Hej, är 168 cm och har kört 29 tum nu i en säsong, innan det en säsong 26 tum. Den förra, 26'' hade dessutom egentligen för liten ram, så det var en rätt abrupt förändring…! Här en snabb sammanfattning.
På min 26'' hardtail hann jag bl a köra två transalper (norr-syd) med mycket teknisk terräng i vardera. Eftersom det var min första riktiga säsong var det såklart en del jag inte klarade av tekniskt, men jag måste säga att det ändå gick förvånansvärt bra. Den klarar mer än man tror. Jag drev den nog till sin gräns ner från sista passet på första transalpen (möjliggjort av en incident som väldigt starkt ökade min adrenalinnivå…) och det var hårda stötar för hela kroppen, men cykeln klarade det ju fint ändå.
Fördelar: Otroligt agil; lätt att t ex lyfta styret och ta kurvor.
Nackdelar: Små hjul fastnar mycket (mycket! Tycker jag iaf) lättare. På hinder både platt och nerför.
(Bara ett exempel, jag har voltat på en medelbrant nerfart efter att 26''-däcket fastnade. Senare kom jag tillbaka med 29'' och råkade åka på exakt samma ställe likadant, och bara rullade på. Delvis kanske även för att den senare tillåter högre fart med samma eller bättre komfort).
Fick sen ett kompis-pris på lätt begagnad fin heldämpad 29'', Specialized, som jag kört denna säsong. Den är jättestor, upplevd skillnad är verkligen enorm (den här ramen ska dock passa min längd). På många ställen är det inte ett problem utan snarare en fördel. Men det verkar för mig bero på vad man tänker cykla - mer om det snart.
Fördelar: Om benkraften finns där så är det lättare att hålla flow och en högre hastighet, även/särskilt när det är riktigt knöligt över längre sträckor. Drop är mycket trevligare och över huvud taget så är åken mjukare.
Nackdelar: Känns läskigt stor för mig i riktigt brant downhill. Tung att bära över nacken i flera hundra höjdmeter i sträck.
Nedbrutet till olika typer av terräng:
Brant uppför asfalt/grus: Större definitivt bättre; känns som att jag får redig stabilitet när det är så brant att jag börjar sladda på gruset.
Tekniska stigar lätt uppför: Större ofta bättre… så länge det finns mycket benkraft att trycka på med, då blir det lite som en "ångvält". Å andra sidan är det för mig stor skillnad i hur lätt det är att lyfta styret på respektive cykel. Behövs det lyftande över typ 15cm+ hinder uppför så vinner den lilla. Upp till 10-15cm föredrar jag den stora, då det oftast går att bara rulla på med extra benkraft, utan att lyfta styret något särskilt.
Kuperade eller mestadels platta, men knöliga stigar: Större är bättre för mig då det ger mer flow, mindre ryckigt. Men korta mycket branta partier uppför suger helt klart mer kraft ur kroppen. Man kan ju se det som en fördel - bra explosiv träning ;-)
Lätt till medelbrant nerför: Den stora vinner med hästlängder, mycket mjukare och roligare nerfart.
Mycket brant nerför: Här måste jag erkänna att jag fortfarande, trots en del träning, har riktigt svårt för den stora. Jag litar inte alls på att jag kan hoppa av på ett vettigt sätt. Det är ju nästan svårt att komma av den i mer kontrollerade situationer… Det här är ett problem som jag kämpar med och att veta att "det är bara mentalt" eller "men jag kan ju hoppa av bakåt eller åt sidan" hjälper mig inte med rädslan.
Dessutom är det en signifikant skillnad på känslan i hårnålskurvor, som jag helt enkelt inte verkar kunna lära mig göra med den stora. Det blir väl till att lära sig hoppa kurvan med bakhjulet till slut. Inget jag egentligen önskar lära mig alls, när det lutar brant ner direkt utanför stigen… :S
Så, det beror lite på; vad man tänker cykla, på ens tekniska förmåga och på vana. Det mesta funkar till det mesta om man bara kan kompensera med pannben. ;-) En mindre cykel är nog lättare att komma igång med, särskilt för oss med mindre kropp. 29'' måste man kanske lära sig att gilla. Jag skulle inte vilja gå tillbaka nu, men jag är samtidigt lite tveksam till att rekommendera 29'' som nybörjar-MTB. Det krävs ordentlig kraft och jädrar anamma för att den ska komma till sin rätt i riktigt stökig terräng. Fast i lättare terräng, och lätt till medelbrant nerför är den förstås mer lättcyklad och komfortabel. Äh, jag vet inte. Sorry
Det bästa vore förstås om du kunde testa själv, minst en heldag på varje.