matolja burk

Håller med vad gäller den lilla zetaflaskan i plast.

Zeta har 1 dl-flaskor med oliv- eller rapsolja. Finns i välsorterade mataffärer, även i mindre välsorterade om du har tur. Kostar knappa tjugan och kan ju fyllas på med ny olja vartefter. Dessutom specialtillverkade för uppgiften :)

Har en själv. Men den ligger alltid i en väl försluten plastpåse. Detta gäller för övrigt allt jag har i flytande form som jag skall bära på. Jag vet vad en läckande fotogenflaska kan ställa till med.

Vänligen/Dag

avslutad210712

Gäst
Har i tur och ordning använt mig av

Coghlan - locket sprack vilket är obra

Nalgene - fungerar bra och har hållit

Zeta - upptäckte dessa småflaskor och köpte två av dem och som jag tog med under sommarens färder och de har hållit tätt och även fyllts på en gång var.

Dock förvarar jag alltid oljan (och kryddburkarna) i en zip-påse. Dels för att läckage-risken men även för att det är enkelt att ta fram en påse istället för småburkarna.

Jag använder Chiquitas flaskor som de säljer frukt smoothies i. De innehållerca 2 dl tror jag. Har aldrig haft nåt probelm med läckage eller annat. e är billiga och innehållet från början är riktigt gott.

Jag brukar ha 2 st 1/2 liters läsk-petflaskor med 1:- pant, väger lite och har alltid hållt tätt med lite plastfolie under locket. Sen kör jag orginaloljeflaska i plast som jag kan hälla över från när de första är tomma. Även jag har goda erfarenheter av apotekets flaskor då man vill ha mindre volymer.

Aluminiumflaska är en dålig ide om du använder olivolja - man måste kunna trycka ut oljan om det blir kallt så den stelnar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg