Frukost:
Frukostkok + Termosvatten
Coscos, pulvermos eller dylikt...
Toppa med nått gått såvel som gärna går i den saltare kategorin.
(rimmat fläsk, amerikafläsk tex)
Lunch:
Är det riktigt kallt så ta två olika grupper...en som skidar en vända medans den andra plockar fram, ät gemensamt, och sen tar nästa grupp en vända medans de andra plcoakr undan...lättare att hålla värmen så!
Termos med varmt vatten för att äta frystorkat eller billigare varianter på torkat...
Toppa gärna med extra såvel även här kan även detta vara ganska salt...
(rökt/torkat kött av ren eller nöt, ölkorvar och liknande)
Middag:
Äta först eller få upp läger först...beror på hur långt ni skidat osv...men gör inget av det utan att funder över vilket som är smartast INNAN ni stannar. Fördelaktigast enligt meg om man kan få i sig mat först och sedan lägra sig men jag vet att vissa (däribland jag i vissa lägen) komar när man får mat i sig och då är det inge höjdare.
Havregrynsgröt, pasta od...
Toppa med mindre salta tillbehör...kassler, julskinka, lam osv är bra. (förtärnad, inge kul att sitta ock karva på en isklump med frusna fingrar!!!)
Varför trappa ner på salthalten under dagen? Det är svårt nog att bedömma hur mycket vätska man behöver när det är riktigt kallt utan att man ska kast i sig en massa salt också, dock lär du behöva saltet (beroende på vilken ämnesomsätning du har) och det påminner dig om att dricka ordentligt om du skulle lata till på den sidan. Men att ta extra salt innan sänggåendet och antaingen vakna med vätskebrist eller överskott är inget kul mitt i natten när det är -30. Både pinka och fylla på vätska kan vara obehagligt. Ta då ev svajiga perioder och lägg dem på förmiddagen!
Extra smör och liknande är helt rätt! räkan att varje person får i sig extra 100gr fett om dagen utöver den vanliga kosten så har ni täckt upp bra.