Re: Re: Re: Nylon rules!!!
undvall; sa:
Om du läst tältkåtatråden (refererad till i inlägget ovan), tas där en del om problemet med isbildning i samband med eldning under vissa omständigheter i en kåta av bomull/polytyp upp. Det vore mycket intressant att veta vad som händer med isen i en syntetkåta. Går isen att lossa från en syntetduk? Testa gärna
Vad som händer med en bomull/polykåta om man inte eldar och det först är blött, regn och blötsnö, sedan fryser, blir kallt och snöar vidare, är att duken mest liknar en plywoodkonstruktion som får vikas ihop istället för att rullas. Och duken samlar lättare på sig snö än en syntetduk. Jag borstar av duken innan vi lägger oss på kvällen. När jag vaknar under natten daskar jag till duken så märks det direkt om det lagrats upp snö, snön som kan ha kommit glider av tillräckligt bra för att man inte ska behöva gå upp ur sovsäcken och ut, när duken daskas. Värsta läget någonsin vad gäller snö, var för några år sedan runt nyår. Det vräkte ner blötsnö hela natten när vi somnat. Ingen snö alls på kvällen när vi lade oss, så jag var inte inställd på snö (big misstake). Daskade inte till duken när jag vaknade under natten, så den tunga blötsnön ackummulerades fram till halv fem på morgonen, när vi vaknade av att kåtan rasade ihop med knäckt mittstång.
Vad gäller uppdelning av inner- och yttertält för att fördela vikten, brukar jag bära på kåtan, vandrarkamraten bär allt annat gemensamt plus lite av mina grejer. Vi startar med exakt rättvis viktuppdelning, men hans lättar lite efterhand eftersom han bär bränslet, men det bjuder jag på.
Om jag skulle iväg på en expedition á la Sibirienfararna skulle jag inte heller använda en tältkåta. De pressade ju hela tiden framåt. Men har man tillfälle och tid att elda skulle det bli en tältkåta.
Om det är kondensen som är syntetkåtans stora nackdel jämfört med bomull/polyduken; vad händer med kondensen på vintern? Jag vet inte, men jag tror att du får ett större problem med isbildning inne i en syntetkåta än i en bomull/polykåta.
Raskesven