Hunder i nasjonalparker.
Takk skal du ha Christian, det var presis det jeg ville frem til. De som ikke synes det er greit å la hunden være hjemme når de går på fjelltur, kan komme til Norge. Her er det ingen slike begrensninger. Så kan bare de svenske nasjonalparkene være der de er, noen besøk fra hundefolk får de jo ikke.
Jeg er til en viss grad enig med de som hevder at det vil sikkert hende at noen hund vil springe løs når man tillater hunder i bånd. Men det idiotiske er jo at det finnes masse løse hunder inne i parken. De tilhører samene, og ingen må fortelle meg at en hund som samene har ikke tar og jakter på rypekyllinger eller hareunger eller slikt hvis den ser dette. De er nok trenet på å ikke jage reiner, men annet dyreliv får nok merke at hunden har sine instinkter i behold.
En annen sak er jo at hunder som bærer kløv ikke på samme måte er fri til å springe, selv om den skulle være løs. Selv laster jeg min hund med ca 10 kilo, han veier 30 kilo. Tenk selv hvor mye en 30 kilos sekk senker farten for en person på 90 kilo, så har du omentrent det som er hundens kapasitet til å springe etter dyreliv når den har kløven på. Men selv ikke kløvhunder er jo tillatt.
Hvorfor man har gjort unntak fra reglene mot hunder i bånd slik at man kan gå etter Kungsleden, er vel for å få litt inntekter fra hundefolk langs denne. Hvis det var så farlig med hund ellers i parken, hvorfor er det da IKKE så farlig langs etter denne leden. Dette tyder jo på at reglene er tilpasset behovet for inntekt fra vandrere med hund. Hvis ikke kunne man jo bare si at hunder ikke var tillatt i det hele tatt. Dette hadde vært det mest logiske hvis hensynet til dyreliv og reiner virkelig var så viktig.