Med prickar OCH kurvor

Hej,
På sjökortet hittar man prickar, fyrsektorer och annat bra. På en vanlig karta hittar man bland annat höjdkurvor.

Jag vill ha både sjökortets prickar och kartans höjdkurvor på mitt navigeringspapper. Finns detta att tillgå någonstanns? Någon pratade om att militären hade "all" information på sina sjökort/kartor. Stämmer det? Kan man skaffa sig? Var eller hur?

Undrar, hälsar och tackar,
en lätt vilsen Patric

Det är en bra fråga. Sjöfartsverket gav ett tag ut några delar i Båtsportkortet med både topografisk- och sjökortinformation på men det blev inget av det hela. Personligen tycker jag att när man navigerar längs kusten så är all info värdefull. När jag paddlar använder jag gröna kartan eftersom prickar och grund inte är lika viktiga då.
Någon som vet om de nya Tyvek-sjökorten innehåller topografisk data?

/Hans

Tyveksjökort tyvärr inga höjdkurvor

De nya Tyvek-korten har exakt samma tryck som de vanliga sjökorten, det är bara materialet som skiljer. Höjdkurvorna finns alltså inte med.

Det var en båtsportkortsutgåva runt 1990 som innehöll höjdkurvor. Tyvärr tyckte många båtägare att sjökorten blev grötiga och svårlästa, Sjöfartsverket backade och tog bort höjdkurvorna. Om du hittar ett sådant äldre båtsportkort i någons gömmor, köp det alltså omedelbart! Det är toppenbra, och det faktum att en del nautisk information är inaktuell, har ringa betydelse för kajakpaddlare.

Militären har tagit fram kartor som innehåller sjökortinformation men också höjdkurvor. Antar attd et är för amfibieförbanden. Men vi kajakpaddlare är ju också amfibier, och kunde behöva dessa kartor. Någon som vet var man kan få tag i dem?

Det är i alla fall Sjöfartsverket som producerar de militära sjökorten så om det går att köpa så vet väl de var.
Annars kanske ryssarna kan sälja några stycken, de har väl dokumenterat Sverige noga :)

/Hans

Tydligen gav Svenska Kryssarklubben för ett antal år sedan (80-talet tror jag) ut någon slags karta som hade både land- och sjöinformation. Jag försökte få tag på en sådan karta för ett par år sedan. Dock utan framgång. De var slut och Kryssarklubben menade att de fick betala för mycket Itill Sjöfartsverket eller Lantmäteriet) för att få använda kartuppgifterna.

amfibiekartan

Hmm, har för mig att detta varit uppe till diskussion förut. Jag kontaktade Firma Flam som säljer Tyvekkorten och frågade om det gick att få sjökortsinfo + grönsaksbladet i ett och han var på väg att ta fram en karta han kallade amfibiekartan, d v s med både land och sjöinformation. Tydligen dröjde det därför att lantmäteriet och sjöfartsverket inte kunde enas om var land slutade och vatten började....

Tro't den som vill men hittills har jag inte sett något konkret resultat.

/Roland

Re: amfibiekartan

rolekl; sa:
Tydligen dröjde det därför att lantmäteriet och sjöfartsverket inte kunde enas om var land slutade och vatten började....

Tro't den som vill men hittills har jag inte sett något konkret resultat.

/Roland

Verkar inte speciellt oväntat. Lantmäteriverket använder RT90 och Sjöfartsverket WGS84

Per Brune

Hopp i landkartan

Många varianter på temat har funnits. Du bor på västkusten och där gavs på slutet av 70 talet ut en båtsportskarteserie med landinformation där Lantmäteriet medverkade.

Jag hittade mitt ex på ett antikvariat.

Kanske kan du söka på Google och få tag i samma sak många antikvariat lägger ut sin katalog på http://www.

Annars är grönsaksbladet helt OK.

Thure

När jag gjorde värnplikt inom amfibiesystemet (94/95) fanns ett testblad ute för en amfibiekarta. Det var sjökort 6142. Som någon påpekade var problemet att få någon av instanserna Sjöfartsverket och Lantmäteriverket att kompromissa. Sjöfartsverket hänvisade till något lagkrav (IMO-förordning) på kartprojektion osv. För internt bruk inom försvarsmakten så hade man dock kravet på att kunna skjuta indirekt eld med amfibiekartan (dvs man ville ha RT-90). Jag tror att projektet rann ut i sanden.

Skulle man kunna göra någon typ av avancerad "klipp och klistra" i ett kartprogram för att få en kombokarta???

Nåt nytt?

Jag lyfter upp denna tråd igen för att se om någon vet nåt nytt om en eventuellt kommande kombinerad landkarta/sjökort. Nåt nytt anyone?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg