• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Med stor risk för att bli idiotf....d ....

Är det inte i Star trek som de avskaffat pengar (och andra betalningsmedel) och alla delar på vad som finns? Allt tillhör alla typ...

Funderade på att skriva något om om vill ville ha det så men kom inte fram till vad jag själv står i frågan. Men om inte pengar finns så slipper man ju att betala för internet. :)

Just nu funderar jag över om vilket som är/skapar mest "ont" i världen; pengar eller religion. Lutar mer och mer mot religionen. Kan ju iof bero på att jag inte tror på det konceptet medan pengarna är någon form av nödvändligt ont... Är religionen det då också? Någon som är mer inne på existensfilosofi/religion kanske kan skriva någon upplysande rad. (Förlåt Peter om det här blir en trådkapning men du brukar slänga fram sådana här frågor så rättframt :) )

Det är intressant att se hur lätt det är att man tar till begreppet kommunism som en stämpel på ett samhälle man tycker är dåligt. Som det verkar så har Obama allmän sjukvård på sin "att göra lista".
Det gör nog honom till kommunist i somligas ögon. Jag är i alla fall glad som får bo och betala skatt i ett så kommunistiskt samhälle som vårt där jag har råd att bli sjuk, mina barn får gå i skola (och äta lunch där) och jag kan vara hemma med mitt nyfödda barn ett helt år. Det är också skönt att veta att jag har rätt till a-kassa om jag skulle förlora mitt arbete.
Jag är glad för den tryggheten som vi har i landet, det är det som enligt mig är statens uppgift, jag vet ju att det vi kallar staten är jag och alla andra som lever i landet, inte någon apparat.
I framtiden kanske vi inte kommer att ha råd med den välfärd som vi har men då hoppas jag att man gör kloka prioriteringar när man börjar minska på verksamheter. Visst finns det saker som jag tycker att varje enskild individ borde ta ansvar för själv, dit hör tex räddning vid båtsport, fjällvandring och andra fritidsaktiviteter. Det är en lyx som jag inte tycker ska betalas med allmänna medel.
Jag förstår inte resonemanget att jag inte behöver ta ansvar över mig och mitt liv om vi har en grundtrygghet i samhället. Jag väljer att gå skola och skaffa mig ett intressant arbete för att jag vill det, inte för att slippa svälta ihjäl. Om jag av någon anledning inte klarar av livet under kortare eller längre tid, vad händer då i den "ickekommunistiska verkligheten"?
-Det är också provat Wolf 25, funkade inte i USA funkar inte här.

Religion

Självklart finns det religiösa människor som är fromma och mycket toleranta, fleixibla och kärleksfulla mot sin nästa, och då vilken nästa som helst...

Självklart är det också så att religion ofta är en ren förevändning för krig, våld och elände. Dvs hade det inte varit religion som förevändning så hade det varit nåt annat, när det som regel alltid handlar om vanlig missunnsamhet.

Men, det går inte att bortse ifrån att det finns allvarliga religiösa motsättningar och konflikter i världen. Det som ibland också varit en förevändning blir dessutom huvudanledning till ändlösa konflikter ibland.

Utifrån detta är nog i mina ögon så att religion är av ondo. Jag kan heller inte förstå hur folk verkligen menar att de tror på det som närmast formellt är sagor. Om de religiösa föreställningarna är metaforer för annat, OK. Men jag tror inte det är svaret för det mesta. Mest av allt "retar" jag mig på att det finns en massa slentrianreligiösa som inte ens tänkt efter vad de tror - egentligen.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg