Peltierkylboxar är värdelösa så fort man slår av strömmen (då tappar de kylan fortare än en vanlig simpel kylväska). Kompressorboxarna är tyvärr fortfarande rätt dyra om man inte lyckas hitta begagnat. Jag har funderat på om vi ska prova att ta med ismaskinen i sommar (1000 spänn på Julas rea i fjol). Jag provade för några månader sen och konstaterade att den nog klarar att skapa tillräckligt med is för att hålla kylväskan nerkyld, men det blir massor med smältvatten. I USA har de kylväskor för is, som tar tappkran för att tappa ur vattnet.
Vi har campat varenda sommar de senaste 30 åren tror jag, alltid i tält. Sällan elplats.
Mina grundregler är:
1. Lägg enbart ner kalla saker i kylväskan. Kylväskan är för att hålla kylvaror kalla, inte för att kyla ner saker som är eller hunnit bli varma.
2. Jag har en bit bubbelplast som jag lägger ovanpå det som ska vara kallt, ovanpå den kan lägga t.ex. grönsaker som inte mår så bra i jättevärme. Den är så stor att om jag viker den två gånger (4 lager) passar den precis i kylväskan.
3. Öppna inte kylväskan för ofta (planera!)
4. När kylväskan öppnas, ha den öppen så kort tid som möjligt
5. Ställ tillbaka kylvarorna så snabbt som möjligt när man är klar (t.ex. smöret för frukosten åker ner när alla mackor är bredda, innan man börjar äta mackorna)
6. Undvik kylvaror. Köp hellre frysta grejer och använd dem dan efter när de tinat. Vi har nästan bara smör och ost i kylväskan. Mjölk/gräddpulver till teet.
Vi har dessutom en liten mjuk kylväska att bära kylklamparna i när de ska bytas in, så de inte tinar i onödan på väg tillbaka från campingbutiken. Priserna på att byta in kylklampar varierar enormt, från gratis till 10 spänn. Och det kanske är 5% av campingplatserna vi varit på där man inte kunnat byta in kylklampar.
Och ja, vi behöver handla nästan dagligen. Men vi har alltid med oss några grejer som inte är kylvara, så man kan ha som reservmat. Bullens och pulvermos eller makaroner. Torkad tortellini. Gulaschsoppa (98% av alla campingar säljer färskt bröd varje morgon, så bröd till soppan fixar man).
Det största problemet vi upplevt är storleken på förpackningar man köper. Det är jättesvårt att hitta nåt som är lagom mycket för två vuxna och två barn.
Har man tur finns det kylskåp i servicehuset där man kan lägga in grejer, i vissa fall finns det t.o.m. frys så man kan frysa kylklamparna gratis. Vissa gånger har vi mer eller mindre bott i servicehuset (om det är camping med nästan enbart husvagnsplatser är servicehuset ofta rätt öde) och bara sovit i tältet. Med det ska man ju inte räkna med.