Du får gärna vara ordpolis, liksom Thure.
Kontrar med att det faktiskt heter vice versa
Det var bara min personliga upplevelse, alls ingen vetenskaplig reflektion. Och den står jag för.
Min kolfiberkajak är betydligt tunnare än ex vkv:s glasfiberkajaker, och om man ex hamnar på en sten så ålar den sig fint över. Den tål lite tryck helt enkelt. Min likaledes högst personliga upplevelse av glasfiber är att du sitter där du sitter (på stenen) och får trixa lite för att komma loss.
Nu låter det som om det enda jag gör är att paddla i grustag, men jag föredrar vatten om någon nu undrade
Din upplevelse är helt korrekt då just Kolfiberlaminat oftast är olika uppbyggd än Glasfiberlaminat.
Beroende på antal använda fibrer (tjocklek), vävriktningarna, distansmaterial eller ej osv uppför sig Laminatet olika. Glasfiberlaminat behöver för det mesta vara lite tjockare samt att en del företag sparar in pengar genom att använda huggna mattor istället för vävnad där man kan styra egenskaparna mkt bättre med.
På så bli Glasfiberlaminatet väldigt stum.
Vill man då bygga en sak som ska har fjädrande egenskaper är egentligen Glasfiber det bättre än Kolfiber om man jämför materiallien på exakt samma sätt/uppbyggnad.
Tanken med polyester och allergi mot epoxi är ju ganska fint men för mig personligen är det precis tvärtom.
För det ena hatar jag polyester lukten. Min förra kajak som var gjord med polyester slutade aldrig att lukta och det tar bort den sköna naturupplevelse när det lukta chemilabb.
Det andra är att polyester slits ned lite hela tiden och när man tar på ytorna är det inte sällan man få den där "dammiga" känslan...en känsla som inte heller är skön.
Personligen vill jag bara har med laminat med epoxi att göra - både i kajaken och annat.
Ang den egentliga frågan här i tråden skulle jag säger att det beror på var jag paddlar/när jag paddlar och hur jag paddlar.
- med en plastkajak är det väldigt mkt enklare att paddlar när det är is/mkt sten/ofta grund/nära klippor för att leka osv... då man inte behöver vara lika rädd för kajaken.
- med en plastkajak kan man leka mkt mera - tänker på en bekant som invigde sin nya north shore med att glida från en 1,5hög stenbrygga - rolligare premier kan man knappt har
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=352544334822537&set=t.100002009210462&type=3&theater
- de flesta plastkajker är långsamma
- Kompositkajaker är för det mesta lättare (vikt spelar roll både vid hantering av kajaken men även i vattnet!)
- Kompostikajaker är oftast snabbare (lite beroende på kajak i vilka hastigheter man vill/de ska framföras om det spelar roll)
- Kompositkajaker är oftast snyggare
- Kompositkajaker är lättare att laga/bygga om/snygga till
- Kompositkajaker är styvare i förhållande till vikten
- Kompositkajaker är lättare att få/hålla täta
Alla dess faktorer beror ju såklart även på kajakmodell...
Personligen väljer jag en Glasfiberkajak då jag just vill har styvhet+bra vikt (ca 18kg) + den snyggare utsendet.
Men jag har lagt märke till att jag väljer att paddlar lite längre ifrån strandkanten sen jag sålde min sista plastkajak, när jag inte vill stirra efter stenar hela tiden, jag tänker två gånger vilken väg jag ska tar när det som nu är mkt is, att gå iland gör jag nu lite mera försiktig.
Däremot när jag väl är i ur kajaken är det mkt lättare att lyfta upp den och bära iland, även med packning (kör mkt lättpackning) så kan jag bära kajaken själv utan ngr problem. Att lasta på biltaket är också väldigt mkt skönare.
Sedan kan man inte heller alltid bestämmer materialet man vill har för just den kajaktypen man är ute efter. Tex finns det inga riktig slimmade grönlandskajaker i plast tyvärr. En sån hade jag gärna köpt för vinterpaddlingen för att spara på min relativt dyra glasfiberkajak.