Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
matolja burk
- Trådstartare abbe_1066
- Start datum
Abbe glöm pip och koncentrera dig på att din matoljeflaska är och förblir tät.......
För att inte spilla tar man upp sin lilla matsked olja med att försiktigt hälla den i kastrullen med säkert ögonmått (kalibreras hemma vid spisen) i kastrullen. Torka av kanten med lämpligt redskap (hö lillfinger t ex, slicka på det). Skruva på kapsylen.
Bästa plastflaskan är en 1,5 dl laboratorieflaska i rejäl plast, med dito skruvkapsyl, med relativt vid hals på. Min är en gåva från ett vänligt laboratorium med trevliga fickor i.
Från mina observatörsdagar minns jag med viss fasa andras läckande oljeflaskor, se det var ett rejält tecken på dåliga förberedelser. Spåren av läckande oljeflaskor märks i bilar, på kläder, golv och inte minst i krydd och tbh korgen.....för vandrare i hela ryggsäcken.
För att inte spilla tar man upp sin lilla matsked olja med att försiktigt hälla den i kastrullen med säkert ögonmått (kalibreras hemma vid spisen) i kastrullen. Torka av kanten med lämpligt redskap (hö lillfinger t ex, slicka på det). Skruva på kapsylen.
Bästa plastflaskan är en 1,5 dl laboratorieflaska i rejäl plast, med dito skruvkapsyl, med relativt vid hals på. Min är en gåva från ett vänligt laboratorium med trevliga fickor i.
Från mina observatörsdagar minns jag med viss fasa andras läckande oljeflaskor, se det var ett rejält tecken på dåliga förberedelser. Spåren av läckande oljeflaskor märks i bilar, på kläder, golv och inte minst i krydd och tbh korgen.....för vandrare i hela ryggsäcken.
Bränsleflaskor, i Al finns ner till 2,5 dl. Det är täta för sprit och fotogen samt borde räcka för matoljan oxså, men de väger mer än plast....
En petitess....
Är det flaskan eller laboratoriet som har fickor?
Kunde inte låta bli......
Är det flaskan eller laboratoriet som har fickor?
Kunde inte låta bli......
Kolla Nalgene på Naturkompaniet (eller kanske eBay)
Nalgene har små och dyra flaskor, men det blir ju inte så många per liv så det kanske man kan ta sig råd med. Flaskan längst till höger är inte 1½ deciliter men på t.ex Naturkompaniet på Kungsholmen fanns de i betydligt större storlekar. Jag har kört med olja och dels känns den säker och dels så går det bra att hälla ur den utan spill också (går inte så bra med de andra burkarna/flaskorna).
Edit:
Här fanns flerpack för bara någon dollar. I Sverige får man väl lägga på några hundra procent: http://www.outdoorpros.com/Prod/Nalge-Nunc-2015-1000-Nalgene-Square-Bottle-Pc-32-Oz/33884/Cat/1474
Nalgene har små och dyra flaskor, men det blir ju inte så många per liv så det kanske man kan ta sig råd med. Flaskan längst till höger är inte 1½ deciliter men på t.ex Naturkompaniet på Kungsholmen fanns de i betydligt större storlekar. Jag har kört med olja och dels känns den säker och dels så går det bra att hälla ur den utan spill också (går inte så bra med de andra burkarna/flaskorna).
Edit:
Här fanns flerpack för bara någon dollar. I Sverige får man väl lägga på några hundra procent: http://www.outdoorpros.com/Prod/Nalge-Nunc-2015-1000-Nalgene-Square-Bottle-Pc-32-Oz/33884/Cat/1474
Någon som har ett tips för burk att ha matolja i. Tänker mig typ 1 dl och sedan är det viktigt att det är en bra pip att hälla ur för att inte få oljan på fel ställe.
Coghlan's flask- och burksats finns i de flesta friluftsbutiker, flaskorna kommer med både en vanlig skruvkork och en med en pip. Kvalisorten kan vara sisådär så kolla att den är tät, annars ta en remsa hushålls- eller toapapper ett par varv runt gängorna innan du skruvar på korken.
valdemar
hehe.. å andra sidan är de värsta oljeflaskorna just de som kommer från Zeta etc. De läcker ju för tusan redan i kylen
Jag använder ett större provrör av plast, men jag har även alltid den i en ziplockpåse för säkerhets skull.
Jag använder ett större provrör av plast, men jag har även alltid den i en ziplockpåse för säkerhets skull.
större provrör av plast? kan du förklara lite närmre?
hehe.. å andra sidan är de värsta oljeflaskorna just de som kommer från Zeta etc. De läcker ju för tusan redan i kylen
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking | Friluftsmat | 6 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg