Max distans på en dag?

Jag går i funderingarna på att mot slutet på sommaren riva av en endags tur enkel resa på cirka 25mil. Frågan är dock ifall det är realistiskt att försöka klara en så lång etapp som amatör? Jag har precis införskaffat mig min första racehojj och ska försöka komma ut på 2 till 3 kortare intesiva turer i veckan från och med nästa vecka för att förbereda mig.

Vad tror ni?
 
Inge problem....

i normalfallet, om du förbereder dig lite.... Kolla in var du kan stanna och äta osv Vätternrundan är 30 mil

Junioren
 
Ja då, det kommer planeras minutiöst.
Vad tror ni snitt-tiden för vätternrundan ligger på bland amatörsegmentet?
 
Vinden

betyder rätt mycket om man cyklar ensam.

På Vätternrundan har man stora gäng att haka på varför jämförelsen haltar.

25 mil ensam är görbart. Jag har åkt rullskridskor 19 respektive 22,5 mil på en dag.

Thure
 
Med rätt attityd

och ingen packning är 250km en plätt. Kyla, regn, motvind och uppför glöm det!
Så med rätt gnista och en smula träning samt inte minst tur gör det! Rätt packning är plastkort och reservslang samt lite lagom färdkost och dryck. Bagaget skickar du som bussgods!
Nerför alperna är 350km ingen omöjlighet på dagen....Men helst inte över 80km/h....;)
 
Det är görligt, utan problem. Speciellt om du tränar två tre gånger i veckan.

Att cykla såpass långt som 25 mil handlar mycket om den mentala biten, att sätta delmål, ta sig igenom trötthetssvackor. Sen ska man tänka på att få i sig vatten och kolhydrater löpande och att ta en lite längre paus emellanåt.

Föreslår också att du kör någon 10-milare som träning. Då får du också en känsla för hur snabbt du kan köra undre längre tid.

Jag cyklade Vätternrundan för två år sedan, då snittade jag ca 26km/tim men som Thure skriver gör det stor skillnad att vara ensam. Att ligga i en klunga ger dels mindre luftmorstånd dels en peppning.
 
Ja för fanken

På min tur genom Sverige cyklade jag 196 km en dag och 176 km dagen efter med packväskor och MTB med bra däck. Första dagen hade jag 25% motvid och regn, resten sol och medvind.
Andra dagen hade jag motvind, tidvis regn och BACKAR. Kan säga att det tog sin tid och trött blev jag, efter detta var det vilodag i Mora. Så 250 km med racer är inga problem.

Stifflern
 
På min tur genom Sverige cyklade jag 196 km en dag och 176 km dagen efter med packväskor och MTB med bra däck. Första dagen hade jag 25% motvid och regn, resten sol och medvind.
Andra dagen hade jag motvind, tidvis regn och BACKAR. Kan säga att det tog sin tid och trött blev jag, efter detta var det vilodag i Mora. Så 250 km med racer är inga problem.

Stifflern

Hur många timmar tog det per dag?
 
Du kan klara 25 mil på en dag om förhållanden är bra. Om du har stark motvind och regn så är det ganska hopplöst att göra det. Jag har cyklat upp mot 25 mil på en dag med full packning med stark medvind och bra vägar. Om det är dåliga vägar och motvind så känns det omöjligt att komma upp i närheten av 5 mil.
När jag cyklade i Australien träffade jag en kille som hade cyklar 260 mil på fyra dagar på en racer. Han ville slå rekordet Australien runt med cykel och pressade för allt han klarade. Han cyklade utan packning och hade följebil med all utrustning och mat.

/Stellan
 
Ja då, det kommer planeras minutiöst.
Vad tror ni snitt-tiden för vätternrundan ligger på bland amatörsegmentet?

Jag har cyklat Vätternrundan några gånger och kört på 9 timmar då jag var som bäst tränad. Hade då tränat ca 150 mil innan. Sista gången körde jag mycket på rutin och hade bara tränat 80 mil innan. En del medvind på västsidan gjorde att jag ändå lyckades ta mig runt på 9:30.

Vill dock påpeka att det är väldigt stor skillnad att soloköra och ligga i grupp. Det går att snitta nästan 10 km/h fortare vid gruppkörning än vid solokörning.
Brukade köra några 15 mila rundor som träning och som bäst lyckades jag snitta just under 30 km/h.

Vet inte vilket skick du är i, men kroppen måste byggas upp försiktigt. Jag brukade börja våren med 2 mila rundor och bygga upp mot vardagsrundor på 5-6 mil och helgturer på 8-12 mil.
De första helgturerna var riktigt knäckande för kroppen tog slut på energi. Kroppen var helt enkelt inte van med energiuttaget och var dålig på fettförbränning.
 
Många timmar blev det

Hur många timmar tog det per dag?


Jag kollade dagboken angående tiden.

Första dagen drog jag iväg vid 8 snåret på morgonen i lätt regn, vid Storsjön blåste det naturligtvis kraftig motvind. Sedan kom det skurar med kallt regn med 20 minuters mellanrum, därmellan sken solen.
Svårt att klä sig rätt i sådant väder. Vid Åsarna så vände vinden 180 grader och molnen var som bortblåsta. De 42 kilomterna mellan Rätan och Hogdala tog 1 timma och 10 minuter då det var svagt rull utför och vinden i ryggen. Med lite pauser för sightsing och käk så var jag framme kl 9 på kvällen i centralorten Sveg! Bor man här finns de de hobbys, jakt, fiske och hembränning. De flesta praktiserar alla 3.

Dagen efter var jag rätt seg, efter kaffe och cola på macken bar det av söderut i lätt motvind.
Rullar ändå på rätt bra ner till Noppikoski. Sedan kommer en lång backe uppför Kvarnberg. Här började det naturligtvis regna och blåsa som fan. När jag passerade backarna vid Emån vräkte det ner, backen upp där är brant men kort. Vid Orsa så slutade det regna och på kvällen sken så solen igen, ända ner till Smyge faktiskt. Jag började 8 på morgonen och var framme 7 på kvällen.

Värsta motvinden hade jag mellan Motala och Gränna, det var storm på Vättern och jag var helt slut efter den sträckan. Skulle cyklat till Jönköping men det fanns inte en chans. Dagen efter var det HELT vindstilla.

Jag snittade 122 km/dag. Längsta 196 km och kortaste 47 km.

Stiffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg