Det finns ett gammalt alternativ till kök, som är beprövat och fortfarande används framförallt i USA, nämligen Svea 123 (tillverkas idag av Optimus, tidigare av Svea (Sievert) tillsammans med ett "skräddarsytt" kit, SIGG tourist eller Optimus tidigare egna Optimus 88. Påminner en del om Trangia, dvs ett övre resp undre vindskydd, plus gryta/grytor och stekpanna och naturligtvis "tamoj". Såväl SIGG som Optimus slutade göra dessa kit för flera år sedan. Dessa kit såldes under 60 och 70-talen, bensinkök var då, liksom nu vill jag påstå, inte speciellt populära här i Sverige. Själva "brännaren" är väl beprövad, ha inbyggd rensnål, gjord i mässing som inte bara är snyggt när det ät putsat, rostar ju inte heller. Inga "krånglande" snabbkopplingar, tanken är lite liten kanske, men enligt min erfarenhet räcker den till. Själva 123 är ju dessutom liten till "packvolym". Sedan är det ju det här med tungt-rejält-gammalt kontra lätt-innovativt-nytt, ingen har monopol på sanningen, en kombination är nog bra. Vi har ju inte blivit lyckligare precis pga av all ny teknik, vissa har blivit arbetslösa pga den precis som en del förr förstörde sina kroppar, pga av att det inte fanns något annat än muskelkraft. Å andra sidan så får ju läkemedelsindustrin förse oss med psykofarmaka och andra piller, så cirkeln sluts kanske ändå, eller ? Själv tar jag gärna en whisky eller läser något tänkvärt, det brukar hålla landstingets personal borta. En gammal major sa nämligen en gång "att det fanns ingen krämpa som han inte lyckats hållit stången med hjälp av sin starka gudstro och ett rejält glas kojak"!