Maxpuls, träningspuls etc...

Re: Karvonen fungerar inte

HåkanC; sa:
Karvonens formel tar hänsyn till hur vältränad man är, det stämmer.
Men den gör det på fel sätt!
Eftersom vilopulsen blir lägre ju mer vältränad man är, gör det att enl Karvonen skall man som otränad träna på högre puls än om man är topptränad!

"Sport- och Testkliniken använder sig inte av Karvonenformeln och Ulf anser det bättre att planera sin träning enbart med utgångspunkt från maxpulsen"


Skit i Karvonen!


/Håkan

Trevligt räkneexempel. Som jag sa är inte Karvonens formel exakt, men att den skulle kompensera på fel håll håller jag inte med om. Tvärtom tycker jag det verkar logiskt att en otränad person måste arbeta på en högre puls än en vältränad för att ge nån form av träning. Har man en vilopuls på tex 70 och en maxpuls på 180 så räcker ju att man sätter sig upp för att man ska komma upp i drygt 50% av maxpulsen, vilket enligt Haak borde vara den ideala fettförbränningen. Alltså en uppmaning till alla otränade: -Sitt kvar i soffan! ;-)

Att påstå att Karvonens formel kompenserar på fel håll är att underkänna den medicinska forskningen. Karvonen har publicerat ett flertal artiklar i välrennomerade internationella vetenskapliga tidskrifter. Detta innebär att ett antal professorer har granskat artikeln innan publiceringen och godkänt det vetenskapliga innehållet. Man kan således vara tämligen säker på att den presenterade formeln är baserad på veteskapliga medicinska studier. Jag föredrar personligen att lita på en läkare och doktor från Karolinska än en av Polars medarbetare.

Till syvende och sist är det naturligtvis så att båda metoderna är ganska trubbiga då de används på individuell nivå och att det är upp till var och en att hitta sina egna gränser.

//Anders
 
Re: Re: Karvonen fungerar inte

Anders262; sa:
Till syvende och sist är det naturligtvis så att båda metoderna är ganska trubbiga då de används på individuell nivå och att det är upp till var och en att hitta sina egna gränser.
Precis, så varför spilla tid på matematiska övningar, när man skulle kunna vara ute och träna? :)

/Håkan
 
Liknande trådar

Liknande trådar