Ansikts mask
Grov Sax
Peang
Tejp ( för att fästa gasbindor)
2 st Oelastiska gasbindor.
2 elastiska gasbindor.
Klorhexidin ( starkare sårtvätt)
luftiga kompresser
täta kompresser
Medicinskt Kol ( bra om man fått i ssig nått olämligt)
2 St försvarets första förband.
samt Aco Sår tvätt ( lite mildare, kan användas för att skölja ögonen ex)

Vill gärna tillägga tunna skumplattor. Perfekt om man får blåsor. Ev. en steril nål (minsta möjliga) om man vill punktera blåsorna istället men inte gillar infektioner. Kirurgtejp och Leukoplast. Lägg till små kompresser så behövs inga plåster. Loperamid (Travello mfl) mot diarré (efter att ha räddats av dem en gång i Anderna går jag aldrig utan dem!) och paracetamol (Panodil mfl) mot ev. feber är bra för att orka vidare om man skulle trilla dit.

Bettt/Stick

Du skulle kunna komplettera med t.ex. Beta pred som hjälp vid stick på farliga ställen eller huggormsbett t.ex.

Kol från elden

Som "medicin" mot magsjuka kan man alltid ta lite kol från elden att tugga på, förutsatt att man har tillgång till eld, i annat fall fungerar blåbär lite åt samma håll (förutsatt att man får tag i det oxå). Men det är klart att riktig medicin är kanske det enklaste...

Jag skulle byta ut Klorhexedinet mot Alsolsprit (starkare) Bra till att torka ut infektioner och till småsår. Använd en bit tejp + en liten bit bomull, fukta med Alsolsprit och småsåren är läkta till nästa dag. (eller en bra bit på väg). Svider lite men det är det värt.

Som några nämnt är ju en andningsmask inte fel att ha med. För gramjägarna så finns det dock lite olika alternativ med "andningsdukar" som är både smidigare och lättare att ha med men som fyller i stort sett samma funktion. Den smidigaste varianten jag har sett används som nyckelring.

Pincetten som nämndes tidigare är inte heller så dum att ha om man ska plocka grus ur ett sår eller ta ut stickor så den fyller nog allt sin plats även i fästingfria områden.

/Andreas -vars medicinväska mest tycks likna alla era tillsammans :)
[Ändrat av ala 2005-10-17 kl 16:11]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg