max-storlek framkallning av 35mm?

Vad är det största rekommenderade storleken på framkallning av landskapsbilder tagna med 35mm-film?

Vad får man ca betala för stora framkallningar?

Otroligt svårt att säga. Mest av allt beror det på vad man ska ha bilden till. Sen är det naturligtvis så att kvaliten på den enskilda bilden har stor betydelse.

Jag har en gång tagit en bild med stativ och belysning finkornig negativ färgfilm och gjort en kopia på den som var lite mindre än 100x70 cm. Skärpa och korn var inte särkilt dåligt, men jag hade ansträngt mig mycket och den var också "handkopierad".

Normalt kanske gränsen går nånstans vid A4-format lite grovt uttryckt?

hmm

har kikat runt så mycket jag kunnat på internet och det står att max ofta brukar vara ca 16X20, dvs 40x50 cm.

rek max 16x20 = 40*50
större 20x24 = 50*60
ännu s 24x36 = 60*91

40*50 motsvarar alltså ca A2 (42*59)

vad får man betala för 16*20 och 20*24 ca???

stämmer ovanstående?

Det beror väl på vad det är för film? 800 ASA lär du inte kunna blåsa upp lika mycket som 100 ASA.

Och sen beror det ju alltid på betraktningsavståndet, jag menar titta på hur mycket en diabild blir förstorad när man visar den på duk.

Det är ju samma sak med såna här stora reklamskyltar på flera meter, de har ju en upplösning på kanske 20-30 PPI eftersom de betraktas på så stort avstånd. Ta en bild på 24 megapixel (4000x6000), om du förstorar den till 2,5x3,75 m (cirka 100x150 tum) så får du 40 PPI.

Nu har ju film inte pixlar utan korn, men principen med betraktningsavstånd är ju densamma.

Priser

Tror Odenlab tar 900 kr för en 70*100, prolabbet vet jag ej, men de brukar vara billigare .. kolla deras hemsida. De kan säkert ge dig råd om förstoringar också!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg