Meckelimeck med hackel!

Efter att ha varit flugbindare i en hel vecka ;) har jag en liten undran som nån kanske kan hjälpa mig med (om inte alla åkt till fiskevattnen redan). Hur fasen får man på hacklet på ett bra sätt? Ex vis på en E-12? Man binder väl in hacklet med den grova änden och spetsen pekande framåt långs kroken. I bindbeskrivningen står att hacklet skall lindas från krokögat och bakåt. Då blir det ju ett "glapp" mellan inbindningspunkten och stället där man börjar linda på hacklet. För övrigt är det ju sk*tsvårt att linda på hacklet, fjädern vill ju inte böja sig ordentligt. Har jag gjort fel?

/ Björn (som hittils bara lyckats med Haröra och Montana)

bättre än inget

ett tips e att använd rätt så mjukt hackel i början av din flugbindar karriär och börja bind rätt så stora streamers tex Kanin zonkers lr montanor i och med att du gör kommer du få känn för hur du ska göra med olika ting. förmodligen använder du ett mycket hårt hackel och det kan juh göra att den får svårt för att viras runt. har abra bunidt flugor i 1 år så jag kan inte ge dig nåra super tips men hoppas att det e bättre än inget.

Att...

få till hacklet är inte det lättaste, men det finns lite knep.

Det som tyvärr är ganska avgörande är (tupp)hacklets kvalitet, och schysst kvalla innebär många pesetas vanligtvis...men det finns dock endel "bindtekniska" knep:
- Ryck av fjädern från nacken, försök att hitta en fjäder med så lite bistrålar som möjligt (bistrålar kan liknas vid ludd som finns längst ned på fjädern)
- fäst hackelfjädern helst vinkelrät mot kroken,
- linda hacklet åt motsatt håll som du lindar bindtråden, de flesta (....iaf jag) lindar bindtråden medurs, så att då lindas hacklet moturs, att göra på detta sätt underlättar momentet att binda fast hackelspetsen (dvs när du har lindat klart hacklet...)
- att fästa hacklet längst fram och linda det bakåt låter väldans kostigt, kan inte påminna mig om att jag har gjort det nån gång...
- en bra hackeltång gör halva jobbet, gärna en roterande med bra grepp...

Skulle tro att sign FJS90/91 dyker upp med en bra webbadress till nån site som beskriver hacklandets ädla konst så att det är nog bara att vänta ett slag...;)

MVH Anders B

Tack ska ni ha, det gick faktiskt mycket bättre nu. Jag tror för övrigt att jag band kroppen litet för långt tidigare och fick därmed inte riktigt plats med hacklet och huvudet. Men efter era tips (Brook: det blev väldigt mycket lättare när man försökte binda in hacklet vinkelrätt mot kroken; tack för det tipset!).

/ Björte

jäklar

För att komma bort från den här situationen så bytte jag användarnamn istället.. :)

Kan man inte gå runt det så kan man gå igenom det!!

Hackel igen!

Skall jag våga mig på att avbryta herrarnas tråkningingar med ytterligare en liten hackelfråga?

"Normalhackelfrågan" löste sig riktigt bra efter era råd, men fallskärmshacklet bereder fortfarande problem (kanske har jag för dålig kvalitet på hacklet - vem vet). Men även med bra kvalitet underar jag hur själva lindningen går till? Jag håller ju vingen med vänster hand och hacklet med höger, hur skall "överlappningen" gå till? Vänsterhanden är ju i vägen. Jag måste ju släppa hacklet för att komma runt handen som håller vingen (eller är det så att vingen skall kunna "stå av sig själv" under hackellindningen)?

(Kan för övrigt berätta att sambons katt kom till användning i går. Improviserade en guldribbad katt ;). Den blev hyfsad.

Tack / Björn

Katt ?

Kliptte du bara av håt från katten ? hehe ...
asså det kanske skulle vara nåt en guldribbad katt =)
hehe smart tänkt...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Björte Falskt hackel Fiske 3
flugfiskarn vilket hackel ? Fiske 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg