Många timmar blev det
Hur många timmar tog det per dag?
Jag kollade dagboken angående tiden.
Första dagen drog jag iväg vid 8 snåret på morgonen i lätt regn, vid Storsjön blåste det naturligtvis kraftig motvind. Sedan kom det skurar med kallt regn med 20 minuters mellanrum, därmellan sken solen.
Svårt att klä sig rätt i sådant väder. Vid Åsarna så vände vinden 180 grader och molnen var som bortblåsta. De 42 kilomterna mellan Rätan och Hogdala tog 1 timma och 10 minuter då det var svagt rull utför och vinden i ryggen. Med lite pauser för sightsing och käk så var jag framme kl 9 på kvällen i centralorten Sveg! Bor man här finns de de hobbys, jakt, fiske och hembränning. De flesta praktiserar alla 3.
Dagen efter var jag rätt seg, efter kaffe och cola på macken bar det av söderut i lätt motvind.
Rullar ändå på rätt bra ner till Noppikoski. Sedan kommer en lång backe uppför Kvarnberg. Här började det naturligtvis regna och blåsa som fan. När jag passerade backarna vid Emån vräkte det ner, backen upp där är brant men kort. Vid Orsa så slutade det regna och på kvällen sken så solen igen, ända ner till Smyge faktiskt. Jag började 8 på morgonen och var framme 7 på kvällen.
Värsta motvinden hade jag mellan Motala och Gränna, det var storm på Vättern och jag var helt slut efter den sträckan. Skulle cyklat till Jönköping men det fanns inte en chans. Dagen efter var det HELT vindstilla.
Jag snittade 122 km/dag. Längsta 196 km och kortaste 47 km.
Stiffe