Jag hör till en av de mindre kräsmagade individerna som regelbundet äter produkter som gått många dagar över tiden i kylskåp, kött och mejeriprodukter bedömer jag lukt och utseende på och om det förändrats sen inköp, ja då åker det tillbaka till naturen (dvs till fåglarna på tomten). Anser inte att alla ska äta allt som inte luktar vinäger, jag är dock bekväm med att äta det som jag med mitt omdöme anser vara OK. Har haft ett fåtal magsjukor genom livet men endast efter matförgiftning på restaurang eller då nån flunsa går och man slåss om toaletten.... Har aldrig lyckats magförgifta mig själv.
Nu skulle ju även jag hålla mig mer på den säkra sidan ute i fält då det vore oändligt jobbigt att ha en släng av botulism någonstans i Torne träsk och kanske inte kan kontakta hjälp. Innan jag fortsätter vill jag berömma dig för att du ska se till att äta gott och rejält ute på din tur! Enligt mig är maten en stor del av upplevelsen och efter en ansträngande tur är makaroner och ketchup dessutom för klent. Att ha med färskt kött är en höjdare, ett par kotletter är en festmåltid på kvällen.
Lättast och bekvämast är naturligtvis torkade produkter, rotmos, vildmarksfärdigrätter, buljong, ja du vet. Konserver är ju tryggt men man bär ju då lite i onödan beroende på vad det gäller. Det jag skulle göra i ditt fall är:
-Frysa in de färskvaror du ska ha med dig, separat förpackat men lagrat i klump. Istället för att släpa med mig en kylväska skulle jag förpacka detta i aluminumfolie (inte supereffektivt men väger inget och tar ingen plats). Detta i en eller två plastpåsar och isolera bäst möjligt med det jag har, lämpligen i sovsäckspåsen inuti sovsäcken och sedan inrullat i liggunderlaget med sovunderstället proppat i ändarna...... På natten jobba med det man har, rulla in i de extra kläder man har eller gräva en grop, rejält med torrt gräs omkring och tillbaka med torv ovanpå. Att lägga påsen i en bäck kommer förmodligen tina den ännu fortare då flödande vatten leder värme utmärkt, tänk på hur man fortast tinar kräftorna, under rinnande vatten i vasken.....
Om du inkluderar ett par kylklampar får du ännu längre frystid. Grejen här är att du kommer märka när den resterande maten inte är riktigt fryst längre och du kan då tänka dig att du har kanske en dags vandring till på dig innan maten når över kylskåpstemperatur (8+) och kan planera därefter. Grönsaker är inte så noga men när köttet inte längre känns svalt ska du äta det direkt. Får väl bli en stor festmåltid om det är så, du ska inte spara på köttet när det inte längre håller kylan. Potatis kan du ha med dig utan problem.
Du kan nog inte klara färskt kött hela veckan men spontant känns det som att du bör kunna klara 3-4 dagar iaf, gör en bedömning och planera efter detta och börja med konserver och torrmat efter detta (pasta, svartpeppar och två burkar sardiner är inte dumt...). Om du kryddar köttet innan eller bryter förpackningen spelar ingen roll så länge du inte låter det bli varmt. Hur som helst är det bästa naturligtvis att frysa allt innan istället för att försöka hålla nåt rumstempererat i flera dagar.
Vad gäller fett så är olivolja lämpligt, vill du ha smör med dig kan du köpa såna där småförpackningar och frysa även dessa. Grädde kan frysas i små portionspåsar och tas med.
Slutligen ska du överväga möjligheten att du planerar nån dag fel och färskprodukterna inte håller så länge som planerat, så ha med dig nog med annan mat så ni inte behöver ransonera sista dagarna.