Mattesnille sökes

Beräkna missvisningen

Beräkna missvisningen för en given punkt kan man göra på nätet eller med gratisprogram som finns på nätet. Här t.ex: http://geomag.usgs.gov/frames/geomagix.htm kan man få missvisningen i grader med fyra decimaler.

Beräkningarna använder en global geomagnetisk modell, så lokala avvikelser kommer naturligtvis inte med. De kan vara avsevärda och dessutom variera mycket inom ett litet område, särskilt i fjällkedjan. Mitt "personliga rekord" är 180 grader inom några tiotal meter på toppen av Besshø i Jotunheimen. Mot sådana avvikelser kan man inte gardera sig på annat sätt än att gå över till gyrokompass.

Det enda fel jag föreställa mig att kompassen i sig skulle kunna vara behäftad med är att visarens (rosen eller nålen) magnefält inte är parallellt med den markerade nord-syd-riktningen. Om instrumentet kallas precisionskompass (och antagligen är dyrt) så borde det felet vara försumbart.

Deviation är inget man behöver fundera över när man går till fots. Deviation är det fel som kan uppstå när man använder en magnetkompass i en farkost som innehåller magnetiska material, särskilt om den är långsträckt. Farkosten avlänkar det jordmagnetiska fältet så att man får ett fel som varierar beroende på farkostens kurs, d.v.s. dess vinkel mot fältet. Fel p.g.a fasta föremål, t.ex. järnstaket eller armering i byggnadsverk, är inte kursberoende och alltså inte deviation, utan en lokal variation i missvisningen.

Hälsningar
Harald

GPS-felet

Det absoluta felet på en GPS-är ganska stort, men det relativa är litet. Altså, om du mäter med två apparater samtidigt och apparaterna är ganska nära varandra (någon mil), så är felet mellan positionerna (differens-felet) väldigt litet, någon eller några cm bara. Det är detta man utnyttjar vid DGPS-mätning. Har du bara en GPS kan du se till att flytta dig snabbt mellan de två punkterna, eftersom felet i position ändras ganska långsamt.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg