Matlista för fjällvandring

Nu har jag fått ihop så gott som allt för min vandring. För den intresserade skriver jag ner den, kommentera gärna. Det är beräknat för en 10-dagars tur utan möjlighet till proviantering på vägen.

Frukost består av:

Dubbel portion havregrynsgröt (malda gryn, varma koppen fruktsopp, salt, socker)
Mjölk (mjölk- + gräddpuler)
Kaffe med socker

Lunch:

Nyponsoppa
Biskvier
Knäckebröd
Smör
Kaviar
Kaffe med socker

Kvällsmat
Frystorkat
Vin
Fromage

Fikamat/snacks
Kex
Jordnötter
Smågodis
Chokladkakor

Dessutom lite whiskey och chokladmjölkspulver.

Kaffe ca 250 ml
Strösocker ca 120 ml
Mjölkpuler ca 160 ml
Nyponsoppa 20 portioner (pulver för 5 liter)
Biskvier 300 gram
Knäckebröd 20 stycken
Smör ca 125 gram
Kaviar 285 grams tub
Kex 600 gram
Frystorkat 10 st (7 Real tur, 1 Wildlife, 2 Trekking Mahlzeiten)
Vin (planerar cirka 1,5 liter
Chokladmjölk ca 60 ml
Jordnötter 500 gram
Whiskey 30 cl
Dessert 8 påsar (16 portioner)
Godis 600 gram
Chokladkakor 300 gram
Gräddpulver 125 ml
Frukostpåsar 10 stycken

Sen tillkommer ju lite förpackningar, även en del filmtuber osv. Vikterna blir då (i gram):

Kaffe 116
Strösocker 162
Mjölkpuler 126
Nyponsoppa 748
Biskvier 319
Knäckebröd 291
Smör 145
Kaviar 307
Kex 616
Frystorkat 1435
Vin cirka 1600 (gissar lite)
Chokladmjölk 45
Jordnötter 517
Whiskey 356
Dessert 402
Godis 611
Chokladkakor 310
Gräddpulver 99
Frukostpåsar 1283

Det blir 9488 gram för 10 dagar. Har aldrig haft vin med mig förut men med tanke på att mitt nya tält väger 1400 gram mindre ungefär än mitt gamla så går det nästan på ett ut.:)

Nån som blev hungrig?? :)

Mvh
Peter P.

Håller med föregående talare, listan kommer lägligt som inspiration för den egna turen vars matplanering just går in i den viktiga fasen :)

viiiiiiin

Filar själv på årets packlista, där även en dunk ingår.

ser ju jätte gott ut men, blir det inte enformigt med samma lunch var dag (och lite väl sött)?

Jag har själv soppa och spaghetteria till lunch.

Filar själv på årets packlista, där även en dunk ingår.

ser ju jätte gott ut men, blir det inte enformigt med samma lunch var dag (och lite väl sött)?

Jag har själv soppa och spaghetteria till lunch.

Nja, lunchen går fint. Nyponsoppa med biskvier är ju rena godiset. Däremot kan jag bli lite less på havregrynsgröt till frukost. Dubbelportion brukar dessutom leda till träningsvärk i käkarna de sista tuggorna. Men jag står mig bra på det.

Mvh
Peter P.

Alternativ till samma frukost

Ser interessant och välplanerat ut. Får man kopiera? Själv brukar jag till frukost göra någon varm soppa (olika smaker varje dag) och bara röra i havregrynen, jag upplever detta som godare samt att det är lättare att diska och sväller bra i magen.

Nyponsoppa med biskvier är ju rena godiset.
Ja det är problemet som jag ser det. Du kommer i stort sett bara att få i dig en massa raffinerat socker till lunch. Om det är gott är förståss en smaksak, men det är varken hälsosamt eller effektivt att vandra på.

Totalt är det också väldigt lite proteiner och vitaminer i den matlista du har sammansatt. Själv skulle jag tycka att EN dag på sådan kost var en dag för mycket.

Nja, lunchen går fint. Nyponsoppa med biskvier är ju rena godiset. Däremot kan jag bli lite less på havregrynsgröt till frukost. Dubbelportion brukar dessutom leda till träningsvärk i käkarna de sista tuggorna. Men jag står mig bra på det.

Mvh
Peter P.

En riktigt intressant lista. Jag kör också nyponsoppa och biskvier som ett av dagens mål (möjligen inspirerad av dig, Peter; har du diskuterat detta tidigare i ngt sammanhang?).

Jag har dock vänt på lunch- och middagsordningen, dvs. jag kör nyponsoppa till middag och frystorkat till lunch. Anledningen till det är att då jag kör Real-käk, så behöver jag bara värma vatten till lunch och slipper disk. Under middagen har man lite mer tid till sitt förfogande (i allmänhet) och då passar nyponsoppan mina beteendemönster bättre. Jag skakar i och för sig soppan i min Nalgene-flaska och disken inskränker sig då enbart till en ursköljning.

Ja det är problemet som jag ser det. Du kommer i stort sett bara att få i dig en massa raffinerat socker till lunch. Om det är gott är förståss en smaksak, men det är varken hälsosamt eller effektivt att vandra på.

Totalt är det också väldigt lite proteiner och vitaminer i den matlista du har sammansatt. Själv skulle jag tycka att EN dag på sådan kost var en dag för mycket.

Faktum är att mandelbiskvier framförallt är rika på fett, effektiv och långsam energi. Då det gäller vitaminer och dylikt är det långsiktiga intaget som är det intressanta. Att man bränner loss på enbart kolhydrater och fett i en vecka, påverkar inte kroppens långsiktiga vitaminbalanser i någon nämnvärd grad. Om man ska vara riktigt krass är kosttillskott av typ vitaminer endast onödig barlast i packningen (om man inte tycker att de tillför annat, t.ex. smak).

Näringsbalans

Tycker jag lyser med sin frånvaro.
Gröt och Lunch verkar lite fantasilöst och mycket kolhydrater, men var är fettet, proteinet och vitaminerna.
Att inte ha riktig mat till dygen i början verkar oxså trist ur min synpunkt, men vi är alla olika. (Min lökkorv och riktig frukt och grönt till fisken kväll ett har jag svårt att avstå)
Hade ngn planerat en dylik matpåse under 10 dygn så hade det blivit gör om...
Men du gör dina val och får säkert trevligt för det.
Ett par förändringsförslag.
Risgrynsgröt, 10 sorters gröt och frukostvälling som variation vid gryningen.
Fruktsoppa som omväxling med fisk-, potatispurjulöks soppa på luncherna.
I nöt och russinpåsen, lite ringäpplen och aprikoser samt allmännt karavangodis.
Både vin och wirre bidrar till kolhydraterna. Torkad glass gör det med men är god till kvällskaffet.
Glöm inte tandborstningen...
Go tur!
//J

Är benägen att hålla med tjonsson, intaget av vitaminer under en vandring påverkar inte kroppens status nämnvärt i någon riktning, då vitaminerna har lång halveringstid.
Däremot kan jag tycka att proteinintaget bör vara rätt högt, men då ser jag juh också en vandring även som träning och vill att mina muskler ska komma ihåg den en lång tid framöver. Så lite soyaprotein att blanda i lunchsoppan är att rekomendera. (Proteintätheten i soya är mycket högre än i både kött och ägg...)

hmm.. jag lever fortfarande efter försvarets matlistor för fjällvandring, man behöver inte uppfinna hjulet igen men man kan "pimpa" dom.. jag har alltid med knorrs/varma koppen's fruktsoppor att äta efter varje varmt mål och som seobserver säger så är det aldrig fel att stopp torkad frukt i nötpåsarna..

Om pimpning

Efter att ha fått en låda skära mylarpåsar är verkligen mina dagspåsar pimpade...
Min lunch brukar ha en dos protein i sig oxså, dvs lunchen är dagens största måltid...kräver matrotid efteråt oxså...Märkligt men när jag jämför så är det som Patric skriver gamla listor med lite pimpning som vi sätter i oss. Nåja nu har ju folk ätit länge så det finns säkert någon mening med det oxså....
Men att gå på bara eller för stor andel socker det är obra..
//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg