Jag är på jakt efter en nyare, lättare sovsäck och har fastnat för Cumulus Xlite 400. Tänkt användningsområde är fjällvandring i Jämtlandsfjällen/Sarek/Abisko under sommar eller tidig höst (augusti).
Man kan göra en mängd materialval och här blir jag villrådig - vad behövs?
Tyg: val mellan Toray airtastic (default), Pertex Quantum eller Pertex Quantum Pro i olika tjocklekar. Är det praktiskt med det vattentäta skyddet Quantum Pro erbjuder eller är det bara säljsnack? Vad rekommenderar ni?
Dun: Hydrofobiskt eller inte? Vad rekommenderar ni?
Övriga modifikationer jag överväger är längd (L) för att passa min längd och dragkedja 5mm 1/1 isf 3mm 2/3. Har sett en recension som hävdar att 3mm-kedjan mycket lättare 'fastnar' i tyget.
Man kan göra en mängd materialval och här blir jag villrådig - vad behövs?
Tyg: val mellan Toray airtastic (default), Pertex Quantum eller Pertex Quantum Pro i olika tjocklekar. Är det praktiskt med det vattentäta skyddet Quantum Pro erbjuder eller är det bara säljsnack? Vad rekommenderar ni?
Dun: Hydrofobiskt eller inte? Vad rekommenderar ni?
Övriga modifikationer jag överväger är längd (L) för att passa min längd och dragkedja 5mm 1/1 isf 3mm 2/3. Har sett en recension som hävdar att 3mm-kedjan mycket lättare 'fastnar' i tyget.