Media löper amok då en björn är morgontrött

Inga nyheter direkt, naturen reglerar sig själv. Jägarna gör ingen som helst nytta, men det visste väl de flesta redan .

Jo det här är en nyhet..om rapporten stämmer så kommer det nationella målet på 1500 individer inte att funka. Den gängse uppfattningen är att lo kontra rådjur skall balansera sig på betydligt högre nivåer.
-Läser man mellan raderna så inser man måste det till en mycket kraftfull avskjutning på lo, kanske 2/3 av stammen. Men det kommer inte att tillåtas, så vi får hoppas att rapporten inte stämmer.

Storebror har talat om för oss att vi skall bry oss i rovdjur och strunta i resten.
Ska vi ha mycket björn så är det bara att acceptera ett antal tillbud varje år och kanske nåt dödsfall varannat år. Det är den nya ordningen.
Vanligtsvis brukar det vara lösspringande hundar som skapar tillbuden, nu får vi lägga till offpiståkning.
Kanske pistägarna borde syna av närområdet i framtiden.

Självklart får vi acceptera ett antal tillbud med rovdjur varje år precis som vi får acceptera att ni jägare åstakommer något dödsfall också.

Jag har egentligen slutat läsa på Utsidans numera rätt ointressanta forum, men när jag läste om den här historien så tänkte jag att skulle se om det blev de reaktioner man kunde förvänta och det blev det ju. Samma fåntrattar som vanligt igång med samma trams. F.ö. verkar det ha varit en analfabet till björn. Hon hade tydligen inte läst i Utsidans forum att björnar bara anfaller jägare med hund.

Denna helg attackerades också en 1-årig flicka av en iller, och skadades förmodligen allvarligare än den 12-åriga pojken, men litet djur = lite uppmärksamhet.
http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/41636/1/4/
Är själv illerägare (tamiller) och har ett barn i samma ålder. Bor i en tvåa där två illrar springer löst, men vistas de på samma plats som barnet är vi alltid i omedelbar närhet. Och separata rum nattetid. Ilrar är "individer" - jag har klart mycket större förtroende för hannen än den mer oberäkneliga honan. Nej - iller är nog inte ett idealt djur med småbarn men det fungerar.
Jag ser det mer som ett problem att föräldrar lägger spädbarn i barnvagn utomhus utan uppsyn - skator, katter, xxx och allt möjligt fanstyg kan ju gå upp i vagnen och tillfoga skada. Det lär ju inte ha varit helt tyst efter första bettet?
Men det är trots allt mest synd om barnet i detta fall - människor går alltid före djur. Men vi kan nog göra mer för att förhindra olyckor. Björnicidenten ser jag som en olycka - björnen verkade inte vara sugen på mat just då utan det blev försvarsreaktion (som tur är). Att avliva björnen i detta fall hade jag sett som tveksamt - det hade mer handlat om hämnd än fakta i sådana fall.

Jo det här är en nyhet..om rapporten stämmer så kommer det nationella målet på 1500 individer inte att funka. Den gängse uppfattningen är att lo kontra rådjur skall balansera sig på betydligt högre nivåer.
-Läser man mellan raderna så inser man måste det till en mycket kraftfull avskjutning på lo, kanske 2/3 av stammen. Men det kommer inte att tillåtas, så vi får hoppas att rapporten inte stämmer.

Jag citerar Jan Guilluo som sa (ungefär): "Jag har aldrig läst en välskriven artikel i en Jägartidning."

Før att hålla mig till æmnet så tycker inte jag att det ær att rækna som en bjørnattack nær någon trillar ner i idet. Snarare ofredande av vilt djur, något som de flesta kan råka ut før om man ær på fel plats vid fel tillfælle.
/J

Jag ser det mer som ett problem att föräldrar lägger spädbarn i barnvagn utomhus utan uppsyn - skator, katter, xxx och allt möjligt fanstyg kan ju gå upp i vagnen och tillfoga skada. Det lär ju inte ha varit helt tyst efter första bettet?

Här var det kanske också lite mycket filmtittande. Jösses... Om man ställer barnvagnen utomhus kommer barnet alltså bli attackerat av skator och katter? Ibland skulle jag vara tacksam om alla "riskmedvetna" personer tar sig en funderare på hur sju miljarder människor har överlevt på jorden. För det finns definitivt värre risktagare än offpiståkare och och barnvagnsutställare i den gruppen.

Jösses... Om man ställer barnvagnen utomhus kommer barnet alltså bli attackerat av skator och katter?

Tja, kanske är just katter inte är helt taget ur luften...

Spädbarn kan ha kvävts av katt

Av egen erfarenhet så vet jag att vår katt när den får chansen gärna hoppar upp och lägger sig i vagnen när våran dotter sover. Inget större problem nu när hon är två och bara vaknar till och slänger ut den men inget drömscenario när hon var ett spädbarn och inte kunde putta bort katten. Då var det uppsikt som gällde.

Vad det gäller den 12-årige offpist åkaren och björnmamman så tycker jag nog att det var olyckligt att det blev som det blev. Men ingen går väl att lasta för det, förutom kanske de sk. journalisterna på vissa redaktioner som tycks ha något svårt att förmedla nyheter med en rimlig vinkling.

Mvh Jesper

Räknas kommentarer

Räknas läsarkommentarer till "media" I så fall kan man verkligen tala "löpa amok" Har just plöjt 78 kommentarer i DN och det brukar alltid vara en rätt omtumlande upplevelse...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Typiskt media! Vilda djur 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg