Mat till dagsturer?

Har börjar planera årets fjälltur och ett problem är att ta med sig något lämligt att äta på dagsturer. Lite chocklad och russin är ju inget mål mat. Att kånka på triangiaköket orkar man ju inte heller så vad skall man göra?

Jag såg en termos idag som var gjord för ett mål mat. Den verkade dock lite tung att släpa rund på uppe på fjället.

Hmmm

Man kanske kunde ta med en folie kartong som man fyller kvällen innan vid middagen.

Knäckebröd är väl även ett alternativ. Tyvärr har de en tendens att dra åt sig av den fuktiga luften. För att inte säga den plats de tar.

Nä man skulle behöva något pulver som man bara häller i lite kallt vatten och så vips så har men en varm biff stroganoff.

Har ni några tips?

Har man ett ultralätt kök har man inte det där betänkligheterna:)

Så här ser mitt kök ut, grytan är en 0,8-liters (lilla grytan till Trangia 25 är det väl) och hela köket utom vindskyddet går ner i grytan. Väger lite över 200 gram totalt (tillkommer ju lite bränsle).
http://nermander.homeip.net/bilder/stove_setup.jpg

Går ju att köra ännu enklare om man kör med bränsletabletter (esbit), då behöver man ingen brännare utan bara ett stöd och lite folie.

http://www.datasync.com/~wksmith/stove.html
http://www.kzpg.com/Backpacking/Stove/Howard's_Esbit_Stove_3.0.html

crazy; sa:
Jag såg en termos idag som var gjord för ett mål mat. Den verkade dock lite tung att släpa rund på uppe på fjället.

Nä man skulle behöva något pulver som man bara häller i lite kallt vatten och så vips så har men en varm biff stroganoff.

Thermos med varmvatten som du gör soppa eller mat av och kompletterar med valfria, snacks, energibars (med fördel hemmagjorda) eller bröd. Det tycker iaf jag är funkis. Kanske är det Reals turmat du är ute efter, som "magiskt pulver". De är oförsämt dyra, men också otroligt effektiva.

nermander; sa:
Går ju att köra ännu enklare om man kör med bränsletabletter (esbit), då behöver man ingen brännare utan bara ett stöd och lite folie.

Ja man kanske kunde kompletera med en liten kastrul just för dagsetapper. Annars föredrar jag stora Triangia.

avslutad210712

Gäst
Tja om allt är för tungt, tar för stor plats eller tar åt sig fukt kanske du skulle ta dina dagsturer runt stureplan eller så.

Ett plastkort väger lite och tar ingen plats och fixar garanterat matbestyren

crazy; sa:
Ja man kanske kunde kompletera med en liten kastrul just för dagsetapper. Annars föredrar jag stora Triangia.

Liten kastrull har du väl redan med dig i Trangiat?

Tanken var att istället för att släpa på en tung rostfri ståltermos med varmt vatten i så tar du med dig den lilla kastrullen till Trangiat, ett litet stöd, ett litet vindskydd och några bränsletabletter och kokar upp vattnet på plats istället.

Hela mitt kök (inklusive kastrullen och bränsle för 4-5 uppkok) väger ju mindre än min tomma enliters ståltermos.

För tung?

Jag har själv en sån termos som du beskrev, men det måste vara ngn skillnad på dem, för jag kan inte säga att jag tycker att den är särskilt tung. I proportion till maten man har i den så blir inte termosens vikt stor. Jag tycker att det är en ypperlig pryl för en dagstur. Framför allt är den otroligt smidig. Inga förberedelser, bara att öppna och käka.

// Kristoffer

Re: För tung?

tyvik; sa:
Jag har själv en sån termos som du beskrev, men det måste vara ngn skillnad på dem, för jag kan inte säga att jag tycker att den är särskilt tung. I proportion till maten man har i den så blir inte termosens vikt stor. Jag tycker att det är en ypperlig pryl för en dagstur. Framför allt är den otroligt smidig. Inga förberedelser, bara att öppna och käka.

// Kristoffer

Ja den vägde väl åtminstone en fyra hekto eller?

Jag försöker komma under 32 kg i år. :)

ett extra stöd...

...finns att köpa till trangia brännarn, som inte borde väga så mysket och så tar man bara brännarn och en kastrull med sig och lämnar vindskyddet och rästen av köket

Min rostfria 1-liters termos väger 735 gram tom. Har en 3,5 deciliters och den väger 315 gram.

Och vadå inget förarbete? Du måste ju laga maten i förväg (eller i alla fall koka upp vattnet). På så vis minskar den ju inte arbetet, det flyttar det bara till före dagsturen.

(Och har man mat i termosen är den inte kul att diska efteråt)

Och när det gäller gryta så visst är den till T 25 lite större än 0,8 l-grytan, men det är inte så stor skillnad. Det är ju i vilket fall som helst lättare än att släpa med sig hela köket.

Re: ett extra stöd...

fedi; sa:
...finns att köpa till trangia brännarn, som inte borde väga så mysket och så tar man bara brännarn och en kastrull med sig och lämnar vindskyddet och rästen av köket

Det där verkar definitivt intressant, fungerar den till gasbrännaren också?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Jazzy Torka mat i Airfryer. Friluftsmat 21
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg