Ang. storlek på klingor.
Soligt hej mitt i sommardebatten!
De siffror som Shimano anger är bara rekommendationer. Man kan använda sin växelförare ifrån MTB´n på racercyklar med 53t bara differensen inte är för stor till mellan klingan. Tror att 10-12t är max för att det skall fungera tillfredställande. Det samma gäller till minsta klingan. Du bär därför byta mellan klingan ifrån 32t till minst 34t, om du byter stora ifrån 44t till 46 eller tom. 48t! Det fungerar kanske med 46-32t men du får i mitt tycke för långsam växling samt svårt att klara hoppet dem emellan utan att kompencera genom att växla bak med.
Jag håller tex. på att bygga upp en Cyclocross med MTB-delar. Har haft turen att hitta en ny XTR-klinga hos Hallman modell -93 med 48t/110mm bultdiameter till ett par gamla Grafton vevar. Jag provar med att behålla 36t och 26t klingorna innan jag bestämmer mig att byta dessa med. Fram växeln ar en gammal Sachs som jag tror satt på en tidig Kona med 46-36-24t klingor jag haft tidigare.
Sen kan det vara så att det blir svårt att ställa in växelföraren så att det fungerar lika bra som med de rekommenderade storleken på klingorna, då det antalet tänder som fångar upp kedjan och som finns i det området på klingan som föraren arbetar blir fler. Så jag tycker att växlingen kan ta lite längre tid! Det är ett av skälen till att Shimano nu satsar på 44t compact-klingor för MTB.
[Ändrat av theDude 2003-07-07 kl 17:59]
Soligt hej mitt i sommardebatten!
De siffror som Shimano anger är bara rekommendationer. Man kan använda sin växelförare ifrån MTB´n på racercyklar med 53t bara differensen inte är för stor till mellan klingan. Tror att 10-12t är max för att det skall fungera tillfredställande. Det samma gäller till minsta klingan. Du bär därför byta mellan klingan ifrån 32t till minst 34t, om du byter stora ifrån 44t till 46 eller tom. 48t! Det fungerar kanske med 46-32t men du får i mitt tycke för långsam växling samt svårt att klara hoppet dem emellan utan att kompencera genom att växla bak med.
Jag håller tex. på att bygga upp en Cyclocross med MTB-delar. Har haft turen att hitta en ny XTR-klinga hos Hallman modell -93 med 48t/110mm bultdiameter till ett par gamla Grafton vevar. Jag provar med att behålla 36t och 26t klingorna innan jag bestämmer mig att byta dessa med. Fram växeln ar en gammal Sachs som jag tror satt på en tidig Kona med 46-36-24t klingor jag haft tidigare.
Sen kan det vara så att det blir svårt att ställa in växelföraren så att det fungerar lika bra som med de rekommenderade storleken på klingorna, då det antalet tänder som fångar upp kedjan och som finns i det området på klingan som föraren arbetar blir fler. Så jag tycker att växlingen kan ta lite längre tid! Det är ett av skälen till att Shimano nu satsar på 44t compact-klingor för MTB.
[Ändrat av theDude 2003-07-07 kl 17:59]