Mått för Nordic Norm 75???

Nån som känner till om det någonstans går att hitta en måttritning för Nordic Norm 75 ???
Någonstans borde det ju finnas specat hur pjäxor och bindningar ska konstrueras för att passa ihop?
En standard kanske?

Jobbar som konstruktör och har lite idéer kring telisbindningar, därav frågan.

/RedTop

Har inte sett någon sådan standard, kolla med t ex Rottefella direkt. Vad jag har förstått från diskussioner på Telemarktips är att olika tillverkare gör på lite olika sätt och att det inte är säkert att en bindning passar alla tillverkares pjäxor. Om detta beror på att tillverkarna har svårt med toleranser i tillverkning eller om det inte finns en riktig standard.

-Palle

Det...

finns en standard men som skrivet tidigare så är det lite si och så med hur pjäxfabrikanterna ser på denna standard.

Värt att notera är att det går rykten om att Rottefella håller på att ta fram en ny standard, men för att den ska fungera så måste de få med nån pjäxfabrikant (iom att det är en rätt stor förändring jämfört med den nuvarande)...finns nån tråd om detta på Telemarktips.com om jag inte missminner mig.

/Anders B

Jotack....

Jotack, att det inte är en 100% standard är helt klart! Själva tådelen kanske man har enat sig om, men vad som händer bakom och ovanför verkar flytande. Har filat bort rätt mycket material på Rottefella Chili för att få plats med mina Crispi CXA i storlek 46. Pjäxorna är helt enkelt för breda för att få plats i bindningen!

Det var det modifierandet som startade funderingarna kring om det finns en standard eller hur det ligger till. Man hänvisar ju till "Nordic Norm 75" så det borde ju vara åtminstonde till viss del uppstyrt.

/RedTop

Njaooo...

tådelen är även den ett föremål för tolkningar, har ett par stycken 7tm bindningar och de är designade för att "näbben" skall vara omkring 19 mm tjock men Scarpa har vissa modeller som har en 22 mm tjock "näbb" !

/Anders B

Löst!

Mailade Rottefella och fick detta svar:

"Når det gjelder Nordic Norm 75 så er denne ISO normen under revisjon. Den gamle normen er fra 1983 og heter ISO 6959 (støvler)/6960 (bindinger). Den reviderte normen er basert på vår tegning som du finner vedlagt."

Jag fick också en PDF med en måttritning som tydligen visade underlaget för den reviderade standarden. Sultjockleken var där ändrad från 18mm till 19mm

Som kurisosa kan jag upplysa om att 75mm är bredden på sulan i en tänkt linje genom de två yttre hålen.

/RedTop

EDIT: Schabblade med 75mm måttangivelsen

[Ändrat av redtop 2005-03-16 kl 15:20]

75 mm

Kollade precis på min Asolo Morgendal pjäxor med Vibram sula, och där så står det på sulans undersida "75 MM" och så är det pilar från dom yttre hålen till sulans ytterkant.
Ungefär som en ingenjör skulle ha måttsatt fast han/hon skulle använt mm i stället för MM, om man överhuvudtaget skulle använda en enhet, för mm är standard.

Per Brune

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomatchili Kan man använda skidor med dessa mått som telisar? Telemark 1
everest4ever Nordic Telemark skidor? Telemark 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg