Max 3000 kr, Runt 1500 gr, Komfort till c:a -10 ????

Psycoboy; sa:
När de anger 700 cuin/oz handlar det om trycket de har "pumpat" in dunet med va? Det där 90/10....är det den finaste kvaliteten av dun eller är jag helt fel ute?
700cuin/oz anger fillpower, dvs den volym som dunet fyller upp (kubiktum/uns). Man pumpar inte in dun...

Hittade en annan polsk tillverkare (Campus) som säljer sovsäckar.

Sovsäck för krävande uteliv, klarar temperaturer ner till –17. Dragkedjan skyddad med termoklaff som förhindrar värmeläckage. Formsydd termohuva. Invändig ficka. Kompressionspåse.

Temperaturområde: -17…4 grader

Ytterväv: Polyester 210T 70D Ripstop

Innerväv: Polyester 190T 70D sift touch

Fyllning: Thermo-6 500g/m2

Storlek: 230x80x55 cm

Vikt: 2,4 kg

Pris för denna 550 kr. Låter ju relativt billigt tycker jag, men jag är långt ifrån någon expert. Däremot kunde det vara roligt att höra vad experterna här tycker om det märket ;)

priset är ju lockande på campussäcken men inte vikten. Det börjar luta mot att jag beställer en Voyager light 500 LW av Roberts i polen. Roberts verkar ha många "anhängare" i detta forum och många här har mest bra saker att säga om företaget.

En fråga: jag mailade och kollade priset på en Voyager Light 500 LW och den kostade 198 Euro, jag passade också på att kolla priset på samma model men med 800 cuin/oz och den kostade 231 Euro. Jag undrar hur mycket "bättre" säcken med 800 cuin/oz är jämfört med 700 cuin/oz säcken. Jag menar.....tål den dyrare säcken nån grad mer eller? eller är det några andra parametrar som blir bättre (fluffigare, skönare)? Eftersom jag planerar att säcken jag köper ska hålla ett BRA tag är jag väldigt mån om att inte missa några fina egenskaper för en prisskillnad på typ 300 kr. Kort sagt....är det värt att uppgradera från 700 cuin/oz till 800 cuin/oz för priset av 315 kr????

//stefan

Bättre dun -> lägre vikt

Psycoboy; sa:
är det värt att uppgradera från 700 cuin/oz till 800 cuin/oz för priset av 315 kr????

Klart det är! Prylindex ökar ju med 20 %!
Det är som med titan mot aluminium - det blir ingen jätteskillnad funktionsmässigt, men prylindex ökar drastiskt. :)

Ärligt talat - jag hade precis samma funderingar när jag köpte min Robert's.
Det som händer när du väljer dun med bättre fluff är att mindre dunvikt fyller ut lika mycket, alltså blir säcken lättare och komprimeras enklare. Min säck är extra-extra-lång men väger ändå några hekto mindre än vad en "bara" extralång väger med 700-dun.

PS. "90/10" står för 90 procent dun, 10 procent fjäder - det kommer alltid med fjädrar när man producerar dun. Köper du en dunjacka från Everest eller till och med vissa täcken från Hästens har de ofta 51/49 (minsta kvot för att få kallas "dun"). Sovsäcksdun håller alltså mycket hög kvalitet.
[Ändrat av Nordesjö 2005-08-26 kl 12:19]

Psycoboy; sa:
priset är ju lockande på campussäcken men inte vikten. Det börjar luta mot att jag beställer en Voyager light 500 LW av Roberts i polen. Roberts verkar ha många "anhängare" i detta forum och många här har mest bra saker att säga om företaget.
Brittiska Alpkit har också fått bra betyg för både produkter och bemötande. Se t.ex:

http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/UAN/3400/v/3/sp/
http://www.outdoorsmagic.com/review/reviewproduct/mps/RGN/9/RCN/22/RPN/14633/v/3/sp/
http://www.outdoorsmagic.com/review/reviewproduct/mps/RGN/9/RCN/22/RPN/14631/v/3/sp/

Om man inte väljer 800 i fillpower så blir det faktiskt billigare med en Alpkitsäck samtidigt som man troligen lär få den snabbare. För din del så kanske det dock faller på storleken...

Ok.....jag är så gott som säker på att det blir en Voyager Light 500 LW. Jag tackar för alla förslag och komentarer angående sovsäckar. Jag är säker på att jag återkommer med mer frågor kring ämnet friluftsprylar.

Vi hörs

//stefan

En fråga Nordesjö, hur lång är du då du valde att beställa en extra extra lång säck? Jag vill ABSOLUT inte få en för kort säck.
[Ändrat av Psycoboy 2005-08-26 kl 15:10]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
hansthomas "Tyst" tält på max 3kg Bo och sova 11
Valpish Liggunderlag max 1000kr. Bo och sova 1
G.Kraft Tältval - 2 personer stor abside max 2.5kg Bo och sova 13
sofus81 Tält för max 1500kr Bo och sova 68
Gunnar81 Tält för max 2 pers, max 2 kg Bo och sova 18
Patrik_L Sovsäck kring nollan och max 500g Bo och sova 6
avslutad130206 Tält för max 2000:- Bo och sova 23
Daddy Självstagande tält 3 personer, max 4,5 kg Bo och sova 9
lagerstrom Sovsäck max 1000:- Bo och sova 41
BKD Max temp på Ajungilak Polaris Bo och sova 5
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Erik Sandblom tält packmått max 40cm Bo och sova 15
carled 2-manna tält (2-3000 kr) North Face Triarch? Bo och sova 12
plaskdaja Tält i 2000-3000 kr klassen lite snabbt Bo och sova 23
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
KalleSkog Tipitält för året runt boende Bo och sova 20
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Vintervilan Tält för en person, året runt i skogsmiljö? Bo och sova 29
Askel Tält runt 2000 SEK Bo och sova 25
greendanger Tältplats runt Hornborgasjön? Bo och sova 9
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
Ällen Vindskydd runt Karlstad? Bo och sova 3
kajan Bornholm runt Bo och sova 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg